Százöt százalék (The Jesus Lizard: Shot)

  • Rácz Mihály
  • 1996. június 27.

Zene

Rácz Mihály

A Jesus Lizard azon kevés zenekarok közé tartozik, amelyik lemezen is, koncerten is az első pillanatban száz százalékon van. Eddig mindössze a Goat című album számított kivételnek, az körülbelül százkét százalékosra sikerült. És most itt van a Shot, megint überel, bár első fülelésre mást gondoltam róla. Talán az zavart meg, hogy a Touch and Gótól a zenekar átpártolt a vastagabb Capitol/EMI-hoz, szóval, először úgy tűnt, készítettek egy új lemezt, amelynek csak a fele új, a másikban lazán bemutatták az eddigiek arculatát. De nem. Vissza van szíva, a Shot legalább százöt százalék, azzal együtt, hogy engedett a ´89-től ´94-ig jól beidegződött önpusztításból. Valamiféle megtisztulás érezhető rajta, a katartikus pillanatok nem követelik idegsejtjeink kimúlását, azt ugyan dőreség lenne állítani, hogy felszabadulttá vált: talán még sosem született olyan feszült Jesus-dal, mint a Trephination.

Az igazi megbékélést, szembesülést a zenekar bécsi koncertje csalta elő. "Jó kis parti lesz!" - biztosított David Yow gúnyosra húzódó szája, és azonnal kezdetét vette a fejvesztés. Yow és három kísérője még mindig maximálisan megbízható terepet kínál az őrülethez. David Wm. Sims úgy bízik a basszusgitárjában, mint egy középkori harcos a kardjában, Duane Denison, a visszafogott gitáros kissé megőszült a tortúrák során, csak a dobos Mac McNeilly nem öregszik, s bár a végsőkig szikárodott, túlélte a hetven percet, minden elvárás ellenére. A szokásos "partit" természetesen Yow rendezte - köpködött, elzúgott, fogdosta Denison seggét, bezuhant a közönség közé, ölelkezett, lemeztelenedett, és valahogy sehogy se akaródzott visszamászni a színpadra, pedig tuszkolták rendesen.

Hát éppilyen barátságos a hangulata a lemeznek is. Yow olykor már egészen emberi hangon énekel, még az is lehet, hogy tölcsérré formált kezével a száját sem takarja el. Ez az ember tényleg szereti a népét, most döbbentem rá igazán.

Shot, EMI/MCD, 1996

Wien, Arena, június 19.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.