Rocketno - Csík zenekar: Senki nem ért semmit (lemez)

Zene

"Régi vágású, paraszti muzsika Erdélyből, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta, s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhető forrásból.

"Régi vágású, paraszti muzsika Erdélyből, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta, s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhető forrásból. A Csík zenekar persze korántsem csak azzal tűnik ki, hogy >>szembemenetelBe sok eső, be sok sár című koncertlemezről. Ami egy ünnepi lemez volt: tizenöt éves fennállásuk alkalmából a Kecskeméti Kamaraszínházban vették fel, s annak rendje-módja szerint szépen ki is derült, hogy miről szól ez a zenekar.

Vagyis hogy miről szólt. Hiszen most jókorát lépett, akkorát, hogy már korántsem csak "szembemenetel".

Nem azt jelenti ez, hogy a Csík által oly gondosan ápolt tradíció a háttérbe szorult volna a Senki nem ért semmit című albumon, inkább azt, hogy ez a lemez egy másfajta gondolkodásmód előtt is megnyílt. Ugyanis a felvidéki, békési és erdélyi muzsikák mellett feldolgoztak raj-ta három Kispál és a Borz-számot (Ugyanazokat, Dal teázáshoz, De szeretnék) és Lovasi András szövegével-énekével egy amerikai bluest (St. James Infirmary/Senki nem ért semmit) is, és nem is akárhogy: azok éppúgy belesimulnak a magyar népzenébe, mint a Csík együttes hangvételébe, legfeljebb a Kispál-számok szövegét találhatja "gyanúsnak", aki a forrást nem ismeri.

Amúgy a közös munkák frontján nem ez az első alkalom. Az első húzás gyanánt (a Csík-hegedűs) Szabó Attila játszott Lovasi Bandi a hegyről című szólólemezén, majd Csík János következett, aki a St. James Infirmaryt énekelte Kispálék Én, szeretlek, téged albumán. Mégis jelentős, szinte forradalmi a mostani lépés, hiszen azt tanúsítja, hogy a magyar nép- és a rockzene kapcsolatában - az eddigiektől eltérően - korántsem csak a rock lehet kezdeményező. Sarkítva: megszületett a magyar tradicionális rocketno. Isten hozta itt minálunk.

Persze félek, "kap majd érte" a Csík zenekar az ortodox népzenei köröktől. Én azonban úgy találtam, hogy egy népzenekar számára "tiszta forrás" lehet a Kispál és a Borz is. Sőt. Kimondottan díjaznék minden olyan - ezzel rokon - törekvést, amelytől új életre kelnének a mi "nagy magyar daloskönyvünk" ismert és elfeledett oldalai.

Fonó Budai Zeneház, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.