Koncert

Shakespeare-operajelenetek

Zene

Idén nemcsak az Opera szentelt kitüntetett, jubileumi figyelmet Shakespeare zenés színházi alapanyag gyanánt pompásan beváló műveinek, de az immár hagyományosan Tokajban megrendezett Crescendo Nyári Akadémia is. Ezúttal 36 ország fiatal muzsikusai gyűltek össze a hegyaljai kisvárosban közös kurzusokra, koncertekre és elmélyülésre, s a tartósan legnépesebb kurzus, az énekeseké zárult most Shakespeare-operajelenetekkel, illetve Henry Purcell Tündérkirálynőjének aktualizált és szórakoztatónak szánt változatával. Az énekesek többsége ezen a nyáron (is) szoprán volt, s közülük néhány igazán figyelemreméltónak bizonyult. A Zsinagógában induló este legelső szereplője, a Fűzfadalt és az Ave Mariát (Verdi: Otello) előadó Csóka Anita rögtön ilyen volt: szép színű hangja és erőteljesen megnyilvánuló drámai kifejezőereje jól érvényesült Desdemona nagyjelenetében. Pár számmal később a helyszín változott: a Szentivánéji bájos tündéreinek vezérlete alatt a közönség átvonult a szomszédos színházba, ahol a Tündérkirálynő bő kétharmada került színre Szentivánéji valóság cím alatt. A sztárpárt, bulváresküvőt és valódi szakítást, valamint paparazzókat felvonultató rendezői koncepcióban sajnos több volt a koncepció, mint a rendezés, s ez a produkción átütő fiatalosság méltánylása mellett is problematikusnak bizonyult. Az igazi probléma mégis a kurzus fent említett ivari aránytalanságában rejlett, illetve abban, hogy a kevés férfi énekes összesített teljesítménye csupán kimondottan szerény színvonalat ütött meg. Néhány hölgy azonban (mint például a már tavaly is kellemes meglepetést okozó horvát Aleksandra Bilanović) sokat javított a végső összhatáson, s azt nagyban emelte a minőségi hangszeres kíséret is, ami egyszersmind az akadémia többi kurzusának munkájából is ízelítőt kínált a hallgatóság számára.

Crescendo Nyári Akadémia, Tokaj, Zsinagóga és Paulay Ede Színház, augusztus 6.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.