Lemez

Rossz regény

Flying Lotus: You’re Dead!

  • Lang Ádám
  • 2014. november 23.

Zene

Steven Ellison munkáit keresztül-kasul átfűzik az életrajzi elemek.

A korabeli brit postdubstep-zenékkel is rokonságot mutató, filmzenés atmoszférájú, kísérleti hiphopszámokat tartalmazó első két Flying Lotus-lemezt rögtön a születési éve után (1983), illetve a szülővárosáról (Los Angeles) nevezte el. Pályája eddigi csúcsművén, a mesterének tekintett

J Dilla-féle hiphop lehetőségeit a dzsesszes hagyományokon át a végtelenbe nyitó Cosmogrammán pedig megszólal nagynénje, Alice Coltrane régi hárfája is. FlyLo egyedül ennél a lemeznél jutott el egy olyasféle eklektikáig, ami folyamatos újdonságaival végig fenntartotta a figyelmet, s így, ha prizmaszerűen is, de koherens egésszé tudott válni. Az álmok világát kutató, dzsesszes-triphopos Until The Quiet Comes viszont újra olyan lett aztán, mint egy szerkesztő nélkül kiadott könyv, amelyben az érdekes ötletek nem állnak össze igazán.

Ötödik albuma, a You’re Dead! a halál utáni világról kíván szólni. Aligha véletlenül, emberünk ugyanis az utóbbi években veszítette el többek között mentorát, J Dillát, Alice Coltrane-t és az előző lemezén zongorázó Austin Peraltát is. A lemez első hat percében érkező négy instrumentális dzsessztéma, köztük a Herbie Hancockkal felvett Tesla azt mutatja, hogy FlyLót továbbra is inkább a technikai flikflakkok érdeklik, semmint a dalstruktúrák. A You’re Dead! ugyanis végső soron annak az útnak a végén lévő zsákutca, amire az Until The Quiet Comes-szal rálépett. A lemezen létrejön ugyanis egy őrült dzsessz-rock-hiphop-elektronika fúzió igazi ívek és súlypontok nélkül, ami így a halálról csak annyit mond, hogy olyan, mint egy végtelen, csak részleteiben lenyűgöző, morbid pszichedelikus trip.

A lemez legjobb pillanatai a Kendrick Lamarral zseniálisat tekerő Never Catch Me dzessz-rap slágere, a Snoop Doggal közös, viccesen billegő Dead Man’s Tetris és a Coronus, The Terminator emelkedett pszichedelikus balladája. Mindhárom kerek, jól kidolgozott szám, így a művész lassan be is láthatná, hogy a Cosmogramma féktelen burjánzása megismételhetetlen, s az ötletek dobálása helyett elkezdhetne végre – akár egy igazi zenei rendező támogatásával – valódi dal- és lemezstruktúrákban gondolkodni. Mert egy jó regény nem csupán sok lebilincselő mikrosztori és néhány érdekes szereplő összessége.

Warp, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.