Profetikus és gyermeki – 5 lemez, amely meghatározta 2015-öt

  • narancs.hu
  • 2016. január 3.

Zene

Obama kedvence, vibráló elektropop, kivédhetetlen szívszaggatás – és a többi: összegeztük az év lemezeit összegző listákat. Ez az 5 album volt a krém 2015-ben.

Önkényesen, de nem koncepció nélkül válogattunk a milliónyi „év lemezei” lista közül: a cél az volt, hogy legyen benne patinás újság – olyan is, amely inkább a szenior korosztálynak (Rolling Stone), de olyan is, amely mindig az aktuális süvölvényeknek szól (NME); belevettük továbbá a két ma tán legfontosabb angolszász zenei véleménysite-ot (a Pitchforkot és a Stereogumot), valamint a legjobb magyar zenei oldalt, a Recordert. Megnéztük, mi van náluk a csúcson, aztán összegeztünk. Ez jött ki:

1. Kendrick Lamar: To Pimp a Butterfly

Makulátlan győzelem, ahogy régen a Mortal Kombat játékban mondták. „Profetikus, generációs igényű, a saját kulturális hagyományát biztosan a magáénak tudó lemez – amely ráadásul ötvözi a Tommy- és a Wall-féle konceptalbumokat a két híres Nevermind fésületlen, lázadó attitűdjével” – írtuk a megjelenésekor arról az anyagról, amely telibe találta Amerika aktuális faji problémáit, és közben összegezte és új szintre is emelte a helyi, már eddig is nagyon gazdag soul/dzsessz/funk hagyományt. Ezen a lemezen hallható egyébként Barack Obama kedvenc száma, a How Much A Dollar Cost is. De mi most inkább egyik másik dalt rakunk be:

2. Grimes: Art Angels

Az év végén futott be, de nem sokáig volt kérdés, hogy a kanadai lány, aki „zabolátlan fantáziával és szinte gyermeki derűvel” írja a számait, az év legszínesebb, legüdébb poplemezét készítette el: egy olyan anyagot, amire, bár nagyon mai, még a fénykorát élő Madonna is büszke lett volna a 80-as években.

3. Vince Staples: Summertime '06

A határok legfantáziadúsabb tágítása már jó rég leginkább a hiphopra jellemző, amelyben mindig is a fiatal tehetségek tudták a legnagyobbat dobni, és ahol, bármilyen furcsa is, Kendrick Lamar a maga három nagylemezével már érett alkotónak számít; Vince Staples viszont még csak most rúgja be az ajtót, de úgy, ahogy kell: teli talppal, erőből, hogy mindenki odafigyeljen rá.

4. Jamie XX: In Colour

Az xx trió zenei agya megalkotta a tökéletes nyári lemezt: egy „finoman érzelmes, mégis lüktető, lendületes darabot”, amely „éppen a megfelelő pillanatokban lesz megkapóan nosztalgikus vagy szinte pasztorálisan idilli”.

5. Sufjan Stevens: Caroll & Lowell

A hatalmas ívű, barokkosan széthangszerelt popoperákról ismert dalszerző készített egy letisztult, egyszerű, folkos lemezt – és mindenki hanyatt vágta magát tőle.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.