Lemez

Szabályokkal szemben

Adele: 25

  • Lang Ádám
  • 2015. december 26.

Zene

Adele Laurie Blue Adkinsnél valószínűleg nincs fontosabb személy a mai popzenében – egyszerűen azért, mert minden látszólagos szabályra rácáfol. Míg Beyoncétől kezdve Rihannán át Miley Cyrusig az összes nagy popsztár igyekszik minden fronton folyamatosan jelen lenni, addig Adele nem igazán aktív a közösségi médiában, lemezeit nem engedi strea­melni, és azt is többször elmondta, hogy nem szeretne a zenéjén kívül semmilyen más terméket sem eladni a nevével. 19 című debütlemeze megjelenésekor, 2008-ban talán még besorolható volt az Amy Winehouse-féle soul-revivalbe, vagy Lily Allennel együtt a már az interneten feljött popsztárok, illetve Norah Jonesszal a fiatalon is érettebb közönségnek zenélő előadók közé. A globális áttörést meghozó 21 idején viszont már szimplán a dalai időtlensége okán méltatták Adele-t, és nem azért, mert bármilyen trendben az élen járt volna.

Ő pedig ahelyett, hogy tovább ütötte volna a vasat, elment inkább gyereket szülni. Csak ezután következett volna a lemezírás, amikor rájött: nem tudja, hogyan is kezdjen hozzá. A család és a gyerek mint témák kézenfekvőek lehettek volna, de ő inkább valami olyat akart, amivel a teljes közönsége azonosulni tud. Az alkotói válságon végül túllépett énekesnő első új száma, a Hello rögtön megdöntötte a YouTube-on a napi nézettségi rekordot, majd a heti eladásit is – miközben nem túl izgalmas ballada lett csak, amely nem említhető egy napon a Rolling In The Deep korszakos slágerével. Valószínűleg Adele is inkább csak a koncepció miatt választotta: a 25 témája ugyanis végül az elmúlás és az elmúlt idő visszahozhatatlansága lett.

A Hello után pedig sokkal jobban folytatódik a lemez. A másodikként érkező, táncolós Send My Love (To Your New Lover) simán akkora sláger lehet majd, mint Taylor Swift Blank Space-e, de a hidegrázós I Miss You és a felfedezettjével, Tobias Jesso Jr.-ral közösen írt When You Were Young diszkóballadája is teljesen rendben vannak. Kár, hogy ahogy az énekesnő korábbi lemezein, úgy itt is van néhány töltelékdal, amelyeket csak Adele énekhangja visz el. De a lényeg inkább az, hogy legalább öt olyan szám akad ezúttal is, amelyből bátran kislemez, majd jó eséllyel sláger válhat. A 25 hangulati lényege legjobban talán a nosztalgikus Water Under The Bridge-ben és River Lea-ben jön ki – ezek tuti visszaköszönnek majd a H&M-ekben és mindenféle nyilvános tereken. A Send My Love mellett azonban nem ezek, hanem a záró Sweetest Devotion euforikus, szacharinos himnusza lett a lemez másik tetőpontja mind érzelmi, mind zenei szempontból.

Összességében a 25 korántsem kifogástalan album, viszont rendkívül biztató, hogy az is elég tud lenni egy jó poplemezhez, ha valaki okosan kitalálja, hogy életé­nek mely élményeit is kell megosztania a közönségével. Hogy végső soron nem számítanak a trendek, a helyezkedés a netes világban vagy a hírek után futkosó újságírók kielégítése – csak a közönség, a dalok, a hang és az énekesnő: Adele.

 

XL, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.