Lemez

Sweatson Klank: You, Me, Temporary

  • Velkei Zoltán
  • 2013. május 18.

Zene

A nemrég Budapesten is fellépett Thomas Wilson az 1990-es évek vége óta dolgozik magabiztosan az életművén, igaz, jobbára Take álnév alatt: instrumentális hiphopokat szerez, amiket előszeretettel bolondít meg kísérleti és ambient irányokból érkező megoldásokkal.

Sweatson Klank nevű alteregóját valamikor az elmúlt pár évben kezdte el komolyabban venni. Annyi világossá vált, hogy elsősorban nagyobb hallgatóságot vonzó, fülbemászó dallamú zenékben gondolkodik.

Ami talán a legérdekesebb ebben a masszív méretű lemezben (16 szám, 56 perc), hogy Wilson gyakorlatilag elbizonytalanodás nélkül zenéli le korábbi énjét. Absztrakt ötletek helyett a már jól ismert hiphop- és r'n'b-szerkezetekre épülnek a felvételek, amikben néha ugyan előfordul egy-egy agyasabb ritmus és a modern elektronikus zenék felé elmozduló hang/effekt, de semmi olyan, ami kibillentené az albumot a mainstream hallgatóközönség ízlésvilágából. A közreműködő énekesek és rapperek pedig inkább hozzátesznek a számokhoz, semmint hogy a jelenlétükkel elvennének belőlük.

A You, Me, Temporary egyik húzószáma egyértelműen az érzéki lassúságával simogató Waiting, amiben a Los Angeles-i lokális legenda, Vikter Duplaix énekel. A mostanában egyre híresebb rapper, Deniro Farrar a Fuck & Fight felületét teszi érdesebbé a hangjával, de itt már komolyabban visszaköszön a hangrétegek mesteri elrendezése is Wilson korábbi munkáiból. Doc Illingsworth, illetve a nemrég a Ninja Tune-nál is feltűnő Ango két-két számot is kapott - utóbbinak az Even If We Get Too High-ban nyújtott teljesítménye megakadályozza, hogy a lemez leüljön az utolsó tizenöt percben. Ezek közt pedig jó ízléssel megtervezett városi elektronika szól, ami nem igazán akar több lenni annál, ami, viszont a saját maga által belőtt magas színvonal alá sem süllyed soha.

Project Mooncircle, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.