Lemez

Sweatson Klank: You, Me, Temporary

  • Velkei Zoltán
  • 2013. május 18.

Zene

A nemrég Budapesten is fellépett Thomas Wilson az 1990-es évek vége óta dolgozik magabiztosan az életművén, igaz, jobbára Take álnév alatt: instrumentális hiphopokat szerez, amiket előszeretettel bolondít meg kísérleti és ambient irányokból érkező megoldásokkal.

Sweatson Klank nevű alteregóját valamikor az elmúlt pár évben kezdte el komolyabban venni. Annyi világossá vált, hogy elsősorban nagyobb hallgatóságot vonzó, fülbemászó dallamú zenékben gondolkodik.

Ami talán a legérdekesebb ebben a masszív méretű lemezben (16 szám, 56 perc), hogy Wilson gyakorlatilag elbizonytalanodás nélkül zenéli le korábbi énjét. Absztrakt ötletek helyett a már jól ismert hiphop- és r'n'b-szerkezetekre épülnek a felvételek, amikben néha ugyan előfordul egy-egy agyasabb ritmus és a modern elektronikus zenék felé elmozduló hang/effekt, de semmi olyan, ami kibillentené az albumot a mainstream hallgatóközönség ízlésvilágából. A közreműködő énekesek és rapperek pedig inkább hozzátesznek a számokhoz, semmint hogy a jelenlétükkel elvennének belőlük.

A You, Me, Temporary egyik húzószáma egyértelműen az érzéki lassúságával simogató Waiting, amiben a Los Angeles-i lokális legenda, Vikter Duplaix énekel. A mostanában egyre híresebb rapper, Deniro Farrar a Fuck & Fight felületét teszi érdesebbé a hangjával, de itt már komolyabban visszaköszön a hangrétegek mesteri elrendezése is Wilson korábbi munkáiból. Doc Illingsworth, illetve a nemrég a Ninja Tune-nál is feltűnő Ango két-két számot is kapott - utóbbinak az Even If We Get Too High-ban nyújtott teljesítménye megakadályozza, hogy a lemez leüljön az utolsó tizenöt percben. Ezek közt pedig jó ízléssel megtervezett városi elektronika szól, ami nem igazán akar több lenni annál, ami, viszont a saját maga által belőtt magas színvonal alá sem süllyed soha.

Project Mooncircle, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.