Profetikus és gyermeki – 5 lemez, amely meghatározta 2015-öt

  • narancs.hu
  • 2016. január 3.

Zene

Obama kedvence, vibráló elektropop, kivédhetetlen szívszaggatás – és a többi: összegeztük az év lemezeit összegző listákat. Ez az 5 album volt a krém 2015-ben.

Önkényesen, de nem koncepció nélkül válogattunk a milliónyi „év lemezei” lista közül: a cél az volt, hogy legyen benne patinás újság – olyan is, amely inkább a szenior korosztálynak (Rolling Stone), de olyan is, amely mindig az aktuális süvölvényeknek szól (NME); belevettük továbbá a két ma tán legfontosabb angolszász zenei véleménysite-ot (a Pitchforkot és a Stereogumot), valamint a legjobb magyar zenei oldalt, a Recordert. Megnéztük, mi van náluk a csúcson, aztán összegeztünk. Ez jött ki:

1. Kendrick Lamar: To Pimp a Butterfly

Makulátlan győzelem, ahogy régen a Mortal Kombat játékban mondták. „Profetikus, generációs igényű, a saját kulturális hagyományát biztosan a magáénak tudó lemez – amely ráadásul ötvözi a Tommy- és a Wall-féle konceptalbumokat a két híres Nevermind fésületlen, lázadó attitűdjével” – írtuk a megjelenésekor arról az anyagról, amely telibe találta Amerika aktuális faji problémáit, és közben összegezte és új szintre is emelte a helyi, már eddig is nagyon gazdag soul/dzsessz/funk hagyományt. Ezen a lemezen hallható egyébként Barack Obama kedvenc száma, a How Much A Dollar Cost is. De mi most inkább egyik másik dalt rakunk be:

2. Grimes: Art Angels

Az év végén futott be, de nem sokáig volt kérdés, hogy a kanadai lány, aki „zabolátlan fantáziával és szinte gyermeki derűvel” írja a számait, az év legszínesebb, legüdébb poplemezét készítette el: egy olyan anyagot, amire, bár nagyon mai, még a fénykorát élő Madonna is büszke lett volna a 80-as években.

3. Vince Staples: Summertime '06

A határok legfantáziadúsabb tágítása már jó rég leginkább a hiphopra jellemző, amelyben mindig is a fiatal tehetségek tudták a legnagyobbat dobni, és ahol, bármilyen furcsa is, Kendrick Lamar a maga három nagylemezével már érett alkotónak számít; Vince Staples viszont még csak most rúgja be az ajtót, de úgy, ahogy kell: teli talppal, erőből, hogy mindenki odafigyeljen rá.

4. Jamie XX: In Colour

Az xx trió zenei agya megalkotta a tökéletes nyári lemezt: egy „finoman érzelmes, mégis lüktető, lendületes darabot”, amely „éppen a megfelelő pillanatokban lesz megkapóan nosztalgikus vagy szinte pasztorálisan idilli”.

5. Sufjan Stevens: Caroll & Lowell

A hatalmas ívű, barokkosan széthangszerelt popoperákról ismert dalszerző készített egy letisztult, egyszerű, folkos lemezt – és mindenki hanyatt vágta magát tőle.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.