Lemez

Alabama Shakes: Sound & Color

  • - minek -
  • 2015. július 4.

Zene

Brittany Howard gitáros-énekesnő és Zac Cockrell basszus­gitáros még a gimiben ismerte meg egymást, későbbi nevükből kitalálható módon Alabamában. Hamarosan dobos, újabb gitáros, sőt koncertbillentyűs is került melléjük, és a környékbeli, multikulturális zenei hagyományokat (southern rock, blues, soul, funk) ötvöző zenéjük gyorsan felkeltette a közönség figyelmét. A Sound & Color már a második albumuk (a 2012-es Boys & Girlst is csak ajánlani tudjuk), rajta egy végletekig kiérlelt zenei program, és dögös számok sora – ráadásul az Alabama Shakes dalait éppen az üdítő változékonyság fogja össze. Legyen bár szó kicsit megbütykölt pszichedelikus bluesról (Gimme All Your Love, Gemini), Led Zeppelint megidéző rockszámról (Dunes), egészséges soul/funk döngetésről (Don’t Wanna Fight) vagy szédítő sebességű garázspunkos vágtáról (The Greatest), a gusztusosan takarékos, mégis jellegzetes, jól felismerhető hangszeres játék és mindenekelőtt Brittany Howard énekhangja egyben tartja az egészet. Utóbbi orgánuma egészen lenyűgöző: éj­fekete tónusú, beszédesen kifejező, néha szinte már férfiasan erőteljes, és minden ízében egyedi, hasonlítsák bár Janis Joplinhoz, miközben ő maga David Bowie-t, Bon Scottot és Nina Simone-t említi a példaképei között. Ezek a rekedtes sikolyokkal központozott, amúgy gondosan ki­egyensúlyozott énekszólamok pedig szinte egymagukban is elbírnák az album terhét. Szóval mélységes mély a rockzene kútja, valami mindig csillog az alján: az Alabama Shakes zenészeinek csak a legjobbakat sikerült kihorgászniuk.

 

Rough Trade/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.