Koncert

Romantika

  • Kolozsi László
  • 2018. február 20.

Zene

Yuya Wangnak és Son Yeol Eumnak, a Lang Lang után következő, a Távol-Keletről érkező zongoristáknak mintha már nemcsak az előítéletekkel kellene megküzdeniük, hanem a kínai előd hosszú árnyékával is. Kétségtelen, a Lang utáni generáció legjobbjai – kínaiak és koreaiak – is mind briliáns technikával játszanak, virtuózok. De már messze nem olyan üres az interpretációjuk, mint Langé. És az is kétségtelen, hogy leginkább a romantikus művek előadásában jeleskednek. Son Yeol Eumnál mintha ez csak a kiindulópont, az értelmezés lehetséges alappontja lenne. A Galuppi C-dúr szonátától Liszten át Schumann Kreislerianááig terjedő programjában egyre terebélyesedett a sötét oldal. Son Yeol Eum lélegző, a dallamot szelíden éneklő Galuppi-szonátája olyan lett, mint egy gyerekdal átirata, ám már az Un Sospiro etűdben megjelent a szorongás, a szorongásban rejlő erő. Hogy aztán Ravel Valse-jában átvegye a hatalmat. A borongós, ködös kezdetből kibontakozó dallam egyre brutálisabban, egyre kérlelhetetlenebbül szólalt meg. Az előadás végére a törékeny koreai hölgy – ekkor szinte már bedőlt a zongora fölé, fekete ruháján lebegett a két aranyszál – olyan atmoszférát produkált, hogy levegőt is alig lehetett kapni. A Kreisleriana utolsó, valóban schnell und spielend játszott darabjával hasonló hatást ért el. Már szinte könyörtelenségnek tetszett, hogy nem engedett ki holmi könnyű ráadásszámokkal.

MTA Díszterem, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.