Lemez

Erasure: World Be Gone

  • - legát -
  • 2017. július 1.

Zene

Andy Bell és Vince Clarke immár több mint harmincéves duóját úgy őrzi emlékezetünk, hogy túlzásba vitt modorosságuk, végletes slágerparádéjuk ellenére is jól bírták a kötéltáncot, az önirónia mindig átsegítette őket vállalhatatlannak tűnő fellépéseken. (Például, amikor 1992-ben beöltöztek ABBA-lányoknak és ABBA-számokat énekeltek.) Noha a fősodorból már vagy két évtizede kiszorultak, 21. századi munkásságuk egyáltalán nem mondható terméketlennek, kiadtak vagy nyolc albumot 2000 óta, sőt legutóbbi, három éve megjelent lemezük, a lendületes, már-már indusztriális The Violet Flame a brit slágerlista 20. helyéig is eljutott.

Pár hónapja az új lemezt beharangozó Love You To The Sky-t hallva úgy tűnt, hogy a duó legújabban a nyolcvanas évek nyomi slágereit fogja felidézni (emlékszik még valaki Rick Astleyre?), méghozzá az irónia legkisebb jele nélkül, ami elég szerencsétlen lépésnek tűnt. Nos, erről szó sincs a World Be Gone-on. Az album természetesen Love You To The Sky-jal indul, de ezzel véget is ér az erőltetett slágerparádé. Rosszabb nem is történhetnék. A további kilenc szám mindegyike afféle szinti-ballada, tíz perc se kell, hogy kifejezetten idegesítővé váljon Andy Bell szenvelgése, különösen, hogy már az ő torkában sem az a madárka ül, ami húsz évvel ezelőtt. Némi tempó (és a nyolcvanas évek slágeripara) a záró számban, a Just A Little Love-ban ugyan visszatér, de ettől sem lesz jobb kedvünk. Mintha a gagyi egykori brit nagyköveteinek, a Stock–Aitken–Waterman szerzőhármasnak csontkezei kaparnák a táncparkettet.

 

Mute, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.