Lemez

Stravinsky: Rite of Spring, Firebird Suite

  • - csont -
  • 2012. február 16.

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar nagyszerű lemezén található kompozíciók a tánc jegyében állnak.

Két alapmű, a 20. század legjelentősebb balettzenéi (magyar nevükön: Sacre du printemps - "Tavaszi áldozat"; Tűzmadár) mellett két alkalmi táncmuzsika, a Scherzo a la Russe és a Tango. Utóbbi kettőből (annak megállapítása mellett, hogy Fellini híres kísérőzene-komponistája, Nino Rota innen "koppintotta" egész stílusát) leszűrhetjük, hogy Haydn mellett Stravinsky volt a zenetörténet legszellemesebb komponistája; náluk a humor nem adalék anyag, hanem szellemi magatartás, az élet sója. És egyben a zene motorja. Itt mindenekelőtt a ritmikus trükkök ezreiről van szó, az apró hangsúlyeltolásokról, melyek révén a legegyszerűbb dallamcsíra is mozgási energiával telítődik, és a végén odáig akkumulálódik, hogy szinte szétrobbantja az épeszű kereteket - ezt emlegették Stravinsky barbár vonásaként. De a mesés orosz ennél ravaszabb varázsló, mindig józan részeg, aki vaskézzel ellenőrzi a tagolatlan tántorgást. A Sacre mostani előadása is ilyen; nem annyira megszállott tánczene, mint inkább a világ teremtése és apoteózisa. Ennek jegyében a karmester Fischer Iván a Stravinsky által dirigált verzióhoz képest lassúbb tempókat vesz, a mű ünnepélyesebb-egyetemesebb vonásait küldi a frontba, sok olyan rejtett szólam bámulatos kijátszásával, melyet eddig nemigen ismertünk. A játékosság kissé elvész, megmarad viszont az óriási dimenziók mozgása. A Tűzmadár a színorgiával hat, szinte halljuk és szagoljuk a fényt, mely minden ütemből árad.

Channel Classics, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.