mi a kotta?

Szemfüles hegedűsök

  • mi a kotta
  • 2022. július 27.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/30. hétre

„Születtek itt más művészek, akik máshova mentek meghalni. Itt születtek, de a város nem tudja, mivé lettek, hova mentek s ha most meg fogja tudni, sem vallhatja magának azt a két mostoha gyermeket, kiknek taníttatásához nem volt szive hozzájárulni. Régen volt ez bizony, 1857-ben, mikor a kis Auer Lipót 11 éves korában elkerült Veszprémből, aztán igen nagy művész lett belőle. 1868-ban az orosz cári udvarba került, ott orosz nemességet is kapott, majd 1918-ban Newyorkba költözött, de szülővárosáról máig sem akar hallani. Talán az öreg 86 éves művésznek már senki hozzátartozója sem él itt.”

Így panaszkodott jó kilencven évvel ezelőtt a Veszprémi Hirlap jóakaratú zsurnalisztája a város neves, de mégsem eléggé becsült szülöttei kapcsán. Az viszont elkerülte a figyelmét, hogy Auer Lipót a cikk megjelentekor épp egy éve halott volt: 1930-ban egy európai útja során kapott tüdőgyulladást, néhány nap múlva elhunyt. Holttestét New Yorkba szállították; a Broadway-n, az ortodox kápolnában felravatalozott test a korabeli híradás szerint „életveszélyes tolongást” okozott, annyian akartak elbúcsúzni a nagy hegedűs-pedagógustól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."