Lemez

Paul Weller: Saturns Pattern

Zene

A korosodó popújságíró egyik ismérve, hogy év végi listáján egyre idősebb előadók szerepelnek. Persze igazságtalanság lenne azt mondani, hogy az 57 éves Paul Weller neve az ifjabbaknak nem jelenthet semmit, hiszen a Modfather most már közel négy évtizede tudja megszólítani az aktuális fiatal generációt. Mondjuk az ő karrierje sem kerülte el a hullámvölgyeket, lásd a nyolcvanas évekbeli zenekarát (a The Style Councilt), és az azt követő szólókarrier is egy idő után kezdett átmenni biztonsági játékba. Aztán emberünk egyszer csak megrázta magát, és 2008 óta csak remekművekre képes: a 22 Dreams, a két évvel későbbi Wake Up The Nation, valamint a 2012-es Sonik Kicks egyaránt tele volt kísérletező kedvvel és remek dalokkal, és ez a tendencia szerencsére az új albumon is folytatódik.

A Magyarországon eddig valószínűleg kábé 30 lemezt eladó, Nyugaton viszont hatalmas kultusznak örvendő Weller összevissza ugrál a stílusok között, és nagyjából mindegyikben otthon érzi magát. A korábbi munkákhoz képest több zongorát kapunk, például az izgalmasan lüktető címadó dalban, vagy a némileg a III-as Led Zeppelin albumot megidéző In The Carban. Az egykori Jam-vezér a Pick It Upban és a Phoenixben bizonyítja, hogy akár táncoltatni is tud, ha akar, míg a White Skyban és a Long Time-ban visszakanyarodik a korai évek zúzósabb hangulatához. A kulcsdal pedig az I’m Where I Should Be, melynek címe mindennél többet mond. Úgyhogy ne csodálkozzunk, ha a Saturns Patternt viszontlátjuk – talán nem csak a korosodó – popzsurnaliszták év végi top 10-ében!

 

Warner, 2015


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.