Lemez

Sophie Pacini: Beethoven, Liszt

  • - csk -
  • 2017. február 19.

Zene

A polgári hangversenykorszak hajnalán, a 19. században rögzült a közgondolkodásban az az előítélet, amely a hangszeres művészek előadásmódjában megkülönböztette a férfiaknak és nőknek tulajdonított magatartásformákat. E sztereotip elképzelés szerint „az igazi férfiak” erőteljesen, uralkodó szellemben, offenzív módon játszanak, „a gyenge nők” viszont lágyan, szelíden. Ezen már rég túljutott mindenki, gondolhatnánk – de azért ez nem olyan biztos. Az előítéletek szívósak, főként, mivel legtöbbjük több ezer éves múltra tekint vissza. Azt, hogy egy zongorázó nő nem feltétlenül holmi mimóza, fél évszázada nagyban segített megértetni a világgal az akkor még huszonéves csodapianista, Martha Argerich. Az utóbbi évek néhány nagyszerű művésze között több olyan is akad – Ingrid Fliter, Khatia Buniatishvili, Beatrice Rana –, aki bizonyos értelemben az ő utódjának tekinthető. Valamennyien hölgyek, valamennyien szikrázó virtuozitással játszanak, és valamennyiük zongorázását rendkívüli tűz, szenvedély, erő jellemzi.

Most itt egy újabb hasonló fenomén, a német-olasz Sophie Pacini (1991), aki a szó szoros értelmében is Argerich felfedezettje, hiszen már 2010-ben fellépett az argentin művész luganói fesztiválján. Új lemezén a zongorairodalom két meghatározó szerzője, Beethoven és Liszt szólal meg. Előbbitől a Waldstein-szonáta csupa indulat és lobbanékonyság, utóbbitól két Consolation csendül fel kifinomult lírával, a Tannhäuser-nyitány Wagner-átirata zenekart megszégyenítő szimfonizmussal, a Szerelmi álmok sorozatának Asz-dúr darabja szemlélődő lágysággal és a 6. magyar rapszódia hódító eleganciával. Érzelmek és lelkiállapotok rendkívül széles skáláját tárja elénk ez a muzsikálás, mindvégig a legtökéletesebb hangszeres kivitelezésben, teljes azonosulással és fölényes technikai kontrollal. Ismét egy igazi tigrishölgy bújt elő Argerich köpönyegéből.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.