Lemez

Riccardo Chailly – Richard Strauss

Zene

„Furcsa, de a haldoklás pontosan olyan, ahogyan hatvan éve megkomponáltam a Halál és megdicsőülésben” – állapította meg élete utolsó napjaiban Richard Strauss, akinek korántsem ez a szimfonikus költemény volt az egyetlen abszolút telitalálata. E legsikerültebb és leghatásosabb művei közül kínál meghallgatásra négyet a lemez, amelynek anyagát a Luzerni Fesztivál két, 2017-es koncertjének részleteiből állították össze. Igazi megdicsőülés ez az album az előadók, főként a nem feltétlenül Strauss-specialistaként számon tartott karmester, Riccardo Chailly számára. Ő ugyanis a mindenkor józanul kalkuláló zeneszerzővel közel egyenrangúan agyas manipulátornak bizonyul. Ahol a zenei humort kell adagolni (Till Eulenspiegel vidám csínyjei), ott valósággal fölsziporkáztatja a derűt, a legfentebb emlegetett szimfonikus költemény és az Imigyen szóla Zarathustra előadását pedig a fenség hangütése uralja. De mindig túlzások nélkül, jól porciózva, rafinált mértéktartással dolgozik az olasz dirigens. Mindebben persze ideális partnere a svájci fesztivál csodazenekara, amelynek tagsága nyaranta a világ legjobb szimfonikus együtteseiből verődik össze, s így aztán nem meglepő, hogy a szólószakaszok megoldása is osztályon felüli. A Zarathustra Tanzliedjében például a hegedűs Raphael Christ játszik eszményien tiszta és elegáns szólót: érzékletessé téve, milyen nívóra is számíthat a koncertmestertől a Mahler Chamber Orchestra, az Orchestra Mozart, no meg természetesen a Lucerne Festival Orchestra hangversenyeinek közönsége.

Decca CD, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.