Sziget

Chvrches

  • Soós Tamás
  • 2016. szeptember 18.

Zene

Nem volt itt semmi látnivaló, csak egy tökéletes popkoncert. Nem késtek félórát, nem kaptak egymillió dollárt, és nem ráztak segget sem, hiszen az újság­íróból lett énekesnő, Lauren Maybelly, aki anno a Guardian hasábjain szólalt fel az internetes szexuális zaklatás ellen, tudatosan kerüli, hogy önmagát szextárggyá stilizálva adja el a Chvrches nyolcvanas évekbeli szintipopot újrafazonírozó zenéjét.

Erre nincs is szükség, mert a szakítások hol álmos, hol dühös melankóliáját lebegős-levegős refrénekbe foglaló dalaik élőben is magukért beszélnek – nem is tehetnek mást, mivel amit a trió koncerten hozzájuk tesz, alig több a színpadra többévnyi garázszenélés után szerethető szerénységgel kiálló glasgow-i szomszédlány/fiú sármjánál. A show-t nem a két szám erejéig (az ambientesen hipnotikus High Enough To Carry You Over, plusz az Under the Tide) frontemberré előlépő Martin Doherty, és még csak nem is a kétévnyi turnézás alatt sokat fejlődött, a színpadon már nemcsak cövekelő, hanem körbeugráló Maybelly vitte el, hanem a törhetetlen kitartást és sérülékeny érzelmeket egyaránt megéneklő slágerek, amelyek közül a skótok által szigorúan tartott középtempót veretős dobgépre cserélő Keep You On My Side jelentette az egyik, a nagyszínpados lufieregető partinál is magasabbra emelő Empty Threat a másik csúcspontot. A többit pedig a maradék 11 sláger, köztük a Gun, a Recover, a Clearest Blue, a Make Them Gold, a Leave A Trace és a The Mother We Share.

Meglepetés (például a Bela Lugosi’s Dead átirata a Vámpírakadémia soundtrackjéről) nem volt, csak érvényesült a papírforma: a szintipop egyik legaktívabban körülrajongott zenekara a legjobb popkoncertet adta a Szigeten, amely alatt megszűnt a tér és az idő, és csak a világot egyszerű dallamokra meg óriási, ragadós refrénekre redukáló slágerek maradtak.

OTP Bank – A38 színpad, augusztus 15.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."