Lemez

Snétberger

Zene

Snétberger általában nem úgy improvizál, hanem amúgy, és ehhez új lemezén talán minden feltétel inkább adott volt, mint korábban. Amikor egyedül gitározik, mint előző lemezén is, több feladatot kénytelen magára vállalni, de Anders Jormin svéd megabőgős (Bobo Stensonnal játszott például) és Joey Baron first class amerikai dobmuzsikus ezeket a terheket leveszik a válláról. Egy impromptu vezet rá a címadó számra: Titok, nagyon büszkék vagyunk, a világhírű ECM társaság elegáns kiadványán olyan magyar szó díszeleg, amely gyerekkorunk óta fontos nekünk, csak a miénk. A truváj a Titokban az, hogy mire elkezdünk rájönni, honnan fúj a szél, abba is marad. A két csupa radar társ mellett Snétberger beéri ezekkel az impressziónyi rögtönzésekkel, melyek első hallgatásra bagatell, másodikra is csak legfeljebb epizód hosszúságúak. Azt is szépen variálja, hogy a két, előre lerakott formai alap nélküli darab után egy Little Bossa-parafrázissal engedi be múltjának emlékeit, később a Rekviemét is. A gitáros a 60. születésnapját ünnepelte az év elején, van tehát mire visszanéznie. A Kék Kerék persze nem csak a latin, hanem a roma zenei világba is begurul. Snétberger soundját azonban nem az etnozenék elemei adják, hanem mindenekfelett a klasszikus hangzásideál kicsit maga irányába hajlított formája – higgadt, sőt meditáló beszédmódban, ellenpontokkal és szimmetrikus ritmusokkal, fúgafelfogással és a pillangó szárnycsapását is meghallva. A lemez derékhadát hosszabb, kifejezetten a trióra írt darabok és rájuk szabott régebbi témák adják (Álom), változatosak, de még a gyorsabbak is csak csínján bánnak az indulatokkal (Ease). Mesebeli, alkonyati, szinte bábszínházi mozgásokat érzékelek. Snétberger szerzeményei ebben a visszafogott modorban is egyre többet mondanak. Ha járna mellékszereplőnek Grammy, biztosan megkapná a svéd bőgős és az amerikai dobos.

Ferenc Snétberger, Anders Jormin, Joey Baron: Titok, ECM/Hangvető, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.