Szerelmem, Texas - Matthew Dear: Asa Breed (lemez)

  • - minek -
  • 2007. május 24.

Zene

Matthew Dear, korunk egyik legtehetségesebb producere és egyik legsajátosabb performere Texasban született, de hamarosan, még tinédzserként Michiganben kötött ki, s ott egy életre elvarázsolta őt a detroiti techno.

Matthew Dear, korunk egyik legtehetségesebb producere és egyik legsajátosabb performere Texasban született, de hamarosan, még tinédzserként Michiganben kötött ki, s ott egy életre elvarázsolta őt a detroiti techno. Újsütetű vonzalmainak megfelelően az elektronikus kütyüket választotta a sztereotip ötgallonos Stetson-kalapok és a bendzsó helyett, ám, mint azt látni fogjuk, a dal műfajához ragaszkodó lírai énje eme szoros keretek között is megtalálta az önkifejezés megfelelő formáit. Mindenekelőtt persze fórumot teremtett magának: Ann Arborban, a Michigani Egyetemen akadt össze egy bizonyos Sam Valentivel, és közösen létrehozták a kiváló Ghostly International kiadót (tavaly már méltattuk a kiadó Idol Tryouts Two című dupla válogatás cd-jét). Első maxiját, a címében is programadó Hands Up For Detroitot 1999-ben adta ki, s további négy évet kellett várni első albumára. A Leave Luck To Heaven egy sikeres fúziós kísérlet eredménye, amennyiben szellemesen ötvözi a Dear által anyanyelvi szinten "beszélt" minimal tech/house-t és a vokális (leginkább persze a klasszikus elektropopkorszakban gyökerező) popzenét. Dear munkássága ettől kezdve gyakorlatilag kettéválik: sorra jelenteti meg szerzői albumait, melyek egyfajta zenés naplóként szolgálnak - énje másik, sötétebb oldala viszont Audion név alatt ötöl ki szintúgy zseniális, ám súlyosan pszichedelikus minimal/tech partizenéket (aki legalább egyszer hallotta már tavaly megjelent Mouth To Mouth maxijának agyzsibbasztó címadó számát, az tudja jól, miről is beszélek).

Most pedig itt a harmadik Dear-album, az Asa Breed, és a magunk részéről ismét le vagyunk nyűgözve. A zenei nyersanyag önmagában is tökéletesen rendben van: finoman szétcsavart melódiákat rendez sorba a megbízhatóan lüktető minimálalap, s ennek kíséretében dünnyögi el nekünk élete titkait Dear, a maga sajátos bariton tónusán. Míg az album elején, az elektronika abszolút dominanciája jegyében perfekt tánczenéket találunk (némelyikük emellett még különös, de voltaképpen hagyományos szerelmes dal), addig a lemez vége felé előkerül az akusztikus (néha meg az elektromos) gitár, melynek hangja egészen sajátosan fonódik össze az elektropop-lüktetéssel, meg az obligát savas bugyborgással (lásd például a Good To Be Alive című darabot). Ráadásként kapunk még egy hamisítatlan folkos balladát, s e bónusz csak még jobban megerősít minket meggyőződésünkben: ez eddig az év egyik legmegkapóbb, legkedvesebb albuma, s egyben eleven példa arra, hogy a techno igenis szelídíthető.

Ghostly International/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.