Koncert

Umberto

  • - minek -
  • 2013. május 18.

Zene

A Matt Hillként anyakönyvezett amerikai Umberto oly sok zenebolond honfitársához hasonlóan megszállott rajongója a hetvenes-nyolcvanas évek elektronikus zenei pionírjainak. Munkáin érződik, hogy a francia kozmikus diszkó, a klasszikus krautrock és a veretes italo-elektrodiszkó bűvöletében alkot.

Ám inspirációs források terén nem áll meg itt. Az olasz giallók, régi spanyol és amerikai horrorok, a nyolcvanas évek sci-fijei, no és azok sokszor úttörő zenéi ihletik meg, s 2009 óta sorjázó albumai (eddig éppen négy) rendre a jeles elődök szelleme előtt tisztelegnek. Persze ez még magában kevés volna az üdvösséghez - mint a hétvégi live actjén kiderült, Umberto tud valamit, ami képek nélkül is érvényesül, s ami a fantázián kívül megmozgatja a táncos lábakat is.

Előzetes híre alapján kombinált audiovizuális csemegére számít a publikum: ne felejtsük, tavaly például Juan Piquer Simón, a legendás spanyol trashkultrendező Mil gritos tiene la noche (puritán angol címén: Pieces) c. filmje alatt prezentálta The Night Has A Thousand Dreams című albumát. Nos, ezúttal a vetítés szinte másodlagos a zene mögött - szemcsés, roncsolt, alig fókuszált képek peregnek a háttérben, régi bűn- és rémfilmek kockái. Ám a muzsika, amit illusztrálniuk rendeltetett, egyáltalán nem nyomasztó - sokkal inkább inspiráló és a maga módján lelkesítő. Umberto zenéi duzzadnak az emócióktól, a vad, drámai hangulatoktól, ám varázsos analóg szintifutamok, hol melodramatikusan komor, hol pszichedelikusan szétmálló hangszőnyegek képében mutatkoznak meg előttünk. S ekkor csupán a drámai felütésről beszéltünk: a darabok metronomikus lüktetése, az ellenállhatatlan és örök diszkóritmus adja meg mindennek az alapzatát. A négynegyedben pulzáló, idővel kifejezetten house-ra emlékeztető hipnotikus italo-new wave-diszkó tud annyira szuggesztív lenni, hogy a művész által nekünk szánt szűk egy órában maradéktalanul lekösse a publikum zsigeri figyelmét.

Toldi Klub, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.