Koncert

Pannon Filharmonikusok

Zene

Bogányi Gergelyt vendégelő esttel indult a pécsi együttes "A zongora arca..." fantázianevű koncertsorozata, s a kollegiális és egyszersmind testvéries együttműködés a kiváló szólista, valamint a Bogányi Tibor által irányított Pannon Filharmonikusok között - mértéktartóan fogalmazva is - igen szép eredményt hozott.

Ha nem is gondoljuk, hogy Bartók Béla zenéje Bogányi Gergely és a pécsiek legsajátabb világát jelentené, azért a II. zongoraverseny, s különösen annak második tétele (éjszakai hangulatával és mélységes emberi magányával) formátumos megszólaltatásban hangzott fel. A Bartók-versenyművet két, a múlt századelőn keletkezett zenekari kompozíció fogta közre: az Alborada del gracioso Maurice Raveltől és Szkrjabin III. szimfóniája. Az előbbi tökéletes koncertindító számnak bizonyult: elemi lendülete és spanyol-spanyolos koloritja tökéletesen érvényesült a Pannon Filharmonikusok előadásában. Az elméletekben oly gazdag Alekszandr Szkrjabin szimfóniája, az "Isteni költemény" melléknévvel felruházott mű elsősorban a felfedezés élményét kínálta a hallgatónak, hiszen aligha állítható, hogy a hazai koncertrepertoáron gyakorta szerepelne ez az alkotás. A pécsiek most tiszteletre méltó elkötelezettséggel vezették végig közönségüket e változatos természetű szimfónián, ám az interpretációjuk olykor mégis motiválatlanabbnak, s ezzel együtt bombasztikusabbnak tűnt a kívánatosnál, dacára Bogányi Tibor erősen motivált, szélesen teátrális vezénylésének - vagy talán éppen azért. Igaz, a vezénylés elsősorban, sőt szinte kizárólag a zenekarnak szól, s így e tevékenység eredményességét voltaképpen a vizuális észlelés kirekesztésével kellene megítélni. De hát mit tegyen a recenzens, ha egyszer úgy érzi, ezúttal a karmester artisztikumot sugárzó, kigyakorolt mozdulatai legalább felerészben a közönségnek szóltak?

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.