Lemez

Shani–Capuçon–Soltani: Csajkovszkij, Dvořák

  • - csk -
  • 2019. szeptember 8.

Zene

1880 novemberében Csajkovszkij arról írt mecénásának, Nagyezsda von Mecknek, hogy ki nem állhatja a zongoratrió műfaját, és soha nem fog ilyen műfajú művet komponálni. (Meckné azért próbált zongoratriót kipréselni Csajkovszkijból, mert volt egy Debussy nevű ifjú zongoristája, vele akarta eljátszatni…) Egy évvel később Pjotr Iljics megírta a 19. század egyik legjelentősebb zongoratrióját. Tragikus eseménynek kellett bekövetkeznie, hogy véleménye megváltozzék: meghalt barátja, a zongoraművész, karmester és zeneszerző Nyikolaj Rubinstein. Csajkovszkij az ő emlékének szentelte a monstruózus a-moll triót (op. 50 – 1881/82).

Egy másik nagy szláv komponista, a Csajkovszkijnál mindössze egy évvel fiatalabb Antonín Dvořák nem volt ilyen finnyás: ő bizony szerette a zongoratrió műfaját, négy ilyen művet is komponált, ezek sorában a harmadik az f-moll trió (op. 65 – 1883), amelyet édesanyja halála inspirált. Briliáns műsorszerkesztői ötlet, hogy a zongorista Lahav Shani, a hegedűs Renaud Capuçon és a csellista Kian Soltani egy hangversenyen szólaltatta meg a két művet – a koncerten készült felvétel jelent meg most lemezen. Két nagy szláv szerző, szinte egyidősek, a két mű is majdnem egyszerre keletkezett, mindkettő moll darab, és mindkettő a gyász hangján szólal meg.

Illenek egymáshoz (és a művekhez) az előadások is. Nagy formátumú, virtuóz hangszerjáték, súly, erő, szenvedély, a 19. századi pátosz és népiesség hiteles hangja, szimfonikus megszólalásmód – és a romantikus kamarazenére jellemző, „versengő” attitűd lendülete jellemzi a két előadást.

Erato, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.