Koncert

Pannon Filharmonikusok

Zene

Bogányi Gergelyt vendégelő esttel indult a pécsi együttes "A zongora arca..." fantázianevű koncertsorozata, s a kollegiális és egyszersmind testvéries együttműködés a kiváló szólista, valamint a Bogányi Tibor által irányított Pannon Filharmonikusok között - mértéktartóan fogalmazva is - igen szép eredményt hozott.

Ha nem is gondoljuk, hogy Bartók Béla zenéje Bogányi Gergely és a pécsiek legsajátabb világát jelentené, azért a II. zongoraverseny, s különösen annak második tétele (éjszakai hangulatával és mélységes emberi magányával) formátumos megszólaltatásban hangzott fel. A Bartók-versenyművet két, a múlt századelőn keletkezett zenekari kompozíció fogta közre: az Alborada del gracioso Maurice Raveltől és Szkrjabin III. szimfóniája. Az előbbi tökéletes koncertindító számnak bizonyult: elemi lendülete és spanyol-spanyolos koloritja tökéletesen érvényesült a Pannon Filharmonikusok előadásában. Az elméletekben oly gazdag Alekszandr Szkrjabin szimfóniája, az "Isteni költemény" melléknévvel felruházott mű elsősorban a felfedezés élményét kínálta a hallgatónak, hiszen aligha állítható, hogy a hazai koncertrepertoáron gyakorta szerepelne ez az alkotás. A pécsiek most tiszteletre méltó elkötelezettséggel vezették végig közönségüket e változatos természetű szimfónián, ám az interpretációjuk olykor mégis motiválatlanabbnak, s ezzel együtt bombasztikusabbnak tűnt a kívánatosnál, dacára Bogányi Tibor erősen motivált, szélesen teátrális vezénylésének - vagy talán éppen azért. Igaz, a vezénylés elsősorban, sőt szinte kizárólag a zenekarnak szól, s így e tevékenység eredményességét voltaképpen a vizuális észlelés kirekesztésével kellene megítélni. De hát mit tegyen a recenzens, ha egyszer úgy érzi, ezúttal a karmester artisztikumot sugárzó, kigyakorolt mozdulatai legalább felerészben a közönségnek szóltak?

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.