Lemez

Romare: Projections

  • Velkei Zoltán
  • 2015. április 13.

Zene

A Roots című számmal vezette fel a Ninja Tune legújabb igazolásának, Romarénak a bemutatkozó lemezét még 2014 végén, és ez elég merész húzásnak tűnt: a közel nyolcperces ­house opus lassan indul be, és az afrikai dobok hipnotikus jelenlétén kívül sokáig nem is történik benne semmi érdekes. Aztán túl a felén egyszer csak felcsendül egy észvesztően jó funkys zongoradallam, majd egykettőre beindul a diszkós boogie, és felejthetetlenné válik az utolsó két perc. Mostanra kiderült, hogy a Projectionsre keresztelt albumnak ez a leghosszabb zenéje, a többi pedig sokkal könnyebben befogadható, így az is rágyógyulhat, akinek esetleg nem jött be a Roots – akinek meg igen, az egyenesen imádni fogja a többi tíz felvételt.

A Projections sok tekintetben klasszikus Ninja Tune-album. Gyakorlatilag végig hangmintákból és kollázsokból áll, telis-tele van kimásolt vokálrészletekkel, a szerző pedig ügyesen rakja ezek alá a különféle dzsesszes, soulos, r&b-s és house-os alapokat. A Work Song és a Motherless Child légiesen könnyed felve­zetést nyújt, ugyanakkor az előbbi bluesos gitárszólója és az utóbbi fúvós és billentyűs betétei rendkívül fülbemászó dallamokkal ragadják meg a hallgató figyelmét. Ez a jellegzetesség nem tűnik el a későbbiekben sem: mindegyik számban akad valami emlékezetes téma, amely a fejünkbe vési magát. Romare lemeze érzetre régi vágású, közben mégis nagyon modern. Bonobo tíz évvel ezelőtti, bulisabb dj-szettjeire emlékeztet, ám a remek eredeti ötletek könnyedén fölé is emelik.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.