Koncert

Umberto

  • - minek -
  • 2013. május 18.

Zene

A Matt Hillként anyakönyvezett amerikai Umberto oly sok zenebolond honfitársához hasonlóan megszállott rajongója a hetvenes-nyolcvanas évek elektronikus zenei pionírjainak. Munkáin érződik, hogy a francia kozmikus diszkó, a klasszikus krautrock és a veretes italo-elektrodiszkó bűvöletében alkot.

Ám inspirációs források terén nem áll meg itt. Az olasz giallók, régi spanyol és amerikai horrorok, a nyolcvanas évek sci-fijei, no és azok sokszor úttörő zenéi ihletik meg, s 2009 óta sorjázó albumai (eddig éppen négy) rendre a jeles elődök szelleme előtt tisztelegnek. Persze ez még magában kevés volna az üdvösséghez - mint a hétvégi live actjén kiderült, Umberto tud valamit, ami képek nélkül is érvényesül, s ami a fantázián kívül megmozgatja a táncos lábakat is.

Előzetes híre alapján kombinált audiovizuális csemegére számít a publikum: ne felejtsük, tavaly például Juan Piquer Simón, a legendás spanyol trashkultrendező Mil gritos tiene la noche (puritán angol címén: Pieces) c. filmje alatt prezentálta The Night Has A Thousand Dreams című albumát. Nos, ezúttal a vetítés szinte másodlagos a zene mögött - szemcsés, roncsolt, alig fókuszált képek peregnek a háttérben, régi bűn- és rémfilmek kockái. Ám a muzsika, amit illusztrálniuk rendeltetett, egyáltalán nem nyomasztó - sokkal inkább inspiráló és a maga módján lelkesítő. Umberto zenéi duzzadnak az emócióktól, a vad, drámai hangulatoktól, ám varázsos analóg szintifutamok, hol melodramatikusan komor, hol pszichedelikusan szétmálló hangszőnyegek képében mutatkoznak meg előttünk. S ekkor csupán a drámai felütésről beszéltünk: a darabok metronomikus lüktetése, az ellenállhatatlan és örök diszkóritmus adja meg mindennek az alapzatát. A négynegyedben pulzáló, idővel kifejezetten house-ra emlékeztető hipnotikus italo-new wave-diszkó tud annyira szuggesztív lenni, hogy a művész által nekünk szánt szűk egy órában maradéktalanul lekösse a publikum zsigeri figyelmét.

Toldi Klub, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.