Százöt százalék (The Jesus Lizard: Shot)

  • Rácz Mihály
  • 1996. június 27.

Zene

Rácz Mihály

A Jesus Lizard azon kevés zenekarok közé tartozik, amelyik lemezen is, koncerten is az első pillanatban száz százalékon van. Eddig mindössze a Goat című album számított kivételnek, az körülbelül százkét százalékosra sikerült. És most itt van a Shot, megint überel, bár első fülelésre mást gondoltam róla. Talán az zavart meg, hogy a Touch and Gótól a zenekar átpártolt a vastagabb Capitol/EMI-hoz, szóval, először úgy tűnt, készítettek egy új lemezt, amelynek csak a fele új, a másikban lazán bemutatták az eddigiek arculatát. De nem. Vissza van szíva, a Shot legalább százöt százalék, azzal együtt, hogy engedett a ´89-től ´94-ig jól beidegződött önpusztításból. Valamiféle megtisztulás érezhető rajta, a katartikus pillanatok nem követelik idegsejtjeink kimúlását, azt ugyan dőreség lenne állítani, hogy felszabadulttá vált: talán még sosem született olyan feszült Jesus-dal, mint a Trephination.

Az igazi megbékélést, szembesülést a zenekar bécsi koncertje csalta elő. "Jó kis parti lesz!" - biztosított David Yow gúnyosra húzódó szája, és azonnal kezdetét vette a fejvesztés. Yow és három kísérője még mindig maximálisan megbízható terepet kínál az őrülethez. David Wm. Sims úgy bízik a basszusgitárjában, mint egy középkori harcos a kardjában, Duane Denison, a visszafogott gitáros kissé megőszült a tortúrák során, csak a dobos Mac McNeilly nem öregszik, s bár a végsőkig szikárodott, túlélte a hetven percet, minden elvárás ellenére. A szokásos "partit" természetesen Yow rendezte - köpködött, elzúgott, fogdosta Denison seggét, bezuhant a közönség közé, ölelkezett, lemeztelenedett, és valahogy sehogy se akaródzott visszamászni a színpadra, pedig tuszkolták rendesen.

Hát éppilyen barátságos a hangulata a lemeznek is. Yow olykor már egészen emberi hangon énekel, még az is lehet, hogy tölcsérré formált kezével a száját sem takarja el. Ez az ember tényleg szereti a népét, most döbbentem rá igazán.

Shot, EMI/MCD, 1996

Wien, Arena, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.