mi a kotta?

Pokoli hangerő

  • mi a kotta
  • 2023. szeptember 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/32. hétre

„Szerencsémre megérkezett a pianofortéra írt versenyem kézirata Lipcséből, így hát magammal vittem. Rajtam kívül Winding, Sgambati és egy német lisztiánus volt jelen, akinek a nevét nem tudom, de olyannyira majmolja idolját, hogy még az abbénak való reverendát is magára öltötte; végy még ezekhez egy néhány fiatal hölgyet, akik szeretnék lenyúzni Liszt bőrét és megenni a haját, a rajongásuk egyszerűen komikus… Winding és én kíváncsiak voltunk, hogy Liszt tényleg lejátssza-e lapról a versenyművet. A magam részéről ezt lehetetlennek tartottam, de Liszt nem. »Eljátssza?«, kérdezte, és én sietve feleltem: »Nem tudom«, hiszen tudod, hogy soha nem gyakoroltam. Akkor Liszt vette a kottát, a zongorához ment, és határozott mosollyal azt mondta az összegyűlt vendégeknek: »Legyen hát így, megmutatom, hogy én sem tudom«. És nekikezdett, de megvallom, a zongoraverseny első részét túl gyorsra vette, először csak zűrzavart hallottam, de később, ahogy diktáltam a tempót, úgy játszott, ahogy senki más. Nem mellékesen a cadenzát, a legnehezebb szakaszt játszotta a legjobban.”

Így írta le Edvard Grieg második találkozását Liszt Ferenccel 1870-ben: a norvég szerzőt évekkel később is önbizalommal töltötték el a magyar virtuóz biztató szavai. Híres-neves zongoraversenyét Várjon Dénes szólójával halljuk a Concerto Budapest hangversenyén, amelyen Bartók Kontrasztok című darabjai és Beethoven Eroica-szimfóniája is felcsendül Keller András pálcája nyomán (Zeneakadémia, szeptember 23., fél nyolc). Ezen a szombaton C.P.E. Bach műveiből játszik a Concerto Armonico. Spányi Miklós együttese a legeredetibb Bach-fiú mellett Haydn zenéjével is szolgál (BMC, szeptember 23., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.