Ray Manzarek, 1939–2013

  • LT
  • 2013. május 21.

Zene

Elhunyt Ray Manzarek, a The Doors alapító tagja, billentyűse. A zenekar hangzását meghatározó muzsikus hat évvel ezelőtt Budapesten lépett fel, akkori koncertbeszámolónkkal emlékezünk rá.

Immár öt éve, hogy Ray Manzarek billentyűs és Robbie Krieger gitáros Ian Astbury (The Cult) segítségével próbálta visszacsalogatni ifjúsága édes madarát, a The Doorst. A szenzációnak ígérkező felállás felemásra sikeredett, ráadásul a negyedik egykori The Doors-tag, John Densmore dobos és a Morrison család tagjai is perre mentek a nevet illetően. Azután, hogy Astbury bedobta a törülközőt és visszatért a The Culthoz, sokan gondolták, hogy az időközben Riders On The Stormra keresztelt formációnak annyi. Még akkor is, ha Brett Scallions személyében új énekes látott munkához.

false

 

Fotó: Michel Boutefeu

De ki az a Brett Scallions?

A plakátokról annyit tudhattunk, hogy a Fuel nevű együttesben dalolt. Fogalmunk sincs, ott milyen lehetett, de amikor múlt szombaton, nappali világosságban a színpadra penderült, és belekezdett a Love Me Two Timesba, sokaknak nemcsak Jim Morrison, hanem minden bizonnyal Scallions édesanyja is az eszébe jutott. A bőrdzsekiben, napszemüvegben pompázó énekes pontosan úgy festett, mint a Bonónak maszkírozott fiatal D. Nagy Lajos, akinek betanították, hogyan mozgott s énekelt Jim Morrison a színpadon.

Szerencsére, miután az énekes levette bőrdzsekijét és napszemüvegét, mindjárt szerényebbé és szimpatikusabbá vált, de ami ennél is fontosabb: alázatossá. Nem Morrison emléke, nem is a földöreg Manzarek és Krieger, hanem a The Doors zenéje előtt.

Amit ugyanis hallhattunk, nem hakni, nem nosztalgiabuli, hanem a legjobb minőségű örömzene volt. A Riders On The Storm nem Jim Morrisonra, hanem az egykori zenekarra emlékezett. Márpedig a The Doorsnak nemcsak a tragikus sorsú énekes-költő volt a védjegye, hanem maga a zene is, a dalok koncerteken hallható „hosszú” változata. Ray Manzarek és Robbie Krieger kizárólag erre emlékezett majd' negyven évvel a történtek után. Mindannyiunk legnagyobb megelégedésére.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2007. július 7.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.