Lemez

Peaches: Rub

  • - minek -
  • 2016. január 3.

Zene

Meglepetéssel kezdődik Merrill Nisker hatodik (Peachesként ötödik) albuma: jól felismerhető, jellegzetes hangján maga Kim Gordon búg a fülünkbe, miközben közelebb hívja a mikrofonhoz a lemez zabolázhatatlan alkotóját. S a már régóta Berlinben élő kanadai összművész kapva kap az alkalmon: paprikás hangulatban, ropogós rímeket és szaftos üzeneteket sorjázva énekbeszéli végig a lemez 11 számát – érződik, hogy hat­évnyi szünet alatt gyűlt fel a mondanivaló.

A Rub azonban korántsem csupán a kötelezően provokatív üzenet miatt hat oly frissnek: Peaches a zenében is megpróbált újítani. A hol suttogva, hol fennhangon osztott igazság mellé megkapja a magáét a szervezet is, leginkább sújtós, ropogós basszusok formájában. A zene alapvetően kattogós elektro, de még inkább csattogó grime, helyenként trap- vagy akár diszkófelhangokkal (lásd a Dumb Fuck című remeket). Peaches legfontosabb témája persze a szex, no meg a játék a gendersztereotípiákkal, rendre mívesen kimunkált, rendesen odapakolt nyelvi öltözetben. A Rub, a Dick In The Air vagy a Vaginoplasty direkt, nyers testisége nyilván már kevésbé mellbevágó, mint mondjuk a Teaches Of Peaches idején, de még mindig maximálisan szórakoztató.
S mindehhez megteremti a kontextust Peaches harcos feminizmusa, a sztereotípiákon való gyilkos ironizálása, dalokba csomagolt kultúra­kritikája. A honfitárs és régi alkotótárs Feist közreműködésével készült ars poétikus zárószámban (I Mean Something) pedig leszámol az elmúlás mítoszával is, hiszen – mint e lemez is bizonyítja – energia és ötletek terén még mindig csak tanulhatnak tőle.

I U She/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.