Lemez

Snétberger

Zene

Snétberger általában nem úgy improvizál, hanem amúgy, és ehhez új lemezén talán minden feltétel inkább adott volt, mint korábban. Amikor egyedül gitározik, mint előző lemezén is, több feladatot kénytelen magára vállalni, de Anders Jormin svéd megabőgős (Bobo Stensonnal játszott például) és Joey Baron first class amerikai dobmuzsikus ezeket a terheket leveszik a válláról. Egy impromptu vezet rá a címadó számra: Titok, nagyon büszkék vagyunk, a világhírű ECM társaság elegáns kiadványán olyan magyar szó díszeleg, amely gyerekkorunk óta fontos nekünk, csak a miénk. A truváj a Titokban az, hogy mire elkezdünk rájönni, honnan fúj a szél, abba is marad. A két csupa radar társ mellett Snétberger beéri ezekkel az impressziónyi rögtönzésekkel, melyek első hallgatásra bagatell, másodikra is csak legfeljebb epizód hosszúságúak. Azt is szépen variálja, hogy a két, előre lerakott formai alap nélküli darab után egy Little Bossa-parafrázissal engedi be múltjának emlékeit, később a Rekviemét is. A gitáros a 60. születésnapját ünnepelte az év elején, van tehát mire visszanéznie. A Kék Kerék persze nem csak a latin, hanem a roma zenei világba is begurul. Snétberger soundját azonban nem az etnozenék elemei adják, hanem mindenekfelett a klasszikus hangzásideál kicsit maga irányába hajlított formája – higgadt, sőt meditáló beszédmódban, ellenpontokkal és szimmetrikus ritmusokkal, fúgafelfogással és a pillangó szárnycsapását is meghallva. A lemez derékhadát hosszabb, kifejezetten a trióra írt darabok és rájuk szabott régebbi témák adják (Álom), változatosak, de még a gyorsabbak is csak csínján bánnak az indulatokkal (Ease). Mesebeli, alkonyati, szinte bábszínházi mozgásokat érzékelek. Snétberger szerzeményei ebben a visszafogott modorban is egyre többet mondanak. Ha járna mellékszereplőnek Grammy, biztosan megkapná a svéd bőgős és az amerikai dobos.

Ferenc Snétberger, Anders Jormin, Joey Baron: Titok, ECM/Hangvető, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.