Sziget

Chvrches

  • Soós Tamás
  • 2016. szeptember 18.

Zene

Nem volt itt semmi látnivaló, csak egy tökéletes popkoncert. Nem késtek félórát, nem kaptak egymillió dollárt, és nem ráztak segget sem, hiszen az újság­íróból lett énekesnő, Lauren Maybelly, aki anno a Guardian hasábjain szólalt fel az internetes szexuális zaklatás ellen, tudatosan kerüli, hogy önmagát szextárggyá stilizálva adja el a Chvrches nyolcvanas évekbeli szintipopot újrafazonírozó zenéjét.

Erre nincs is szükség, mert a szakítások hol álmos, hol dühös melankóliáját lebegős-levegős refrénekbe foglaló dalaik élőben is magukért beszélnek – nem is tehetnek mást, mivel amit a trió koncerten hozzájuk tesz, alig több a színpadra többévnyi garázszenélés után szerethető szerénységgel kiálló glasgow-i szomszédlány/fiú sármjánál. A show-t nem a két szám erejéig (az ambientesen hipnotikus High Enough To Carry You Over, plusz az Under the Tide) frontemberré előlépő Martin Doherty, és még csak nem is a kétévnyi turnézás alatt sokat fejlődött, a színpadon már nemcsak cövekelő, hanem körbeugráló Maybelly vitte el, hanem a törhetetlen kitartást és sérülékeny érzelmeket egyaránt megéneklő slágerek, amelyek közül a skótok által szigorúan tartott középtempót veretős dobgépre cserélő Keep You On My Side jelentette az egyik, a nagyszínpados lufieregető partinál is magasabbra emelő Empty Threat a másik csúcspontot. A többit pedig a maradék 11 sláger, köztük a Gun, a Recover, a Clearest Blue, a Make Them Gold, a Leave A Trace és a The Mother We Share.

Meglepetés (például a Bela Lugosi’s Dead átirata a Vámpírakadémia soundtrackjéről) nem volt, csak érvényesült a papírforma: a szintipop egyik legaktívabban körülrajongott zenekara a legjobb popkoncertet adta a Szigeten, amely alatt megszűnt a tér és az idő, és csak a világot egyszerű dallamokra meg óriási, ragadós refrénekre redukáló slágerek maradtak.

OTP Bank – A38 színpad, augusztus 15.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.