Lemez

Shani–Capuçon–Soltani: Csajkovszkij, Dvořák

  • - csk -
  • 2019. szeptember 8.

Zene

1880 novemberében Csajkovszkij arról írt mecénásának, Nagyezsda von Mecknek, hogy ki nem állhatja a zongoratrió műfaját, és soha nem fog ilyen műfajú művet komponálni. (Meckné azért próbált zongoratriót kipréselni Csajkovszkijból, mert volt egy Debussy nevű ifjú zongoristája, vele akarta eljátszatni…) Egy évvel később Pjotr Iljics megírta a 19. század egyik legjelentősebb zongoratrióját. Tragikus eseménynek kellett bekövetkeznie, hogy véleménye megváltozzék: meghalt barátja, a zongoraművész, karmester és zeneszerző Nyikolaj Rubinstein. Csajkovszkij az ő emlékének szentelte a monstruózus a-moll triót (op. 50 – 1881/82).

Egy másik nagy szláv komponista, a Csajkovszkijnál mindössze egy évvel fiatalabb Antonín Dvořák nem volt ilyen finnyás: ő bizony szerette a zongoratrió műfaját, négy ilyen művet is komponált, ezek sorában a harmadik az f-moll trió (op. 65 – 1883), amelyet édesanyja halála inspirált. Briliáns műsorszerkesztői ötlet, hogy a zongorista Lahav Shani, a hegedűs Renaud Capuçon és a csellista Kian Soltani egy hangversenyen szólaltatta meg a két művet – a koncerten készült felvétel jelent meg most lemezen. Két nagy szláv szerző, szinte egyidősek, a két mű is majdnem egyszerre keletkezett, mindkettő moll darab, és mindkettő a gyász hangján szólal meg.

Illenek egymáshoz (és a művekhez) az előadások is. Nagy formátumú, virtuóz hangszerjáték, súly, erő, szenvedély, a 19. századi pátosz és népiesség hiteles hangja, szimfonikus megszólalásmód – és a romantikus kamarazenére jellemző, „versengő” attitűd lendülete jellemzi a két előadást.

Erato, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.