Lemez

Szabályokkal szemben

Adele: 25

  • Lang Ádám
  • 2015. december 26.

Zene

Adele Laurie Blue Adkinsnél valószínűleg nincs fontosabb személy a mai popzenében – egyszerűen azért, mert minden látszólagos szabályra rácáfol. Míg Beyoncétől kezdve Rihannán át Miley Cyrusig az összes nagy popsztár igyekszik minden fronton folyamatosan jelen lenni, addig Adele nem igazán aktív a közösségi médiában, lemezeit nem engedi strea­melni, és azt is többször elmondta, hogy nem szeretne a zenéjén kívül semmilyen más terméket sem eladni a nevével. 19 című debütlemeze megjelenésekor, 2008-ban talán még besorolható volt az Amy Winehouse-féle soul-revivalbe, vagy Lily Allennel együtt a már az interneten feljött popsztárok, illetve Norah Jonesszal a fiatalon is érettebb közönségnek zenélő előadók közé. A globális áttörést meghozó 21 idején viszont már szimplán a dalai időtlensége okán méltatták Adele-t, és nem azért, mert bármilyen trendben az élen járt volna.

Ő pedig ahelyett, hogy tovább ütötte volna a vasat, elment inkább gyereket szülni. Csak ezután következett volna a lemezírás, amikor rájött: nem tudja, hogyan is kezdjen hozzá. A család és a gyerek mint témák kézenfekvőek lehettek volna, de ő inkább valami olyat akart, amivel a teljes közönsége azonosulni tud. Az alkotói válságon végül túllépett énekesnő első új száma, a Hello rögtön megdöntötte a YouTube-on a napi nézettségi rekordot, majd a heti eladásit is – miközben nem túl izgalmas ballada lett csak, amely nem említhető egy napon a Rolling In The Deep korszakos slágerével. Valószínűleg Adele is inkább csak a koncepció miatt választotta: a 25 témája ugyanis végül az elmúlás és az elmúlt idő visszahozhatatlansága lett.

A Hello után pedig sokkal jobban folytatódik a lemez. A másodikként érkező, táncolós Send My Love (To Your New Lover) simán akkora sláger lehet majd, mint Taylor Swift Blank Space-e, de a hidegrázós I Miss You és a felfedezettjével, Tobias Jesso Jr.-ral közösen írt When You Were Young diszkóballadája is teljesen rendben vannak. Kár, hogy ahogy az énekesnő korábbi lemezein, úgy itt is van néhány töltelékdal, amelyeket csak Adele énekhangja visz el. De a lényeg inkább az, hogy legalább öt olyan szám akad ezúttal is, amelyből bátran kislemez, majd jó eséllyel sláger válhat. A 25 hangulati lényege legjobban talán a nosztalgikus Water Under The Bridge-ben és River Lea-ben jön ki – ezek tuti visszaköszönnek majd a H&M-ekben és mindenféle nyilvános tereken. A Send My Love mellett azonban nem ezek, hanem a záró Sweetest Devotion euforikus, szacharinos himnusza lett a lemez másik tetőpontja mind érzelmi, mind zenei szempontból.

Összességében a 25 korántsem kifogástalan album, viszont rendkívül biztató, hogy az is elég tud lenni egy jó poplemezhez, ha valaki okosan kitalálja, hogy életé­nek mely élményeit is kell megosztania a közönségével. Hogy végső soron nem számítanak a trendek, a helyezkedés a netes világban vagy a hírek után futkosó újságírók kielégítése – csak a közönség, a dalok, a hang és az énekesnő: Adele.

 

XL, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.