Rocketno - Csík zenekar: Senki nem ért semmit (lemez)

Zene

"Régi vágású, paraszti muzsika Erdélyből, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta, s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhető forrásból.

"Régi vágású, paraszti muzsika Erdélyből, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta, s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhető forrásból. A Csík zenekar persze korántsem csak azzal tűnik ki, hogy >>szembemenetelBe sok eső, be sok sár című koncertlemezről. Ami egy ünnepi lemez volt: tizenöt éves fennállásuk alkalmából a Kecskeméti Kamaraszínházban vették fel, s annak rendje-módja szerint szépen ki is derült, hogy miről szól ez a zenekar.

Vagyis hogy miről szólt. Hiszen most jókorát lépett, akkorát, hogy már korántsem csak "szembemenetel".

Nem azt jelenti ez, hogy a Csík által oly gondosan ápolt tradíció a háttérbe szorult volna a Senki nem ért semmit című albumon, inkább azt, hogy ez a lemez egy másfajta gondolkodásmód előtt is megnyílt. Ugyanis a felvidéki, békési és erdélyi muzsikák mellett feldolgoztak raj-ta három Kispál és a Borz-számot (Ugyanazokat, Dal teázáshoz, De szeretnék) és Lovasi András szövegével-énekével egy amerikai bluest (St. James Infirmary/Senki nem ért semmit) is, és nem is akárhogy: azok éppúgy belesimulnak a magyar népzenébe, mint a Csík együttes hangvételébe, legfeljebb a Kispál-számok szövegét találhatja "gyanúsnak", aki a forrást nem ismeri.

Amúgy a közös munkák frontján nem ez az első alkalom. Az első húzás gyanánt (a Csík-hegedűs) Szabó Attila játszott Lovasi Bandi a hegyről című szólólemezén, majd Csík János következett, aki a St. James Infirmaryt énekelte Kispálék Én, szeretlek, téged albumán. Mégis jelentős, szinte forradalmi a mostani lépés, hiszen azt tanúsítja, hogy a magyar nép- és a rockzene kapcsolatában - az eddigiektől eltérően - korántsem csak a rock lehet kezdeményező. Sarkítva: megszületett a magyar tradicionális rocketno. Isten hozta itt minálunk.

Persze félek, "kap majd érte" a Csík zenekar az ortodox népzenei köröktől. Én azonban úgy találtam, hogy egy népzenekar számára "tiszta forrás" lehet a Kispál és a Borz is. Sőt. Kimondottan díjaznék minden olyan - ezzel rokon - törekvést, amelytől új életre kelnének a mi "nagy magyar daloskönyvünk" ismert és elfeledett oldalai.

Fonó Budai Zeneház, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.