Lemez

Sweatson Klank: You, Me, Temporary

  • Velkei Zoltán
  • 2013. május 18.

Zene

A nemrég Budapesten is fellépett Thomas Wilson az 1990-es évek vége óta dolgozik magabiztosan az életművén, igaz, jobbára Take álnév alatt: instrumentális hiphopokat szerez, amiket előszeretettel bolondít meg kísérleti és ambient irányokból érkező megoldásokkal.

Sweatson Klank nevű alteregóját valamikor az elmúlt pár évben kezdte el komolyabban venni. Annyi világossá vált, hogy elsősorban nagyobb hallgatóságot vonzó, fülbemászó dallamú zenékben gondolkodik.

Ami talán a legérdekesebb ebben a masszív méretű lemezben (16 szám, 56 perc), hogy Wilson gyakorlatilag elbizonytalanodás nélkül zenéli le korábbi énjét. Absztrakt ötletek helyett a már jól ismert hiphop- és r'n'b-szerkezetekre épülnek a felvételek, amikben néha ugyan előfordul egy-egy agyasabb ritmus és a modern elektronikus zenék felé elmozduló hang/effekt, de semmi olyan, ami kibillentené az albumot a mainstream hallgatóközönség ízlésvilágából. A közreműködő énekesek és rapperek pedig inkább hozzátesznek a számokhoz, semmint hogy a jelenlétükkel elvennének belőlük.

A You, Me, Temporary egyik húzószáma egyértelműen az érzéki lassúságával simogató Waiting, amiben a Los Angeles-i lokális legenda, Vikter Duplaix énekel. A mostanában egyre híresebb rapper, Deniro Farrar a Fuck & Fight felületét teszi érdesebbé a hangjával, de itt már komolyabban visszaköszön a hangrétegek mesteri elrendezése is Wilson korábbi munkáiból. Doc Illingsworth, illetve a nemrég a Ninja Tune-nál is feltűnő Ango két-két számot is kapott - utóbbinak az Even If We Get Too High-ban nyújtott teljesítménye megakadályozza, hogy a lemez leüljön az utolsó tizenöt percben. Ezek közt pedig jó ízléssel megtervezett városi elektronika szól, ami nem igazán akar több lenni annál, ami, viszont a saját maga által belőtt magas színvonal alá sem süllyed soha.

Project Mooncircle, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.