mi a kotta?

Nagyban ünnepelni

  • mi a kotta
  • 2016. június 5.

Zene

A múlt alkalommal, a Requiem apropóján Forman Amadeusából vettünk ki egy képkockát illusztrációul, melyen a kiváló F. Murray Abraham is látható volt: Mozart halálos ágyánál ülve, Salieri szerepében. A Mozart halála körül rút és alaptalan gyanúba keveredett kolléga valójában tisztelte a nálánál alig néhány évvel fiatalabb zsenit, s hogy ezzel Mozart is tisztában volt, az élete utolsó heteiből ilyen levélidézetekkel igazolható: „6 órakor kocsival Salieriért és Cavalieriért mentem, és felvezettem őket a páholyukba […]. Nem is képzeled, milyen kedvesek voltak, mennyire tetszett nekik, nemcsak a zeném, hanem a szöveg is, és minden együtt. Azt mondták mindketten, hogy olyan opera, amely méltó rá, hogy a legnagyobb uralkodó előtt a legünnepélyesebb alkalommal előadják. […] Salieri mindent nagy figyelemmel kísért és nézett végig, és a nyitánytól az utolsó kórusig nem volt szám, amely egy bravót vagy bellót ne csalt volna ajkaira, és nem tudtak hová lenni a hálától figyelmemért, mert amúgy is el akartak jönni tegnap az operába, de akkor már négy órakor be kellett volna ülniük – így pedig mindent kényelmesen láthattak és hallhattak.” Salieri meg a kor nagy dívája, Cavalieri A varázsfuvolát dicsérte ily lelkesen, s ez épp idevág, hiszen Fischer Iván és a Fesztiválzenekar a Requiem-koncertek között most egy alkalommal ezt a remek operaprodukciójukat is felújítják majd tavalyról (Nemzeti Hangversenyterem, május 6., hét óra).

„…a Dohnányi-szimfónia nagyszerűen hangzik. Ő maga kiválóan dirigálta. Ünnepeltük is nagyban.” A kortársi és kollegiális megértésnek ez a bő száz évvel későbbi példája már Bartók Bélától való, aki e sorok tanúsága szerint 1902-ben valósággal lelkesedett Dohnányi Ernő I. szimfóniájáért. Ezt a szimfóniát mi szerdán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Madaras Gergely által vezényelendő koncertjén ünnepelhetjük majd nagyban vagy kicsiben (Nemzeti Hangversenyterem, május 11., fél nyolc). A Dohnányit méltató és méltányoló Bartók egyik remekművét, a II. hegedűversenyt pedig Kocsis Zoltán és Nemzeti Filharmonikusai fogják elénk hozni másnap: Alina Ibragimova szólójával, Dvořák szláv táncai között (Nemzeti Hangversenyterem, május 12., fél nyolc).

„Vivaldi egész életében egyetlenegy concertót írt, de azt négyszázszor” – ez az idézet viszont már éppenséggel nem a pályatársi megértés magas fokát jelzi, igaz, Stravinsky majd’ kétszáz év távolából mondott ily sommás ítéletet a rőt pap munkásságáról. A trombitás Boldoczki Gábor (képünkön) és a Cappella Gabetta pénteki közös hangversenyén többet is hallunk majd e concertók közül, s a programot általában is Antonio Vivaldi művei fogják uralni (Zeneakadémia, május 6., fél nyolc).

Végezetül két egészen különlegesnek ígérkező kamarakoncert: Várjon Dénes, Baráti Kristóf és Várdai István keddi trióestjén (Nemzeti Hangversenyterem, május 10., fél nyolc) a Dumky trió, Joshua Bell és Sam Haywood szerdai fellépésén (Zeneakadémia, május 11., fél nyolc) pedig a Kreutzer szonáta kerül majd a középpontba.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.