Lemez

Veszélyeztetett korosztály

Paul McCartney: McCartney III

Zene

A rendkívül szerteágazó életműben megbújik egy minisorozat, amely szimplán McCartney címre hallgat.

E lemezek legfontosabb jellemzője, hogy mindig nullával záruló évben jelennek meg, és ilyenkor az összes hangszert egymaga szólaltatja meg. Az első epizód 1970-ben látott napvilágot, a Beatles feloszlásának napjaiban, sőt McCartney konkrétan ennek a lemeznek a sajtóanyagában jelentette be kilépését a zenekarból. Az album rendkívül minimalista, rövid, több esetben instrumentális lo-fi dalokat tartalmaz; az egyetlen kidolgozott szerzemény az élőben még mindig játszott Maybe I’m Amazed. A puritán hangvételnek több oka is volt: Macca, úgymond, kiírta magát az Abbey Road és a Let It Be albumokon, a Beatles szétesése miatt depresszióval küzdött, és úgy érezte, hogy ilyen lemezzel tudja a leginkább visszaadni a saját lelkiállapotát. A McCartney I annak idején többnyire elmarasztaló kritikákat gyűjtött be, az idő viszont a címszereplőt igazolta, az utókor ugyanis ezt tartja minden idők első lo-fi indie albumának, amely rengeteg DIY (do it yourself – a szerk.) zenészre volt jelentős hatással.

Az 1980-as McCartney II is akkor készült, amikor Paul zenekara – a Wings – szétesőben volt. A 70-es években a közönség megszokta tőlük az aranyos, popos, nem túl kísérletező és időnként talán túlságosan is kockázatmentes dalokat, mire McCartney ennek ellenpontozásaként nekiállt kísérletezni mindenféle elektronikus hangszereken. További párhuzam az 1970-es albummal, hogy a kritikusok a new wave-es McCartney II-t is lehúzták, hogy aztán pár évtizeddel később egy olyan lemeznek kiáltsák ki, amely megelőzte a korát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.