Koncert

Romantika

  • Kolozsi László
  • 2018. február 20.

Zene

Yuya Wangnak és Son Yeol Eumnak, a Lang Lang után következő, a Távol-Keletről érkező zongoristáknak mintha már nemcsak az előítéletekkel kellene megküzdeniük, hanem a kínai előd hosszú árnyékával is. Kétségtelen, a Lang utáni generáció legjobbjai – kínaiak és koreaiak – is mind briliáns technikával játszanak, virtuózok. De már messze nem olyan üres az interpretációjuk, mint Langé. És az is kétségtelen, hogy leginkább a romantikus művek előadásában jeleskednek. Son Yeol Eumnál mintha ez csak a kiindulópont, az értelmezés lehetséges alappontja lenne. A Galuppi C-dúr szonátától Liszten át Schumann Kreislerianááig terjedő programjában egyre terebélyesedett a sötét oldal. Son Yeol Eum lélegző, a dallamot szelíden éneklő Galuppi-szonátája olyan lett, mint egy gyerekdal átirata, ám már az Un Sospiro etűdben megjelent a szorongás, a szorongásban rejlő erő. Hogy aztán Ravel Valse-jában átvegye a hatalmat. A borongós, ködös kezdetből kibontakozó dallam egyre brutálisabban, egyre kérlelhetetlenebbül szólalt meg. Az előadás végére a törékeny koreai hölgy – ekkor szinte már bedőlt a zongora fölé, fekete ruháján lebegett a két aranyszál – olyan atmoszférát produkált, hogy levegőt is alig lehetett kapni. A Kreisleriana utolsó, valóban schnell und spielend játszott darabjával hasonló hatást ért el. Már szinte könyörtelenségnek tetszett, hogy nem engedett ki holmi könnyű ráadásszámokkal.

MTA Díszterem, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.