Lemez

Amber Smith: Record

Zene

Noha már nincs körülöttük akkora felhajtás, mint tíz−tizenöt évvel ezelőtt, az Amber Smith töretlenül szállítja a lemezeket. A 2017-es New után most itt az új album, mely az időközben külföldre költöző Faragó Tamás gitáros nélkül készült el, így a Record trió felállásban készült. Egy befelé néző, reflektáló lemezt kaptunk most tőlük, amelyen a sok esetben minimalista szövegek többnyire az elmúlás és a szakítás témáját járják körül. Ami érdekes, hogy hiába távozott Faragó, ez egy igencsak gitárközpontú album lett, a korábbinál kevesebb szintetizátorral. A nyitó The Bellben máris ott van a lemezen többször is visszaköszönő Johnny Marr-hatás – amúgy egy tipikusan Amber Smith-es hangzású dal ez, akárcsak az ezt követő Everybody Needs a Heart­break Sometimes. Az igaz, hogy az együttesnek már rég kialakult a saját stílusa, de azért időnként kihallani a különböző hatásokat, ráadásul Poniklo Imréék ezúttal bevallottan olyan elődöktől merítettek ihletet, mint a The Smiths, a The Police vagy a korai, még trió felállású The Cure. A Folksinger’s Midnight Crisis eleje kicsit olyan, mint a Dashboard című Modest Mouse-sláger, amelyben Johnny Marr gitározott, és ebben a dalban egy kicsit a The Kinks is felsejlik. A What Do I Have to Do-ból szintén Marrt lehet kihallani, a Wasted Love-ból az Interpolt, ami pedig a Young and Free-t illeti, ott a legendás Be My Baby című The Ronettes-sláger intrója köszön vissza. Jók a balladák is a lemezen, különösen a Girl From My Dreams és a Club of 70; utóbbinak a szövegében még Kurt Cobaint is megemlítik. A Back to the Shell bizonyos sorait akár a világban jelenleg zajló horrorhelyzetre is érthetjük, és ha legjobb dalt kéne választani, akkor a nagyszerű gitározással kísért Pinocchiót érdemes kiemelni. Ritka, hogy egy zenekar a szólógitáros kiválása után ennyire erős gitáros lemezt készít, az idén 2 éves Amber Smithnek ez most sikerült, és így a szintik hiánya sem fájó.

Amber Smith Records, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.