Lemez

Középtempós, középutas – Pixies: EP1; EP2

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. február 28.

Zene

Hogy a Pixies pontosan miért is volt a nyolcvanas évek végének, ill. a kilencvenes évek elejének legfontosabb és egyúttal legjobb (ami páratlan teljesítmény) rockzenekara, arról tényleg oldalakat lehetne megtölteni, úgyhogy mi most maradjunk annyiban, hogy olyan szégyentelenül fülbemászó és olyan megfoghatatlanul szürreális, neurotikusan elvisított popszámokat senki nem írt a korszakban, mint a még száz kiló alatti és némi frizurát is felmutató Frank Black.

És persze senki más nem énekelt olyan romlott angyalhangon, mint Kim Deal. Joey Santiago, a frontember egójának árnyékában tapintatosan meghúzódó szürke eminenciás pedig simán volt akkora gitárhős, mint Thurston Moore vagy J Mascis. A hét, rendkívül termékeny és rendkívül kaotikus év után méltatlan körülmények között feloszlott zenekar első három lemeze (Come On Pilgrim, Surfer Rosa, Doolittle) a közmegegyezés szerint felülmúlhatatlan remekmű, de a Frank Black szólópályáját megelőlegező Bossanovának és Trompe Le Monde-nak is megvan a maga lojális tábora. Egy gyakorlatilag hiba nélküli, folyamatosan hivatkozási alapnak számító életmű pedig nyomasztó teher tud lenni, így nem is csoda, hogy a 2004-ben, egy évtized szünet után újjáalakult Pixies megelégedett azzal, hogy a megérdemelt babérokat végre-valahára learatva önmaga emlékzenekarát alakítsa óriási, de tényleg óriási sikerrel.

Aztán tavaly minden megváltozott. Egyrészt váratlanul kilépett Kim Deal, akit aztán a talpraesett együttes gyorsan pótolt egy másik Kim nevű basszusgitáros lánnyal (igaz, ez az együttműködés csak pár hónapig tartott), másrészt pedig kijött egy egészen kellemes új kislemez, a Bagboy, amihez egy Kim Deal-énekhangdublőrt is sikerült keríteni. A Bagboyt hamarosan két EP követte szeptemberben, illetve idén januárban, és nemsokára érkezik majd a harmadik is. Bár a közelmúlt kínos eseményeinek fényében talán ez is nagy dolog, a legtöbb, amit ezekről a kiadványokról el lehet mondani, hogy nem rém bosszantóak. Kontrollálatlan visításra, szörfbe vagy pszichedéliába hajló gitárgyilkolásra, punkos tempókra, autisztikusan pengetett négyhangos basszustémákra és varázslatos refrénekre nyilván nem érdemes számítani, inkább Frank Black hullámzó minőségű szólólemezeinek középtempós-középutas pillanatait idézik a dalok. Talán a Blue Eyed Hexe az egyetlen igazi kivétel, mert az meg olyan, mint egy primkóbb AC/DC-szám, ami nagy meglepetésre egészen szórakoztató. Meg hát milyen címek ezek, hogy Indie Cindy meg What Goes Boom? Ki akarna ilyesmit meghallgatni, amikor a Something Against You meg a Broken Face már első ránézésre is sokkal meggyőzőbb?! Az meg, hogy az unalmas Greens and Blues a csodálatos Gigantic folytatása lenne, nyilván csak valami rossz vicc. Nem dőlt össze a világ, de nem is gazdagodott a közjó.

Pixies, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.