Opera

Szarvak közt

Verdi: Falstaff

Zene

"Librettója a színjáték legfinomabb, legkörmönfontabb mesterfogásaiban jártas rendezőt követel, partitúrája zseniális muzsikust, aki fölényes virtuóza és egyúttal mély poétája is a dirigálás művészetének. Énekszólamai az operaénekestől a muzikális és vokális kultúra tökéletes csiszoltságát és páratlan gazdagságát kívánják. [...] Csak a legalaposabb, pallérozott zenei összjáték kultúrája boldogulhat a Falstaff-muzsika kamaraszerűen leszűrt, kikristályosult, kicsipkézett duettjeivel, tercettjeivel, együtteseivel..."

Az utolsó Verdi-opera jócskán megkésett, 1927-es magyarországi bemutatója ürügyén fogalmazott ekképp a legendás zenekritikus és még legendásabb operaigazgató, Tóth Aladár, s ítéletében máig sincs okunk kételkedni. Ha e mások által is megfogalmazott, méltán magas elvárást, sőt az elvárásoknak ezt a komplex rendszerét tekintjük, úgy különösebb kockázat nélkül és akár látatlanban is kijelenthető, hogy Budapesten sem most, sem tíz éve, de még tíz év múlva sem lesz esély a Falstaffhoz mindenestől méltó előadásra. Csakhogy alkotók és operafogyasztók a gyakorlatban sosem várhatnak évtizedeket ilyen tökéletes produkciókra, s nem várhat úgy általában az operakultúra egésze sem. Időről időre neki kell hát rugaszkodni e költőien szép és lehetetlen műnek, s Somerset Maugham ismert képével élve: ha a Holdat bámuljuk is, azért hasznos lesz észrevenni a hatpennyst a lábunk előtt.

Nos, a Holdat nem értük el múlt szombaton, de fölszedegethető hatpennys igenis szép számmal akadt az új évad első operaházi bemutatóján. S ez nem úgy értendő, hogy az utolsó pillanatban elhárult sztrájkveszély és egy énekesi Achilles-ín-szakadás után már pusztán a premier zavartalan lebonyolítását is sikerként kell elkönyvelni. Nem, a Falstaff ezúttal működőképes, eleven és művészi erényeket is felvonultató előadásban jutott a közönség elé, s ha filozofikus mélységű és magasságú vígopera helyett csupán kellemes, szórakoztató és gusztusos produkcióról beszélhetünk is, azért éppenséggel ez sem kevés. A francia vendég, a díszlet- és jelmeztervezőként is szerepet vállaló Arnaud Bernard rendezése valamiféle korai angolszász tévéfilm(felvétel) gyanánt adta elénk a hájas lovag történetét, s bár ez a megoldás érdemben bizonnyal nem revelált új értelmezést, a kivitelezés profin elműködött a színpadon. A régi, fadobozos tévékészülékkel induló és The end felirattal lezáruló sztori hol egy vadásztrófeákkal (azaz szarvakkal) gazdagon kidíszített angol férfiklubban, hol egy ötvenes évekbeli luxussal felszerelt, s teátrálisan díszletként megmutatott konyhabelsőben pergett - rengeteg mozgással. Bizonnyal akadtak, akik túlmozgásosnak ítélték ezt a csapkodós, táncos, rohangászós rendezést, de az egész ettől még derűs olajozottsággal siklott, s hozzá olyan fegyelmezett színészi összjátékra késztette az operaház társulatát, amire eleddig ritkán láttunk példát. Hogy mindez a sok játék hatásvadász volt, az persze éppúgy igaz, mint az, hogy a Falstaff apródjául kiválasztott remek gyermekszereplő hangsúlyos jelenléte a legősibb színházi manipulációk közül való. Csakhogy az a zenés színházi rendező, aki lemond a néző manipulálásáról és a hatás vadászatáról, egyszerűen nem végzi el a munkáját. A közönséget elérzékenyítő és megmosolyogtató mozzanatok mellett ráadásul néhány már-már poétikus pillanat is akadt, különösen a harmadik felvonásban, ahol is a windsori erdő öreg tölgyének színpadi megjelenítése éppúgy szépnek és egyszersmind "szépnek" bizonyult, mint a záróképre testületileg agancskoronát öltő játszó személyek, kórustagok és statiszták mozgatása.

A címszerepben a 36 éves bolgár bariton, a Falstaffot már egy sor német operaszínpadon sikerrel alakító Kiril Manolov lépett fel. Az életben is falstaffian korpulens énekes a testsúlyára rácáfoló könnyedséggel és komoly színészi tehetséggel teljesítette szerepének igényes koreográfiáját, s láthatóan szereti és meghitten ismeri is a megtréfált tréfamester figuráját. Vokális alakítása kimeríthetetlenül sokrétűnek bizonnyal nem volt állítható, de amit összteljesítményként kihozott e nem világhódítóan szép bariton hangból, az így is felül-ütötte a hazai mércét. A Ford szerepében - Verdi szándékának megfelelően - kisebb Otello-paródiát is elővezető másik vendégbariton, Alik Abdukayumov szintén nem a mámorító hangszépséggel megáldott énekesek közül való, de hangja így is drámát teremtett - a komédiában. A magyar közreműködők sorából színészként a dekoltázsával is merész őskomédiásként játszó Budai Lívia (Mrs. Quickly) diadalmaskodott, míg megejtően szép énekszavával leginkább az ifjú Baráth Emőke (Nannetta) késztette névmagolásra a közönséget, összetettben pedig alighanem Fodor Beatrix kedvvel mókázó, bár előnytelenül öltöztetett Fordnéja érdemelte ki az első helyet. Az inaszakadtan is fellépést vállaló, sőt az összes mozgást dalolva teljesítő Balczó Péter (Fenton) valósággal hősileg működött, s a Falstaffban oly fontos karakterszerepek alakítóira sem lehetett panaszunk.

A zenei megvalósítás már csak Halász Péter fő-zeneigazgatói bemutatkozásaként is szoros figyelmet érdemelt. A zenekari árokszolgálat teljesítménye ezúttal rácáfolt az évadkezdésre, bár finoman áttört szépség helyett elsősorban derekas összeszedettségével keltett elismerést. Az ensemble-próbáló színpadi együttesek itt-ott megbillentek, s nem is csupáncsak arányaikban, de őszintén szólva a Falstaff esetében ez bizony jobb (opera)házaknál is elő-előfordul.

Magyar Állami Operaház, szeptember 21.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.