Lemez

Snow Patrol: Wildness

Zene

Ha egy nem túl öreg zenekar közel hét évig nem ad ki lemezt, annak nyomós oka lehet, és ez a Snow Patrol esetében sem volt másként. A 2011-es, amúgy sem túl jól sikerült Fallen Empires című albumot követően Gary Lightbody frontember depressziós és alkoholista lett, és hiába írt közben olyan szuper­sztároknak számokat, mint Ed Sheeran vagy Taylor Swift, rettenetes dalszerzői válságon ment keresztül. Végül sikerült leszámolnia a démonokkal, és a már 2016-ra belengetett, de csak most kiadott Wildness dalait nem túlzás amolyan terápiás jellegű szerzeményeknek nevezni. Az albumra állítólag jelentős mértékben hatott Nick Cave és Peter Gabriel, és Lightbody szerint egy teljesen új zenekart hallunk, de igazság szerint a már korábban bevált recept köszön vissza. A még tolerálható mértékű melankólia keveredik a bombasztikummal; van némi elektronika, jó adag zongora, és általában színes, szélesvásznú refrének váltják a visszafogottabb, akusztikus gitáros verzéket.

A Life on Earth-öt U2-s vokál színezi, a Don’t Give Int Richard Ash­croft stílusában énekli a frontember, a Dark Switch már-már tánczene, a Youth Written in Fire gyengén indul, de aztán annál jobb lesz, a sodró lendületű Empress pedig a zenekar legjobb albumát, a 2003-as Final Straw-t idézi meg. A csúcspont egyúttal a lemez legmeghatóbb darabja: a Soont Lightbody demenciában szenvedő édesapjának írta (az öreg a klipben is felbukkan; a Wildness tíz dalából kilenchez készült kísérőfilm). Szóval vannak itt egész okés dalok, de sajnos kevésbé jól sikerültek is: a Heal Me szövege borzasztóan mesterkélt, a What if This Is All the Love You Ever Get túlerőltetett magas hangokkal kínozza a hallgatót, és a részben a Can nevű klasszikus német krautrock zenekartól nyúlt záródal, a Life and Death sem tartozik a zenekar legjobb pillanatai közé.

Polydor / Universal, 2018


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.