Lemez

Alabama Shakes: Sound & Color

  • - minek -
  • 2015. július 4.

Zene

Brittany Howard gitáros-énekesnő és Zac Cockrell basszus­gitáros még a gimiben ismerte meg egymást, későbbi nevükből kitalálható módon Alabamában. Hamarosan dobos, újabb gitáros, sőt koncertbillentyűs is került melléjük, és a környékbeli, multikulturális zenei hagyományokat (southern rock, blues, soul, funk) ötvöző zenéjük gyorsan felkeltette a közönség figyelmét. A Sound & Color már a második albumuk (a 2012-es Boys & Girlst is csak ajánlani tudjuk), rajta egy végletekig kiérlelt zenei program, és dögös számok sora – ráadásul az Alabama Shakes dalait éppen az üdítő változékonyság fogja össze. Legyen bár szó kicsit megbütykölt pszichedelikus bluesról (Gimme All Your Love, Gemini), Led Zeppelint megidéző rockszámról (Dunes), egészséges soul/funk döngetésről (Don’t Wanna Fight) vagy szédítő sebességű garázspunkos vágtáról (The Greatest), a gusztusosan takarékos, mégis jellegzetes, jól felismerhető hangszeres játék és mindenekelőtt Brittany Howard énekhangja egyben tartja az egészet. Utóbbi orgánuma egészen lenyűgöző: éj­fekete tónusú, beszédesen kifejező, néha szinte már férfiasan erőteljes, és minden ízében egyedi, hasonlítsák bár Janis Joplinhoz, miközben ő maga David Bowie-t, Bon Scottot és Nina Simone-t említi a példaképei között. Ezek a rekedtes sikolyokkal központozott, amúgy gondosan ki­egyensúlyozott énekszólamok pedig szinte egymagukban is elbírnák az album terhét. Szóval mélységes mély a rockzene kútja, valami mindig csillog az alján: az Alabama Shakes zenészeinek csak a legjobbakat sikerült kihorgászniuk.

 

Rough Trade/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.