Lemez

Sophie Pacini: Beethoven, Liszt

  • - csk -
  • 2017. február 19.

Zene

A polgári hangversenykorszak hajnalán, a 19. században rögzült a közgondolkodásban az az előítélet, amely a hangszeres művészek előadásmódjában megkülönböztette a férfiaknak és nőknek tulajdonított magatartásformákat. E sztereotip elképzelés szerint „az igazi férfiak” erőteljesen, uralkodó szellemben, offenzív módon játszanak, „a gyenge nők” viszont lágyan, szelíden. Ezen már rég túljutott mindenki, gondolhatnánk – de azért ez nem olyan biztos. Az előítéletek szívósak, főként, mivel legtöbbjük több ezer éves múltra tekint vissza. Azt, hogy egy zongorázó nő nem feltétlenül holmi mimóza, fél évszázada nagyban segített megértetni a világgal az akkor még huszonéves csodapianista, Martha Argerich. Az utóbbi évek néhány nagyszerű művésze között több olyan is akad – Ingrid Fliter, Khatia Buniatishvili, Beatrice Rana –, aki bizonyos értelemben az ő utódjának tekinthető. Valamennyien hölgyek, valamennyien szikrázó virtuozitással játszanak, és valamennyiük zongorázását rendkívüli tűz, szenvedély, erő jellemzi.

Most itt egy újabb hasonló fenomén, a német-olasz Sophie Pacini (1991), aki a szó szoros értelmében is Argerich felfedezettje, hiszen már 2010-ben fellépett az argentin művész luganói fesztiválján. Új lemezén a zongorairodalom két meghatározó szerzője, Beethoven és Liszt szólal meg. Előbbitől a Waldstein-szonáta csupa indulat és lobbanékonyság, utóbbitól két Consolation csendül fel kifinomult lírával, a Tannhäuser-nyitány Wagner-átirata zenekart megszégyenítő szimfonizmussal, a Szerelmi álmok sorozatának Asz-dúr darabja szemlélődő lágysággal és a 6. magyar rapszódia hódító eleganciával. Érzelmek és lelkiállapotok rendkívül széles skáláját tárja elénk ez a muzsikálás, mindvégig a legtökéletesebb hangszeres kivitelezésben, teljes azonosulással és fölényes technikai kontrollal. Ismét egy igazi tigrishölgy bújt elő Argerich köpönyegéből.

Warner Classics, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.