Koncert

Romantika

  • Kolozsi László
  • 2018. február 20.

Zene

Yuya Wangnak és Son Yeol Eumnak, a Lang Lang után következő, a Távol-Keletről érkező zongoristáknak mintha már nemcsak az előítéletekkel kellene megküzdeniük, hanem a kínai előd hosszú árnyékával is. Kétségtelen, a Lang utáni generáció legjobbjai – kínaiak és koreaiak – is mind briliáns technikával játszanak, virtuózok. De már messze nem olyan üres az interpretációjuk, mint Langé. És az is kétségtelen, hogy leginkább a romantikus művek előadásában jeleskednek. Son Yeol Eumnál mintha ez csak a kiindulópont, az értelmezés lehetséges alappontja lenne. A Galuppi C-dúr szonátától Liszten át Schumann Kreislerianááig terjedő programjában egyre terebélyesedett a sötét oldal. Son Yeol Eum lélegző, a dallamot szelíden éneklő Galuppi-szonátája olyan lett, mint egy gyerekdal átirata, ám már az Un Sospiro etűdben megjelent a szorongás, a szorongásban rejlő erő. Hogy aztán Ravel Valse-jában átvegye a hatalmat. A borongós, ködös kezdetből kibontakozó dallam egyre brutálisabban, egyre kérlelhetetlenebbül szólalt meg. Az előadás végére a törékeny koreai hölgy – ekkor szinte már bedőlt a zongora fölé, fekete ruháján lebegett a két aranyszál – olyan atmoszférát produkált, hogy levegőt is alig lehetett kapni. A Kreisleriana utolsó, valóban schnell und spielend játszott darabjával hasonló hatást ért el. Már szinte könyörtelenségnek tetszett, hogy nem engedett ki holmi könnyű ráadásszámokkal.

MTA Díszterem, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.