Sziget

Chvrches

  • Soós Tamás
  • 2016. szeptember 18.

Zene

Nem volt itt semmi látnivaló, csak egy tökéletes popkoncert. Nem késtek félórát, nem kaptak egymillió dollárt, és nem ráztak segget sem, hiszen az újság­íróból lett énekesnő, Lauren Maybelly, aki anno a Guardian hasábjain szólalt fel az internetes szexuális zaklatás ellen, tudatosan kerüli, hogy önmagát szextárggyá stilizálva adja el a Chvrches nyolcvanas évekbeli szintipopot újrafazonírozó zenéjét.

Erre nincs is szükség, mert a szakítások hol álmos, hol dühös melankóliáját lebegős-levegős refrénekbe foglaló dalaik élőben is magukért beszélnek – nem is tehetnek mást, mivel amit a trió koncerten hozzájuk tesz, alig több a színpadra többévnyi garázszenélés után szerethető szerénységgel kiálló glasgow-i szomszédlány/fiú sármjánál. A show-t nem a két szám erejéig (az ambientesen hipnotikus High Enough To Carry You Over, plusz az Under the Tide) frontemberré előlépő Martin Doherty, és még csak nem is a kétévnyi turnézás alatt sokat fejlődött, a színpadon már nemcsak cövekelő, hanem körbeugráló Maybelly vitte el, hanem a törhetetlen kitartást és sérülékeny érzelmeket egyaránt megéneklő slágerek, amelyek közül a skótok által szigorúan tartott középtempót veretős dobgépre cserélő Keep You On My Side jelentette az egyik, a nagyszínpados lufieregető partinál is magasabbra emelő Empty Threat a másik csúcspontot. A többit pedig a maradék 11 sláger, köztük a Gun, a Recover, a Clearest Blue, a Make Them Gold, a Leave A Trace és a The Mother We Share.

Meglepetés (például a Bela Lugosi’s Dead átirata a Vámpírakadémia soundtrackjéről) nem volt, csak érvényesült a papírforma: a szintipop egyik legaktívabban körülrajongott zenekara a legjobb popkoncertet adta a Szigeten, amely alatt megszűnt a tér és az idő, és csak a világot egyszerű dallamokra meg óriási, ragadós refrénekre redukáló slágerek maradtak.

OTP Bank – A38 színpad, augusztus 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.