Lemez

Paul McCartney: McCartney III Imagined

  • - minek -
  • 2021. április 21.

Zene

Régi hagyományt követve az egykori Beatle 2020 végén ismét kiadott egy emlékezetes szólólemezt, ám az csupán a munka első etapja lehetett, a második menetben főszerephez jutnak régi zenészbarátai és néhány újonnan megismert tehetséges előadó.

A III-at még egyedül készítette McCartney, s valamennyi hangszert maga szólaltatta meg, de ebben a folytatásban megfordulnak a szerepek. Az új lemezre került darabokat többnyire a feldolgozás, a parafrázis és az eredeti nyersanyag radikális újragondolása, remixelése közé lehet pozicionálni, s olyan karakteres előadók követték el őket, akik akarva-akaratlanul is otthagyták a kezük nyomát a McCartney-szerzeményeken. Néha csak nyomokban emlékeztet az eredetire az eredmény, de jelen esetben pont ez teszi oly izgalmassá. Ahogy Beck egy játékosan funky darabot rak össze a Find My Way-ből (amelyet maga énekel fel), ahogy a texasi Khruangbin trió csábítóan pszichedelikus poszt-posztpunk groove-ja körbefonja a Pretty Boys lepitchelt éneksávját, ahogy St. Vincent becsempészi saját tónusait és vokálját a Women and Wives remixébe, vagy a 3D RDN egy lüktető dub szimfóniává nyújtja az eredetileg sem rövid Deep Deep Feelinget. Talán nem mindegyik újraértelmezés lett egyformán zseniális, de valamennyiből árad a magabiztosság és bátorság. Az eredeti nyersanyagból kellő tisztelettel, de rendre a saját alkotói személyiségükre szabott, élvezetes és ötletes darabokat készítettek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.