Lemez

Pet Shop Boys: Super

  • - minek -
  • 2016. június 5.

Zene

Vajon mit várhat még a rajongó és az elfogulatlan érdeklődő az idén éppen 35 éve alakult duótól? Eleganciát, nagyvonalúságot, szellemességet, a táncos popzene elemeinek anyanyelvi szintű ismeretét? Nos, ezeket mind megkapjuk a Supertől, mely sok tekintetben folytatása a három évvel ezelőtti, a kritikusok által többnyire az egekig magasztalt Electricnek, ugyanakkor egyszerre töményebb és takarékosabb is. A hangzás hasonlósága persze nem meglepő: a néhol társszerzőként is közreműködő Stuart Price produceri keze nyomát könnyű felfedezni. Érdekes, de a szövegekkel ezúttal kissé visszafogottan bánt Neil Tennant, ráadásul a klasszikus szerkezetű elektropop-dalok mellé került a Pazzo gátlástalan italo-reminiszcenciája meg a pumpaszám Inner Sanctum, melyekkel alig némi szöveg kíséretében a tánczenei kultúra hedonizmusának adóznak tisztelettel. A Super egyenesen a táncparkettre szánt albumnak tűnik: példaszerű, ahogy Tennant, Chris Lowe és Price együtt, gondos kézzel, féltő szeretettel leporolja és újra saját lábára állítja a diszkó-, szintipop- vagy house-sémákat. Az album kislemezslágerében nyíltan a nosztalgiával játszanak, mindezt zongorás house-ba csomagolva (Pop Kids), kicsit később viszont a 80-as évek komorabb elektronikáját idézik meg egy tőlük nem is oly szokatlanul politikus dalban (The Dictator Decides). Az egyensúlyok amúgy is eltaláltak: a Sad Robot World lassú Kraftwerk-parafrázisát olyan darabok követik, ahol az eufória és a melankólia a PSB esetében bevált, közös kémiája működik, s ez a gyengébb pillanatok dacára is eladja az egész albumot.

x2/Deep Distribution, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.