Koncert

Umberto

  • - minek -
  • 2013. május 18.

Zene

A Matt Hillként anyakönyvezett amerikai Umberto oly sok zenebolond honfitársához hasonlóan megszállott rajongója a hetvenes-nyolcvanas évek elektronikus zenei pionírjainak. Munkáin érződik, hogy a francia kozmikus diszkó, a klasszikus krautrock és a veretes italo-elektrodiszkó bűvöletében alkot.

Ám inspirációs források terén nem áll meg itt. Az olasz giallók, régi spanyol és amerikai horrorok, a nyolcvanas évek sci-fijei, no és azok sokszor úttörő zenéi ihletik meg, s 2009 óta sorjázó albumai (eddig éppen négy) rendre a jeles elődök szelleme előtt tisztelegnek. Persze ez még magában kevés volna az üdvösséghez - mint a hétvégi live actjén kiderült, Umberto tud valamit, ami képek nélkül is érvényesül, s ami a fantázián kívül megmozgatja a táncos lábakat is.

Előzetes híre alapján kombinált audiovizuális csemegére számít a publikum: ne felejtsük, tavaly például Juan Piquer Simón, a legendás spanyol trashkultrendező Mil gritos tiene la noche (puritán angol címén: Pieces) c. filmje alatt prezentálta The Night Has A Thousand Dreams című albumát. Nos, ezúttal a vetítés szinte másodlagos a zene mögött - szemcsés, roncsolt, alig fókuszált képek peregnek a háttérben, régi bűn- és rémfilmek kockái. Ám a muzsika, amit illusztrálniuk rendeltetett, egyáltalán nem nyomasztó - sokkal inkább inspiráló és a maga módján lelkesítő. Umberto zenéi duzzadnak az emócióktól, a vad, drámai hangulatoktól, ám varázsos analóg szintifutamok, hol melodramatikusan komor, hol pszichedelikusan szétmálló hangszőnyegek képében mutatkoznak meg előttünk. S ekkor csupán a drámai felütésről beszéltünk: a darabok metronomikus lüktetése, az ellenállhatatlan és örök diszkóritmus adja meg mindennek az alapzatát. A négynegyedben pulzáló, idővel kifejezetten house-ra emlékeztető hipnotikus italo-new wave-diszkó tud annyira szuggesztív lenni, hogy a művész által nekünk szánt szűk egy órában maradéktalanul lekösse a publikum zsigeri figyelmét.

Toldi Klub, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.