Lemez

Erasure: World Be Gone

  • - legát -
  • 2017. július 1.

Zene

Andy Bell és Vince Clarke immár több mint harmincéves duóját úgy őrzi emlékezetünk, hogy túlzásba vitt modorosságuk, végletes slágerparádéjuk ellenére is jól bírták a kötéltáncot, az önirónia mindig átsegítette őket vállalhatatlannak tűnő fellépéseken. (Például, amikor 1992-ben beöltöztek ABBA-lányoknak és ABBA-számokat énekeltek.) Noha a fősodorból már vagy két évtizede kiszorultak, 21. századi munkásságuk egyáltalán nem mondható terméketlennek, kiadtak vagy nyolc albumot 2000 óta, sőt legutóbbi, három éve megjelent lemezük, a lendületes, már-már indusztriális The Violet Flame a brit slágerlista 20. helyéig is eljutott.

Pár hónapja az új lemezt beharangozó Love You To The Sky-t hallva úgy tűnt, hogy a duó legújabban a nyolcvanas évek nyomi slágereit fogja felidézni (emlékszik még valaki Rick Astleyre?), méghozzá az irónia legkisebb jele nélkül, ami elég szerencsétlen lépésnek tűnt. Nos, erről szó sincs a World Be Gone-on. Az album természetesen Love You To The Sky-jal indul, de ezzel véget is ér az erőltetett slágerparádé. Rosszabb nem is történhetnék. A további kilenc szám mindegyike afféle szinti-ballada, tíz perc se kell, hogy kifejezetten idegesítővé váljon Andy Bell szenvelgése, különösen, hogy már az ő torkában sem az a madárka ül, ami húsz évvel ezelőtt. Némi tempó (és a nyolcvanas évek slágeripara) a záró számban, a Just A Little Love-ban ugyan visszatér, de ettől sem lesz jobb kedvünk. Mintha a gagyi egykori brit nagyköveteinek, a Stock–Aitken–Waterman szerzőhármasnak csontkezei kaparnák a táncparkettet.

 

Mute, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.