Papírmúzeum - Aby Warburg Mnemosyné-atlasza (kiállítás)

  • Radnóti Sándor
  • 2008. április 10.

Zene

Aby Warburg 1924-től haláláig, 1929-ig dolgozott legendás képatlaszán, s természetesen befejezetlenül maradt, hiszen egy ilyen tervet nem lehet befejezni. Talán éppen ez a belátás fordította a nagy magántudóst egy olyan műfaj felé, amelynek adekvát technikai feltételei is csak jóval később, a számítógép feltalálásával jöttek létre, teoretikus jelentőségét pedig az utóbbi évtizedekben kezdik általánosítani. Mindaddig minden szabályszerű tanulmányát, előadását egy hatalmas program, pontosabban egymásba illeszkedő nagy kutatási területek töredékének tekintette, s amikor az I. világháború végétől tartó súlyos mentális betegségéből kigyógyult, és visszatért témáihoz, akkor ezek összegzésére egy eleve és szükségképp töredékes, variábilis formát talált, amelynek képelemei kicserélhetők, átrendezhetők, folytathatók és kiegészíthetők - mintegy a tudományos teljesítmények sorsát szimbolizálva.

Aby Warburg 1924-től haláláig, 1929-ig dolgozott legendás képatlaszán, s természetesen befejezetlenül maradt, hiszen egy ilyen tervet nem lehet befejezni. Talán éppen ez a belátás fordította a nagy magántudóst egy olyan műfaj felé, amelynek adekvát technikai feltételei is csak jóval később, a számítógép feltalálásával jöttek létre, teoretikus jelentőségét pedig az utóbbi évtizedekben kezdik általánosítani. Mindaddig minden szabályszerű tanulmányát, előadását egy hatalmas program, pontosabban egymásba illeszkedő nagy kutatási területek töredékének tekintette, s amikor az I. világháború végétől tartó súlyos mentális betegségéből kigyógyult, és visszatért témáihoz, akkor ezek összegzésére egy eleve és szükségképp töredékes, variábilis formát talált, amelynek képelemei kicserélhetők, átrendezhetők, folytathatók és kiegészíthetők - mintegy a tudományos teljesítmények sorsát szimbolizálva.

Képekben, képek összefüggő hálózata révén mutatni be az emlékezetet - így foglalhatnánk össze az atlasz programját. De vajon milyen emlékezetről van szó? A történelmi emlékezetről, vagy az újabban tüzetesen megvizsgált kulturális emlékezetről? Warburg képein történelmileg létrejött képződmények láthatók, amelyek - legyen szó remekművekként elfogadott műalkotásokról vagy a "Házitündér" nevű toalettpapír reklámjáról - beilleszthetők a kultúra számos releváns fogalmának egyikébe. Warburg emlékezetfogalma azonban pszichológiai jellegű, s olyan kérdésekre összpontosít, mint az emberi mimika és gesztikuláció jelentéstartományának képekben való megőrizhetősége és átörökíthetősége. E kinetikus életmegnyilvánulások, amelyekhez hozzáveszi még a hajzat vagy az öltözék úgynevezett mozgó járulékait, indulatokat és egyéb lelki beállítottságokat formalizálnak. Ha bebizonyítható, hogy a "pátoszformulák" - ahogyan Warburg hívja őket - hosszú távon megőrzik vagy akár fel is támaszthatják jelentésüket, akkor (legalábbis ebben a vonatkozásban) az, amit mai kifejezéssel kommunikatív emlékezetnek nevezünk, jóval hosszabb életű, mint néhány, még egymással közvetlenül érintkező nemzedék élete.

A reneszánsz, amely fölelevenítette az antikvitás képi világát és benne pátoszformuláit, ezért olyan sarkalatos jelentőségű Warburg számára, s ezért követi atlasza lapjain a rablás, az áldozat, a szenvedés, a halál, a megsemmisítés, a tánc, a győzelem, a bukás, az eksztázis, a gyász stb. antik képeit újjászületésük a reneszánszban, hogy aztán e témák útját elkísérje az újkor különböző elágazásain. Észrevehetjük, hogy miközben a képzőművészet olyan korszakaival foglalkozik, az ókorral és a reneszánszszal, amelyek legalább másfél száz éve állnak nemcsak a vizsgálódásoknak, hanem a kanonikus polgári műveltségnek is a centrumában, Warburg nem azért és nem úgy foglalkozik velük, mint elődei Winckelmanntól mesteréig, Burckhardtig.

E nagy problémakört a legegyszerűbb a múzeum fogalmával megvilágítani. Bizonyos értelemben a képatlasz is múzeummodell, egyfajta papírmúzeum, museum chartaceum. De elvei gyökeresen ellentétesek a szépművészeti múzeum bevett modelljeivel, amelyek vagy a művészeti alkotás, illetve a művész jelentőségét hangsúlyozzák, vagy pedig a művészet belső formálás-, stílustörténetét. Warburg ezzel szemben nem műalkotásokkal, hanem képekkel foglalkozott, s bizonyos pszichohistóriai témák alakváltozásaival. Botticelli híres képe az Uffiziban, a Pallasz Athéné megszelídíti a kentaurt - azért említem példaként ezt a művet, mert most éppen Budapesten látható a Szépművészeti Medici-kiállításán -, nem esztétikai jelentősége miatt szerepel az atlaszban, hanem festője antikizáló gesztusa okából. Azt mondhatnánk tehát, hogy a szépművészeti múzeum alternatívájaként egy antropológiai múzeum képválogatását látjuk. Valaha, a múzeum elődeiben a kozmosz kicsinyített mása, a mikrokozmosz jelent meg a tematikus elrendezés formájában, ma pedig számos modern múzeumi irányzat sokkal inkább antropologizál, mint esztétizál. Warburg, amikor mintegy hidat vert e régi és az ő korában még nem is sejtett új múzeumfelfogás között, nem foglalkozott a művészet autonómiájával. Úgy érezte, kérdései eredendőbbek, régebbiek. A görög mitológiában Mnemosyné, az emlékezet istennője a múzsák anyja.

Az antikvitás mitologikus alakjait nemcsak a bennük megnyilvánuló pátoszformula alapján vizsgálta, hanem olyan sorsdémonokként, akiknek hatalma az allegorikus kozmológiai rendszerekben, az asztrológia világmagyarázatában lappangó folyamatossággal fennmaradt. Ezért foglalkozik külön tábla például a kereszténység pogány elemeivel. A démonikus antikvitásnak ez a fennmaradása a tárgya a magyarul is olvasható Pogány-antik jóslás Luther korából című könyvének.

A folyamatos, bár rejtett emlékezet, amely az ember alapvető létkérdéseivel áll kapcsolatban, és a visszaemlékezés, az anamnézis, amely az ember alapvető indulatait és szenvedélyeit artikulálja: ez Mnemosyné két alakváltozata Warburg atlaszában.

OSA Archívum, Bp. V., Arany János utca 32., nyitva május 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.