Lemez

Alabama Shakes: Sound & Color

  • - minek -
  • 2015. július 4.

Zene

Brittany Howard gitáros-énekesnő és Zac Cockrell basszus­gitáros még a gimiben ismerte meg egymást, későbbi nevükből kitalálható módon Alabamában. Hamarosan dobos, újabb gitáros, sőt koncertbillentyűs is került melléjük, és a környékbeli, multikulturális zenei hagyományokat (southern rock, blues, soul, funk) ötvöző zenéjük gyorsan felkeltette a közönség figyelmét. A Sound & Color már a második albumuk (a 2012-es Boys & Girlst is csak ajánlani tudjuk), rajta egy végletekig kiérlelt zenei program, és dögös számok sora – ráadásul az Alabama Shakes dalait éppen az üdítő változékonyság fogja össze. Legyen bár szó kicsit megbütykölt pszichedelikus bluesról (Gimme All Your Love, Gemini), Led Zeppelint megidéző rockszámról (Dunes), egészséges soul/funk döngetésről (Don’t Wanna Fight) vagy szédítő sebességű garázspunkos vágtáról (The Greatest), a gusztusosan takarékos, mégis jellegzetes, jól felismerhető hangszeres játék és mindenekelőtt Brittany Howard énekhangja egyben tartja az egészet. Utóbbi orgánuma egészen lenyűgöző: éj­fekete tónusú, beszédesen kifejező, néha szinte már férfiasan erőteljes, és minden ízében egyedi, hasonlítsák bár Janis Joplinhoz, miközben ő maga David Bowie-t, Bon Scottot és Nina Simone-t említi a példaképei között. Ezek a rekedtes sikolyokkal központozott, amúgy gondosan ki­egyensúlyozott énekszólamok pedig szinte egymagukban is elbírnák az album terhét. Szóval mélységes mély a rockzene kútja, valami mindig csillog az alján: az Alabama Shakes zenészeinek csak a legjobbakat sikerült kihorgászniuk.

 

Rough Trade/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.