Koncert

Romantika

  • Kolozsi László
  • 2018. február 20.

Zene

Yuya Wangnak és Son Yeol Eumnak, a Lang Lang után következő, a Távol-Keletről érkező zongoristáknak mintha már nemcsak az előítéletekkel kellene megküzdeniük, hanem a kínai előd hosszú árnyékával is. Kétségtelen, a Lang utáni generáció legjobbjai – kínaiak és koreaiak – is mind briliáns technikával játszanak, virtuózok. De már messze nem olyan üres az interpretációjuk, mint Langé. És az is kétségtelen, hogy leginkább a romantikus művek előadásában jeleskednek. Son Yeol Eumnál mintha ez csak a kiindulópont, az értelmezés lehetséges alappontja lenne. A Galuppi C-dúr szonátától Liszten át Schumann Kreislerianááig terjedő programjában egyre terebélyesedett a sötét oldal. Son Yeol Eum lélegző, a dallamot szelíden éneklő Galuppi-szonátája olyan lett, mint egy gyerekdal átirata, ám már az Un Sospiro etűdben megjelent a szorongás, a szorongásban rejlő erő. Hogy aztán Ravel Valse-jában átvegye a hatalmat. A borongós, ködös kezdetből kibontakozó dallam egyre brutálisabban, egyre kérlelhetetlenebbül szólalt meg. Az előadás végére a törékeny koreai hölgy – ekkor szinte már bedőlt a zongora fölé, fekete ruháján lebegett a két aranyszál – olyan atmoszférát produkált, hogy levegőt is alig lehetett kapni. A Kreisleriana utolsó, valóban schnell und spielend játszott darabjával hasonló hatást ért el. Már szinte könyörtelenségnek tetszett, hogy nem engedett ki holmi könnyű ráadásszámokkal.

MTA Díszterem, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.