Lemez

Romare: Projections

  • Velkei Zoltán
  • 2015. április 13.

Zene

A Roots című számmal vezette fel a Ninja Tune legújabb igazolásának, Romarénak a bemutatkozó lemezét még 2014 végén, és ez elég merész húzásnak tűnt: a közel nyolcperces ­house opus lassan indul be, és az afrikai dobok hipnotikus jelenlétén kívül sokáig nem is történik benne semmi érdekes. Aztán túl a felén egyszer csak felcsendül egy észvesztően jó funkys zongoradallam, majd egykettőre beindul a diszkós boogie, és felejthetetlenné válik az utolsó két perc. Mostanra kiderült, hogy a Projectionsre keresztelt albumnak ez a leghosszabb zenéje, a többi pedig sokkal könnyebben befogadható, így az is rágyógyulhat, akinek esetleg nem jött be a Roots – akinek meg igen, az egyenesen imádni fogja a többi tíz felvételt.

A Projections sok tekintetben klasszikus Ninja Tune-album. Gyakorlatilag végig hangmintákból és kollázsokból áll, telis-tele van kimásolt vokálrészletekkel, a szerző pedig ügyesen rakja ezek alá a különféle dzsesszes, soulos, r&b-s és house-os alapokat. A Work Song és a Motherless Child légiesen könnyed felve­zetést nyújt, ugyanakkor az előbbi bluesos gitárszólója és az utóbbi fúvós és billentyűs betétei rendkívül fülbemászó dallamokkal ragadják meg a hallgató figyelmét. Ez a jellegzetesség nem tűnik el a későbbiekben sem: mindegyik számban akad valami emlékezetes téma, amely a fejünkbe vési magát. Romare lemeze érzetre régi vágású, közben mégis nagyon modern. Bonobo tíz évvel ezelőtti, bulisabb dj-szettjeire emlékeztet, ám a remek eredeti ötletek könnyedén fölé is emelik.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.