Ray Manzarek, 1939–2013

  • LT
  • 2013. május 21.

Zene

Elhunyt Ray Manzarek, a The Doors alapító tagja, billentyűse. A zenekar hangzását meghatározó muzsikus hat évvel ezelőtt Budapesten lépett fel, akkori koncertbeszámolónkkal emlékezünk rá.

Immár öt éve, hogy Ray Manzarek billentyűs és Robbie Krieger gitáros Ian Astbury (The Cult) segítségével próbálta visszacsalogatni ifjúsága édes madarát, a The Doorst. A szenzációnak ígérkező felállás felemásra sikeredett, ráadásul a negyedik egykori The Doors-tag, John Densmore dobos és a Morrison család tagjai is perre mentek a nevet illetően. Azután, hogy Astbury bedobta a törülközőt és visszatért a The Culthoz, sokan gondolták, hogy az időközben Riders On The Stormra keresztelt formációnak annyi. Még akkor is, ha Brett Scallions személyében új énekes látott munkához.

false

 

Fotó: Michel Boutefeu

De ki az a Brett Scallions?

A plakátokról annyit tudhattunk, hogy a Fuel nevű együttesben dalolt. Fogalmunk sincs, ott milyen lehetett, de amikor múlt szombaton, nappali világosságban a színpadra penderült, és belekezdett a Love Me Two Timesba, sokaknak nemcsak Jim Morrison, hanem minden bizonnyal Scallions édesanyja is az eszébe jutott. A bőrdzsekiben, napszemüvegben pompázó énekes pontosan úgy festett, mint a Bonónak maszkírozott fiatal D. Nagy Lajos, akinek betanították, hogyan mozgott s énekelt Jim Morrison a színpadon.

Szerencsére, miután az énekes levette bőrdzsekijét és napszemüvegét, mindjárt szerényebbé és szimpatikusabbá vált, de ami ennél is fontosabb: alázatossá. Nem Morrison emléke, nem is a földöreg Manzarek és Krieger, hanem a The Doors zenéje előtt.

Amit ugyanis hallhattunk, nem hakni, nem nosztalgiabuli, hanem a legjobb minőségű örömzene volt. A Riders On The Storm nem Jim Morrisonra, hanem az egykori zenekarra emlékezett. Márpedig a The Doorsnak nemcsak a tragikus sorsú énekes-költő volt a védjegye, hanem maga a zene is, a dalok koncerteken hallható „hosszú” változata. Ray Manzarek és Robbie Krieger kizárólag erre emlékezett majd' negyven évvel a történtek után. Mindannyiunk legnagyobb megelégedésére.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2007. július 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.