mi a kotta?

Nagyban ünnepelni

  • mi a kotta
  • 2016. június 5.

Zene

A múlt alkalommal, a Requiem apropóján Forman Amadeusából vettünk ki egy képkockát illusztrációul, melyen a kiváló F. Murray Abraham is látható volt: Mozart halálos ágyánál ülve, Salieri szerepében. A Mozart halála körül rút és alaptalan gyanúba keveredett kolléga valójában tisztelte a nálánál alig néhány évvel fiatalabb zsenit, s hogy ezzel Mozart is tisztában volt, az élete utolsó heteiből ilyen levélidézetekkel igazolható: „6 órakor kocsival Salieriért és Cavalieriért mentem, és felvezettem őket a páholyukba […]. Nem is képzeled, milyen kedvesek voltak, mennyire tetszett nekik, nemcsak a zeném, hanem a szöveg is, és minden együtt. Azt mondták mindketten, hogy olyan opera, amely méltó rá, hogy a legnagyobb uralkodó előtt a legünnepélyesebb alkalommal előadják. […] Salieri mindent nagy figyelemmel kísért és nézett végig, és a nyitánytól az utolsó kórusig nem volt szám, amely egy bravót vagy bellót ne csalt volna ajkaira, és nem tudtak hová lenni a hálától figyelmemért, mert amúgy is el akartak jönni tegnap az operába, de akkor már négy órakor be kellett volna ülniük – így pedig mindent kényelmesen láthattak és hallhattak.” Salieri meg a kor nagy dívája, Cavalieri A varázsfuvolát dicsérte ily lelkesen, s ez épp idevág, hiszen Fischer Iván és a Fesztiválzenekar a Requiem-koncertek között most egy alkalommal ezt a remek operaprodukciójukat is felújítják majd tavalyról (Nemzeti Hangversenyterem, május 6., hét óra).

„…a Dohnányi-szimfónia nagyszerűen hangzik. Ő maga kiválóan dirigálta. Ünnepeltük is nagyban.” A kortársi és kollegiális megértésnek ez a bő száz évvel későbbi példája már Bartók Bélától való, aki e sorok tanúsága szerint 1902-ben valósággal lelkesedett Dohnányi Ernő I. szimfóniájáért. Ezt a szimfóniát mi szerdán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Madaras Gergely által vezényelendő koncertjén ünnepelhetjük majd nagyban vagy kicsiben (Nemzeti Hangversenyterem, május 11., fél nyolc). A Dohnányit méltató és méltányoló Bartók egyik remekművét, a II. hegedűversenyt pedig Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai fogják elénk hozni másnap: Alina Ibragimova szólójával, Dvořák szláv táncai között (Nemzeti Hangversenyterem, május 12., fél nyolc).

„Vivaldi egész életében egyetlenegy concertót írt, de azt négyszázszor” – ez az idézet viszont már éppenséggel nem a pályatársi megértés magas fokát jelzi, igaz, Stravinsky majd’ kétszáz év távolából mondott ily sommás ítéletet a rőt pap munkásságáról. A trombitás Boldoczki Gábor (képünkön) és a Cappella Gabetta pénteki közös hangversenyén többet is hallunk majd e concertók közül, s a programot általában is Antonio Vivaldi művei fogják uralni (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc).

Végezetül két egészen különlegesnek ígérkező kamarakoncert: Várjon Dénes, Baráti Kristóf és Várdai István keddi trióestjén (Nemzeti Hangversenyterem, május 10., fél nyolc) a Dumky trió, Joshua Bell és Sam Haywood szerdai fellépésén (Zeneakadémia, május 11., fél nyolc) pedig a Kreutzer szonáta kerül majd a középpontba.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.