Lemez

Lelkifurdalás nélkül

Def Leppard: Def Leppard

  • Soós Tamás
  • 2015. december 26.

Zene

Gondolta a fene, hogy épp egy sültbolond vágóhídi segédmunkás meg az S&M szubkultúra öltözködési szokásait átvevő, korbácsos-bőrgatyás mozimene­dzser fogja komolyan venni a marxi gondolatot, és forradalomra vinni a munkásosztályt. Pedig így történt: a metálzene azért született meg, mert Ozzy Osbourne és Rob Halford nem akart a birminghami futószalag mellett robotolni. Persze a társadalmi mobilitás utópiáját nem az egész osztályra, csak a zenészek klubjára terjesztették ki, és azon a bizonyos lépcsőn sem ők, hanem a Def Leppard tagjai kapaszkodtak a legfeljebb. Joe Elliotték Sheffield acélvárosát hagyták el, méghozzá olyan sikeresen, hogy sokan a mai napig a Los Angeles-i, hedonista glamúrrockkal és popmetállal azonosítják őket – aligha véletlenül. A brit heavy metal új hullámával indult Def Leppard zenéjében mindig is nagyobb teret engedett a flitteres rockzenének, amiért a brit metálosok még telehugyozott sörösüvegekkel dobálták meg őket az egyik readingi fesztiválon, hogy aztán a rockzene Thrillerjének tartott Hysteriának már ők is behódoljanak.

A Def Leppardot a könnyűzenei producerek Midas királya, Mutt Lange vitte sikerre, aki úgy gondolkodott a rockzenéről, mint Steven Spielberg vagy George Lucas a filmkészítésről. Legmodernebb technika, látványos újítások és mindenre kiterjedő maximalizmus: ezzel meg persze egy raklapnyi bongyoros rockslágerrel vált a Def Leppard a blockbuster-rockzene legkelendőbb árucikkévé. Mára ebből csak a profizmus és a mosolyogtató MTV-klipek emléke maradt, de a 2010-es években egy korrekt rocklemezre akár ez is elég lehet. Főleg úgy, hogy a Leppard 2008-ban a Songs From The Sparkle Lounge-dzsal végre lezárta az életközepi válságát, ami alatt hol grunge- (Slang), hol fiúbandaként (X) szépelgett, és ahogy azt az új album címe is jelzi, ezúttal mert szimplán önmaga lenni. Amibe persze ugyanúgy belefér a Led Zeppelin ízesen bluesos gitárjátéka (Battle Of My Own), mint a T. Rex vagy a Slade cukorral leöntött dallamvezetése (All Time High), de az Another One Bites The Dust funkys dob- meg basszusalapjának lenyúlása (Man Enough) és az idejétmúlt effektek túlerőltetése is (Energized). A zenekar továbbra is lelkifurdalás nélkül dörgölőzik a közönség képzelt ízléséhez, de amíg ezt olyan átütő lelkesedéssel teszi, mint az egyenest a Photographet idéző Dangerousben, és amíg a valóságra annyira nyomasztó kinézni, mint manapság, ezt a bombaszttal tálalt és kisiparos kitartással játszott eszképizmust nyugodtan hívhatjuk akár közszolgálatnak is.

earMUSIC, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.