Lemez

Szabályokkal szemben

Adele: 25

  • Lang Ádám
  • 2015. december 26.

Zene

Adele Laurie Blue Adkinsnél valószínűleg nincs fontosabb személy a mai popzenében – egyszerűen azért, mert minden látszólagos szabályra rácáfol. Míg Beyoncétől kezdve Rihannán át Miley Cyrusig az összes nagy popsztár igyekszik minden fronton folyamatosan jelen lenni, addig Adele nem igazán aktív a közösségi médiában, lemezeit nem engedi strea­melni, és azt is többször elmondta, hogy nem szeretne a zenéjén kívül semmilyen más terméket sem eladni a nevével. 19 című debütlemeze megjelenésekor, 2008-ban talán még besorolható volt az Amy Winehouse-féle soul-revivalbe, vagy Lily Allennel együtt a már az interneten feljött popsztárok, illetve Norah Jonesszal a fiatalon is érettebb közönségnek zenélő előadók közé. A globális áttörést meghozó 21 idején viszont már szimplán a dalai időtlensége okán méltatták Adele-t, és nem azért, mert bármilyen trendben az élen járt volna.

Ő pedig ahelyett, hogy tovább ütötte volna a vasat, elment inkább gyereket szülni. Csak ezután következett volna a lemezírás, amikor rájött: nem tudja, hogyan is kezdjen hozzá. A család és a gyerek mint témák kézenfekvőek lehettek volna, de ő inkább valami olyat akart, amivel a teljes közönsége azonosulni tud. Az alkotói válságon végül túllépett énekesnő első új száma, a Hello rögtön megdöntötte a YouTube-on a napi nézettségi rekordot, majd a heti eladásit is – miközben nem túl izgalmas ballada lett csak, amely nem említhető egy napon a Rolling In The Deep korszakos slágerével. Valószínűleg Adele is inkább csak a koncepció miatt választotta: a 25 témája ugyanis végül az elmúlás és az elmúlt idő visszahozhatatlansága lett.

A Hello után pedig sokkal jobban folytatódik a lemez. A másodikként érkező, táncolós Send My Love (To Your New Lover) simán akkora sláger lehet majd, mint Taylor Swift Blank Space-e, de a hidegrázós I Miss You és a felfedezettjével, Tobias Jesso Jr.-ral közösen írt When You Were Young diszkóballadája is teljesen rendben vannak. Kár, hogy ahogy az énekesnő korábbi lemezein, úgy itt is van néhány töltelékdal, amelyeket csak Adele énekhangja visz el. De a lényeg inkább az, hogy legalább öt olyan szám akad ezúttal is, amelyből bátran kislemez, majd jó eséllyel sláger válhat. A 25 hangulati lényege legjobban talán a nosztalgikus Water Under The Bridge-ben és River Lea-ben jön ki – ezek tuti visszaköszönnek majd a H&M-ekben és mindenféle nyilvános tereken. A Send My Love mellett azonban nem ezek, hanem a záró Sweetest Devotion euforikus, szacharinos himnusza lett a lemez másik tetőpontja mind érzelmi, mind zenei szempontból.

Összességében a 25 korántsem kifogástalan album, viszont rendkívül biztató, hogy az is elég tud lenni egy jó poplemezhez, ha valaki okosan kitalálja, hogy életé­nek mely élményeit is kell megosztania a közönségével. Hogy végső soron nem számítanak a trendek, a helyezkedés a netes világban vagy a hírek után futkosó újságírók kielégítése – csak a közönség, a dalok, a hang és az énekesnő: Adele.

 

XL, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.