Lemez

Romare: Projections

  • Velkei Zoltán
  • 2015. április 13.

Zene

A Roots című számmal vezette fel a Ninja Tune legújabb igazolásának, Romarénak a bemutatkozó lemezét még 2014 végén, és ez elég merész húzásnak tűnt: a közel nyolcperces ­house opus lassan indul be, és az afrikai dobok hipnotikus jelenlétén kívül sokáig nem is történik benne semmi érdekes. Aztán túl a felén egyszer csak felcsendül egy észvesztően jó funkys zongoradallam, majd egykettőre beindul a diszkós boogie, és felejthetetlenné válik az utolsó két perc. Mostanra kiderült, hogy a Projectionsre keresztelt albumnak ez a leghosszabb zenéje, a többi pedig sokkal könnyebben befogadható, így az is rágyógyulhat, akinek esetleg nem jött be a Roots – akinek meg igen, az egyenesen imádni fogja a többi tíz felvételt.

A Projections sok tekintetben klasszikus Ninja Tune-album. Gyakorlatilag végig hangmintákból és kollázsokból áll, telis-tele van kimásolt vokálrészletekkel, a szerző pedig ügyesen rakja ezek alá a különféle dzsesszes, soulos, r&b-s és house-os alapokat. A Work Song és a Motherless Child légiesen könnyed felve­zetést nyújt, ugyanakkor az előbbi bluesos gitárszólója és az utóbbi fúvós és billentyűs betétei rendkívül fülbemászó dallamokkal ragadják meg a hallgató figyelmét. Ez a jellegzetesség nem tűnik el a későbbiekben sem: mindegyik számban akad valami emlékezetes téma, amely a fejünkbe vési magát. Romare lemeze érzetre régi vágású, közben mégis nagyon modern. Bonobo tíz évvel ezelőtti, bulisabb dj-szettjeire emlékeztet, ám a remek eredeti ötletek könnyedén fölé is emelik.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.