Lemez

Nightmares On Wax: Feelin Good

  • Velkei Zoltán
  • 2013. október 26.

Zene

Miután George Evelyn 2008-ban megírta a hatodik Nightmares-lemezt, a Thought So...-t, és rémesen megbukott vele minden releváns szakmai felületen, távozását a zenei közéletből úgy lehetett megélni, mint amikor kihajít az ember egy öreg bútort.

Igazából azóta sem hiányzott ő senkinek, hiszen downtempót már tényleg csak nagyon kevesen hallgatnak - a többiek a dubstepből szerteágazó modern urbánus elektronika felfedezésével inkább már a gyorsulásra lassulnak. Úgyhogy amikor idén tavasszal teljesen váratlanul bejelentette a Warp kiadó, hogy több mint öt év elteltével új NOW jön, leginkább azt kérdezte egymástól minden régi vonalas fej, hogy "téged érdekel ez még?".

S alighanem tényleg ez az egyetlen fontos kérdés, ami a Feelin Gooddal kapcsolatban felmerülhet. Mert változni szinte semmi nem változott: Evelyn úgy rakta össze a zenéket rengeteg hangminta ügyes egymásra rendezgetésével, ahogy azt egy 20+ éve zenei pályán lévő producertől el lehet várni, és harmóniában meg összhatásban bőven jobb is lett az anyag az előző gyűjteményénél, de a korszellemet sehol nem érezni rajta. Ez az album készülhetett volna 2007-ben, 2002-ben, de akár még 1995-ben is, ami persze egyfelől jó, mert vannak rajta időtlenül megszólaló, klasszikus számok (és annak például kifejezetten lehet örülni, hogy nem egy helyen a lemez eléri a lassúbb house-ok tempóját), ugyanakkor ötévnyi kihagyás után visszatérésként ez igen sovány. Persze nehéz lett volna mást várni a szerzőtől: 1995 óta csak napsütéses downtempót ír - ehhez ért, és most legalább a jobbik formáját hozza.

Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.