Lemez

Snow Patrol: Wildness

Zene

Ha egy nem túl öreg zenekar közel hét évig nem ad ki lemezt, annak nyomós oka lehet, és ez a Snow Patrol esetében sem volt másként. A 2011-es, amúgy sem túl jól sikerült Fallen Empires című albumot követően Gary Lightbody frontember depressziós és alkoholista lett, és hiába írt közben olyan szuper­sztároknak számokat, mint Ed Sheeran vagy Taylor Swift, rettenetes dalszerzői válságon ment keresztül. Végül sikerült leszámolnia a démonokkal, és a már 2016-ra belengetett, de csak most kiadott Wildness dalait nem túlzás amolyan terápiás jellegű szerzeményeknek nevezni. Az albumra állítólag jelentős mértékben hatott Nick Cave és Peter Gabriel, és Lightbody szerint egy teljesen új zenekart hallunk, de igazság szerint a már korábban bevált recept köszön vissza. A még tolerálható mértékű melankólia keveredik a bombasztikummal; van némi elektronika, jó adag zongora, és általában színes, szélesvásznú refrének váltják a visszafogottabb, akusztikus gitáros verzéket.

A Life on Earth-öt U2-s vokál színezi, a Don’t Give Int Richard Ash­croft stílusában énekli a frontember, a Dark Switch már-már tánczene, a Youth Written in Fire gyengén indul, de aztán annál jobb lesz, a sodró lendületű Empress pedig a zenekar legjobb albumát, a 2003-as Final Straw-t idézi meg. A csúcspont egyúttal a lemez legmeghatóbb darabja: a Soont Lightbody demenciában szenvedő édesapjának írta (az öreg a klipben is felbukkan; a Wildness tíz dalából kilenchez készült kísérőfilm). Szóval vannak itt egész okés dalok, de sajnos kevésbé jól sikerültek is: a Heal Me szövege borzasztóan mesterkélt, a What if This Is All the Love You Ever Get túlerőltetett magas hangokkal kínozza a hallgatót, és a részben a Can nevű klasszikus német krautrock zenekartól nyúlt záródal, a Life and Death sem tartozik a zenekar legjobb pillanatai közé.

Polydor / Universal, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”