Lemez

Stravinsky: Rite of Spring, Firebird Suite

  • - csont -
  • 2012. február 16.

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar nagyszerű lemezén található kompozíciók a tánc jegyében állnak.

Két alapmű, a 20. század legjelentősebb balettzenéi (magyar nevükön: Sacre du printemps - "Tavaszi áldozat"; Tűzmadár) mellett két alkalmi táncmuzsika, a Scherzo a la Russe és a Tango. Utóbbi kettőből (annak megállapítása mellett, hogy Fellini híres kísérőzene-komponistája, Nino Rota innen "koppintotta" egész stílusát) leszűrhetjük, hogy Haydn mellett Stravinsky volt a zenetörténet legszellemesebb komponistája; náluk a humor nem adalék anyag, hanem szellemi magatartás, az élet sója. És egyben a zene motorja. Itt mindenekelőtt a ritmikus trükkök ezreiről van szó, az apró hangsúlyeltolásokról, melyek révén a legegyszerűbb dallamcsíra is mozgási energiával telítődik, és a végén odáig akkumulálódik, hogy szinte szétrobbantja az épeszű kereteket - ezt emlegették Stravinsky barbár vonásaként. De a mesés orosz ennél ravaszabb varázsló, mindig józan részeg, aki vaskézzel ellenőrzi a tagolatlan tántorgást. A Sacre mostani előadása is ilyen; nem annyira megszállott tánczene, mint inkább a világ teremtése és apoteózisa. Ennek jegyében a karmester Fischer Iván a Stravinsky által dirigált verzióhoz képest lassúbb tempókat vesz, a mű ünnepélyesebb-egyetemesebb vonásait küldi a frontba, sok olyan rejtett szólam bámulatos kijátszásával, melyet eddig nemigen ismertünk. A játékosság kissé elvész, megmarad viszont az óriási dimenziók mozgása. A Tűzmadár a színorgiával hat, szinte halljuk és szagoljuk a fényt, mely minden ütemből árad.

Channel Classics, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.