Koncert

Lucifer fiai

A Ghost Budapesten

  • Greff András
  • 2015. december 26.

Zene

Soha ne becsüljük alá a divathullámok erejét! – talán ez lehetett a svéd zenekar első magyar fellépésének legfőbb tanulsága. A Ghost öt évvel ezelőtt, a felbukkanása idején pillanatok alatt az egyik legforróbb névvé vált az undergroundban, azóta pedig egyrészt szintet léptek (most úgy félúton járhatnak azon az ösvényen, amely a nagy fesztiválok főzenekari pozíciójához vezet), másrészt az okkult rock erős áramlata is folyamatosan előrébb tolja őket. Így aztán Budapesten is megtörténhetett, hogy erre az alapvetően még mindig klubzenekarra az arénabulik olcsóbb székeit közelítő, fájdalmas jegyárakkal együtt is vevő volt több száz, meglehetősen fiatal ghostista.

Az életkort azért érdemes aláhúzni, mert jól jelzi, hogy mekkora átalakuláson is mentek át a maszkos svédek az elmúlt évek során. Az első lemezén a Ghost még egyértelműen a régi vágású (mondjuk ki: öregecske) metálosok szívéhez beszélt, azokéhoz, akiknek jelentett valamit a Mercyful Fate vagy a Blue Öyster Cult sűrű atmoszférájú, horrorfilmes (illetve horrorfilmzenés) áthallásokkal teliszórt, akkoriban a színpadokról már szinte teljesen kikopott ősrockja, illetve -metálja. A vasárnap este a Barba Negra szép nagy színpadára felmasírozó zenekar viszont már nem ebben utazik, amit jól jelzett, hogy épphogy csak érintették az Opus Eponymus dalait – ami nem feltétlenül helyeselhető húzás, figyelembe véve, hogy a mai napig azon a lemezen vannak a legjobb témáik. A mai Ghost már inkább olyan, mintha a 91-es (közérthető, egyszerű, hatásos) Metallica ütközne össze egy vámpíros Anne Rice-film borongós betétzenéjével: nagy terekre tervezett, élőben is kifejezetten működőképes, hangulatos keverék, csak épp már nem az a fejeket leszaggató fajta.

De a változásnak vannak egy­értelműen pozitív hozadékai is. Amíg a korai felvételeken a Ghost statikus koncertzenekarnak tűnt, amely túlságosan sokat bíz a fantasztikus jelmezek erejére, addig Budapesten egy olyan zenekar vette birtokba az emelvényekkel gondosan tagolt színpadot, amelynek már nemcsak a frontembere, hanem az összes többi tagja is mindent megtanult arról, hogy miként kell egy hangsúlyosan teátrális zenekarnak léteznie a színpadon. Ezzel pedig el is érik élőben a következő fokozatot abban a játékban, amelynek a szabályait Alice Cooper, King Diamond vagy a Marilyn Manson koncertjei alakították az elmúlt 30-40 évben. Az ördögmaszkos gitárosok például nemcsak nagymesteri pontossággal játszottak, hanem a luciferi (felteszem, egy svéd színházi szakembertől elsajátított), határtalan szabadságot és korlátlan gúnyt egyszerre kifejező kéz- és fejmozdulatokat is stílusosan használták, és ennek azért volt extra ereje. A műsor második felében pedig a Papa Emeritus III névre hallgató énekes is nagyot alakított, amikor klerikális maskarájától megszabadulva dekadens, föld alól előásott, monarchiabéli főherceget kezdett alakítani – a diszkréten diabolikus felforgató tevékenykedés helyett immár végleg a szelíden bizarr tömegszórakoztatásra voksolva.

Barba Negra, november 22.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.