Sziget

Rendőr született

Sigur Rós, Róisín Murphy

  • - minek -
  • 2016. szeptember 18.

Zene

Az idei Sziget legerősebb estéje, a szombat nem okoz csalódást, a várakozások teljesülnek – legyenek azok bármilyenek is.

Először is némi szkepszissel érkezünk meg a Dan Panaitescu Nagyszínpadhoz a Sigur Rós-koncertre: már csak az is kíváncsivá teszi az embert, hogy mennyire passzol ez a helyszínhez – a naplementével mint alkalmas időponttal kapcsolatban nincsenek kétségeink. Nos, a zenekar kiválóan ismeri fel, hogy egy ilyen alkalomhoz viszonylag szikár megszólalás dukál: klasszikus rock­trióként játszanak gondosan felépített, míves díszletek között, hatásos színpadi megvilágítás és vetítés kíséretében. Jónsi rendszeresen vonóval kínozza gitárját (ebben néha méltó társa a basszusgitáros is), a remek dobjáték szerepe pedig kulcsfontosságú. A számokon belüli dramaturgia gyorsan lejön: a Jónsi nem könnyen megszokható, androgün falzettjével kísért borongós felvezetés után jöhet a katartikus gitárzengetés, túlvezérlés és torzítás a pszichedelikus/shoegaze iskolák receptjét követve. Csak az a fura, amilyen csönd támad egyes számok után (az orosz ilyenkor azt mondja: rendőr született) – a közönség addigra vagy transzba esett, vagy inkább zömében teljes közönnyel figyeli a produkciót (a végén azért némi tapsot learatnak a legelöl tömörült rajongóktól). Bezzeg a Muse hatásvadász riffgyűjteménye perfektül működik: ez való ide, mással legközelebb ne is tessenek próbálkozni!

 

*

Éjszaka azután Róisín Murphy az A38 színpadon az ő zenés-kosztümös kabaréjával gyorsan megtalálja a kapcsolatot a publikummal, szó szerint ott vibrál a sorok között: diktálja az iramot és a népség-katonaság boldogan követi az instrukciókat. Négytagú, remek zenekarával lép színpadra, a turné gondosan kidolgozott repertoárjával, melyben hangsúlyosan, és sokszor vaskos idézőjelben kerülnek elő a klasszikus Moloko-témák, melyeket belesző a nagyobbrészt azért az újabb-régebbi szólólemezekre épülő programba. Ami minden, csak nem hagyományos lemezbemutató: az új számok, ugyanúgy, mint a régiek, csupán a művésznő példabeszédeinek repertoárelemei – a maga gúnyos modorában prédikál, nem kevés civilizáció- és kultúrakritikai éllel. A közönséget persze már azzal is megveszi lábon, hogy számonként, sőt sokszor dalokon belül is jelmezt, álarcot, sapkát, kalapot vált – mindegyiknek megvan a maga szerepe, szigorú sorrendben kerülnek fel vagy hullnak az egyre inkább kaotikus gardróbra emlékeztető színpadra, Róisínnek pedig egyaránt jól áll a biztiőrdzseki, a madártollas sipka, a munkavédelmi sisak és az álrokokó kosztüm is. A végén a tavalyi albumról vett, beszédes című Exploitationből hirtelen kibújik a Sing It Back, a valaha volt legnagyobb Moloko-sláger (pedig addigra már a Forever More is lement!), amely végül szemérmetlenül szarkasztikus közönségénekeltetésbe torkollik. A végén Róisín felszabadultan fürödhet a dicsőségben: a felhörpintett sörből elismerés gyanánt még köp egy adagot a közönség felé, ami talán nem egy operettdívás gesztus, habár egykoron az ő cipőjükből is felhörpölték a pezsgőt a hívek.

Sziget, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”