Rocketno - Csík zenekar: Senki nem ért semmit (lemez)

Zene

"Régi vágású, paraszti muzsika Erdélyből, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta, s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhető forrásból.

"Régi vágású, paraszti muzsika Erdélyből, aztán a Tiszán innen s a Dunán túl, csupa-csupa tiszta, s mégis, ma már egyre nehezebben fellelhető forrásból. A Csík zenekar persze korántsem csak azzal tűnik ki, hogy >>szembemenetelBe sok eső, be sok sár című koncertlemezről. Ami egy ünnepi lemez volt: tizenöt éves fennállásuk alkalmából a Kecskeméti Kamaraszínházban vették fel, s annak rendje-módja szerint szépen ki is derült, hogy miről szól ez a zenekar.

Vagyis hogy miről szólt. Hiszen most jókorát lépett, akkorát, hogy már korántsem csak "szembemenetel".

Nem azt jelenti ez, hogy a Csík által oly gondosan ápolt tradíció a háttérbe szorult volna a Senki nem ért semmit című albumon, inkább azt, hogy ez a lemez egy másfajta gondolkodásmód előtt is megnyílt. Ugyanis a felvidéki, békési és erdélyi muzsikák mellett feldolgoztak raj-ta három Kispál és a Borz-számot (Ugyanazokat, Dal teázáshoz, De szeretnék) és Lovasi András szövegével-énekével egy amerikai bluest (St. James Infirmary/Senki nem ért semmit) is, és nem is akárhogy: azok éppúgy belesimulnak a magyar népzenébe, mint a Csík együttes hangvételébe, legfeljebb a Kispál-számok szövegét találhatja "gyanúsnak", aki a forrást nem ismeri.

Amúgy a közös munkák frontján nem ez az első alkalom. Az első húzás gyanánt (a Csík-hegedűs) Szabó Attila játszott Lovasi Bandi a hegyről című szólólemezén, majd Csík János következett, aki a St. James Infirmaryt énekelte Kispálék Én, szeretlek, téged albumán. Mégis jelentős, szinte forradalmi a mostani lépés, hiszen azt tanúsítja, hogy a magyar nép- és a rockzene kapcsolatában - az eddigiektől eltérően - korántsem csak a rock lehet kezdeményező. Sarkítva: megszületett a magyar tradicionális rocketno. Isten hozta itt minálunk.

Persze félek, "kap majd érte" a Csík zenekar az ortodox népzenei köröktől. Én azonban úgy találtam, hogy egy népzenekar számára "tiszta forrás" lehet a Kispál és a Borz is. Sőt. Kimondottan díjaznék minden olyan - ezzel rokon - törekvést, amelytől új életre kelnének a mi "nagy magyar daloskönyvünk" ismert és elfeledett oldalai.

Fonó Budai Zeneház, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.