Lemez

Peaches: Rub

  • - minek -
  • 2016. január 3.

Zene

Meglepetéssel kezdődik Merrill Nisker hatodik (Peachesként ötödik) albuma: jól felismerhető, jellegzetes hangján maga Kim Gordon búg a fülünkbe, miközben közelebb hívja a mikrofonhoz a lemez zabolázhatatlan alkotóját. S a már régóta Berlinben élő kanadai összművész kapva kap az alkalmon: paprikás hangulatban, ropogós rímeket és szaftos üzeneteket sorjázva énekbeszéli végig a lemez 11 számát – érződik, hogy hat­évnyi szünet alatt gyűlt fel a mondanivaló.

A Rub azonban korántsem csupán a kötelezően provokatív üzenet miatt hat oly frissnek: Peaches a zenében is megpróbált újítani. A hol suttogva, hol fennhangon osztott igazság mellé megkapja a magáét a szervezet is, leginkább sújtós, ropogós basszusok formájában. A zene alapvetően kattogós elektro, de még inkább csattogó grime, helyenként trap- vagy akár diszkófelhangokkal (lásd a Dumb Fuck című remeket). Peaches legfontosabb témája persze a szex, no meg a játék a gendersztereotípiákkal, rendre mívesen kimunkált, rendesen odapakolt nyelvi öltözetben. A Rub, a Dick In The Air vagy a Vaginoplasty direkt, nyers testisége nyilván már kevésbé mellbevágó, mint mondjuk a Teaches Of Peaches idején, de még mindig maximálisan szórakoztató.
S mindehhez megteremti a kontextust Peaches harcos feminizmusa, a sztereotípiákon való gyilkos ironizálása, dalokba csomagolt kultúra­kritikája. A honfitárs és régi alkotótárs Feist közreműködésével készült ars poétikus zárószámban (I Mean Something) pedig leszámol az elmúlás mítoszával is, hiszen – mint e lemez is bizonyítja – energia és ötletek terén még mindig csak tanulhatnak tőle.

I U She/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.