Lemez

Rossz regény

Flying Lotus: You’re Dead!

  • Lang Ádám
  • 2014. november 23.

Zene

Steven Ellison munkáit keresztül-kasul átfűzik az életrajzi elemek.

A korabeli brit postdubstep-zenékkel is rokonságot mutató, filmzenés atmoszférájú, kísérleti hiphopszámokat tartalmazó első két Flying Lotus-lemezt rögtön a születési éve után (1983), illetve a szülővárosáról (Los Angeles) nevezte el. Pályája eddigi csúcsművén, a mesterének tekintett

J Dilla-féle hiphop lehetőségeit a dzsesszes hagyományokon át a végtelenbe nyitó Cosmogrammán pedig megszólal nagynénje, Alice Coltrane régi hárfája is. FlyLo egyedül ennél a lemeznél jutott el egy olyasféle eklektikáig, ami folyamatos újdonságaival végig fenntartotta a figyelmet, s így, ha prizmaszerűen is, de koherens egésszé tudott válni. Az álmok világát kutató, dzsesszes-triphopos Until The Quiet Comes viszont újra olyan lett aztán, mint egy szerkesztő nélkül kiadott könyv, amelyben az érdekes ötletek nem állnak össze igazán.

Ötödik albuma, a You’re Dead! a halál utáni világról kíván szólni. Aligha véletlenül, emberünk ugyanis az utóbbi években veszítette el többek között mentorát, J Dillát, Alice Coltrane-t és az előző lemezén zongorázó Austin Peraltát is. A lemez első hat percében érkező négy instrumentális dzsessztéma, köztük a Herbie Hancockkal felvett Tesla azt mutatja, hogy FlyLót továbbra is inkább a technikai flikflakkok érdeklik, semmint a dalstruktúrák. A You’re Dead! ugyanis végső soron annak az útnak a végén lévő zsákutca, amire az Until The Quiet Comes-szal rálépett. A lemezen létrejön ugyanis egy őrült dzsessz-rock-hiphop-elektronika fúzió igazi ívek és súlypontok nélkül, ami így a halálról csak annyit mond, hogy olyan, mint egy végtelen, csak részleteiben lenyűgöző, morbid pszichedelikus trip.

A lemez legjobb pillanatai a Kendrick Lamarral zseniálisat tekerő Never Catch Me dzessz-rap slágere, a Snoop Doggal közös, viccesen billegő Dead Man’s Tetris és a Coronus, The Terminator emelkedett pszichedelikus balladája. Mindhárom kerek, jól kidolgozott szám, így a művész lassan be is láthatná, hogy a Cosmogramma féktelen burjánzása megismételhetetlen, s az ötletek dobálása helyett elkezdhetne végre – akár egy igazi zenei rendező támogatásával – valódi dal- és lemezstruktúrákban gondolkodni. Mert egy jó regény nem csupán sok lebilincselő mikrosztori és néhány érdekes szereplő összessége.

Warp, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.