Rendőrálom - Richard Linklater: Kamera által homályosan (dvd)

  • Hungler Tímea
  • 2007. január 11.

Zene

A kék virág a romantika óta a boldogság szimbóluma. Kérdés persze, melyikünknek mit is jelképez...

A kék virág a romantika óta a boldogság szimbóluma. Kérdés persze, melyikünknek mit is jelképez - a Philip K. Dick 1977-es írása alapján készült film szereplőinek például a titkon termesztett, stílszerűen kék virágból nyert H-anyagot, az azonnali függést okozó kábítószert, mely tucatszám szedi áldozatait a közeljövő, 2013 Los Angelesében. A Kamera által homályosan futurisztikus vonásai és az író személye ellenére nem annyira cyber-, mint inkább drogfilm, méghozzá a különleges fajtából. A "rotoszkóp" technika - az élő szereplőkkel rögzített jeleneteket utólag animációvá alakították - "köztességének" köszönhetően tökéletesen illeszkedik a mű irrealitás és realitás, álom és ébrenlét, kábulat és józanság határmezsgyéjén egyensúlyozó karaktereihez; az identitás teljes felszámolását, felbomlását középpontjába állító történethez.

Linklater nem kevés iróniával castingolt - a főszerepeket alakító színészeknek így vagy úgy, de köze van a drog- és cyberkultúrához; a főszereplő Keanu Reeves már a Mátrix előtt is gyógyszergyárak adatait szállította a fejében (Johnny Mnemonic), Robert Downey Jr. és Woody Harrelson maguk is függőséggel küszködnek/tek, Winona Ryder pedig annak a pszichedélikus drogokkal kísérletezgető pszichológusnak, Timothy Learynek a keresztlánya, akit a cyberpunkok is guruként tartanak számon.

A történet szerint a beépített FBI-ügynöknek, Bob Arctornak (Keanu Reeves) volna a feladata, hogy egy kábítószeres baráti társaságon (Ryder, Harrelson, Downey) keresztül a legfőbb terjesztőkig eljusson, felkutassa, hol is termesztik a drog alapanyagául szolgáló kék virágot. A nyomozás azonban váratlan fordulatokat tartogat - hősünknek nem csupán a viszonzatlan szerelem gyötrelmeivel és a bandába épült másik téglával gyűlik meg a baja, de a H-anyaggal is, mely neki sem kegyelmez.

Linklater megrázó mozija egyszerre tisztelgés a film noir műfaja előtt - főszerepben a bűn szélére sodródott és egy betépett femme fatale csáberejétől szenvedő nyomozóval; utópisztikus-apokaliptikus vízió a majdani amerikai rendőrállamról, melyben mindenki mindenkit megfigyel, és ahol a választóvonal már nem feketék és fehérek, gazdagok és szegények, hanem drogosok és tiszták között húzódik; posztmodern kísérlet az identitás meghatározására.

Ez utóbbiban a legjobb talán. Hogy ki is valójában ez a Bob Arctor, sem a maga, sem pedig a környezete számára nem világos - legalább annyira tűnik hallucinációnak, mint igaznak, hogy valamikor családos ember volt, de bizonytalan az is, hogy drogosként maradt-e még benne szikrája az egykor volt kábítószer-ellenes nyomozónak?

Anonimitás, rejtőzködés, szerepjátékok, eltorzult énképek, számítógépekben tárolt identitások - a cím utalása Pál apostol korinthusiakhoz írott levelére nyilván nem véletlen.

Forum Home Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.