Lemez

Lelkifurdalás nélkül

Def Leppard: Def Leppard

  • Soós Tamás
  • 2015. december 26.

Zene

Gondolta a fene, hogy épp egy sültbolond vágóhídi segédmunkás meg az S&M szubkultúra öltözködési szokásait átvevő, korbácsos-bőrgatyás mozimene­dzser fogja komolyan venni a marxi gondolatot, és forradalomra vinni a munkásosztályt. Pedig így történt: a metálzene azért született meg, mert Ozzy Osbourne és Rob Halford nem akart a birminghami futószalag mellett robotolni. Persze a társadalmi mobilitás utópiáját nem az egész osztályra, csak a zenészek klubjára terjesztették ki, és azon a bizonyos lépcsőn sem ők, hanem a Def Leppard tagjai kapaszkodtak a legfeljebb. Joe Elliotték Sheffield acélvárosát hagyták el, méghozzá olyan sikeresen, hogy sokan a mai napig a Los Angeles-i, hedonista glamúrrockkal és popmetállal azonosítják őket – aligha véletlenül. A brit heavy metal új hullámával indult Def Leppard zenéjében mindig is nagyobb teret engedett a flitteres rockzenének, amiért a brit metálosok még telehugyozott sörösüvegekkel dobálták meg őket az egyik readingi fesztiválon, hogy aztán a rockzene Thrillerjének tartott Hysteriának már ők is behódoljanak.

A Def Leppardot a könnyűzenei producerek Midas királya, Mutt Lange vitte sikerre, aki úgy gondolkodott a rockzenéről, mint Steven Spielberg vagy George Lucas a filmkészítésről. Legmodernebb technika, látványos újítások és mindenre kiterjedő maximalizmus: ezzel meg persze egy raklapnyi bongyoros rockslágerrel vált a Def Leppard a blockbuster-rockzene legkelendőbb árucikkévé. Mára ebből csak a profizmus és a mosolyogtató MTV-klipek emléke maradt, de a 2010-es években egy korrekt rocklemezre akár ez is elég lehet. Főleg úgy, hogy a Leppard 2008-ban a Songs From The Sparkle Lounge-dzsal végre lezárta az életközepi válságát, ami alatt hol grunge- (Slang), hol fiúbandaként (X) szépelgett, és ahogy azt az új album címe is jelzi, ezúttal mert szimplán önmaga lenni. Amibe persze ugyanúgy belefér a Led Zeppelin ízesen bluesos gitárjátéka (Battle Of My Own), mint a T. Rex vagy a Slade cukorral leöntött dallamvezetése (All Time High), de az Another One Bites The Dust funkys dob- meg basszusalapjának lenyúlása (Man Enough) és az idejétmúlt effektek túlerőltetése is (Energized). A zenekar továbbra is lelkifurdalás nélkül dörgölőzik a közönség képzelt ízléséhez, de amíg ezt olyan átütő lelkesedéssel teszi, mint az egyenest a Photographet idéző Dangerousben, és amíg a valóságra annyira nyomasztó kinézni, mint manapság, ezt a bombaszttal tálalt és kisiparos kitartással játszott eszképizmust nyugodtan hívhatjuk akár közszolgálatnak is.

earMUSIC, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.