Interjú

„Szerencsés együttállások és véletlenek”

Győrffy Máté – Karabekian

Zene

Építésznek indult, majd a Middlemist Red első menedzsere, 2019-ben pedig a Terézváros alpolgármestere lett. Évekkel ezelőtt elindított instrumentális szólóprojektjéhez a Velencei Építészeti Biennálé miatt tért vissza. A Karabekian első kislemezének apropóján beszélgettünk a Képzelt Város zenekar egykori gitárosával.

Magyar Narancs: 2022-ben ért véget a Képzelt Város „aktív korszaka” – ahogy azt akkor egy rövid Facebook-posztban megfogalmaztátok. Miért döntöttetek úgy, hogy sem lemezt nem készítetek, sem koncertezni nem fogtok többet ezzel a formációval?

Győrffy Máté: Szerintem abban a posztban elmondtunk mindent, és az továbbra is érvényes. Azóta volt több új projekt a zenekarból kiindulóan, az én szólóprojektem is ilyen, amelyben rajtam kívül is van egykori Képzelt Város-tag, Mici (Bos Michaela Lilla – B. M.) személyében, aki a kislemezemen is csellózik.

MN: A Képzelt Várossal párhuzamosan egy másik zenekarban, a Marionette ID-ben is játszottál. Már ebben az időszakban gondolkodtál azon, hogy szólóprojektbe kezdj?

GYM: Amikor a Képzelt Város elindult, akkor a Marionett ID nagy példakép volt nekünk a hazai színtérről. Az utolsó lemezük megjelenése alatt basszusgitáros nélkül maradtak, ekkor kért meg Ákos (Kovács Ákos András – B. M.), hogy ugorjak be pár koncertre, ami aztán tovább tartott azért, de velük új dalokat már nem írtunk. Később, amikor mi maradtunk énekes nélkül a Képzelt Városban, akkor Ákos segített ki minket, de ebből aztán egy nagyon hosszú távú dolog lett, úgyhogy voltak ilyen összefonódások. A Karabekian projekt már 2012 környékén is létezett, a YouTube-on még mindig elérhető a Limes 2013-ból. Egészen hasonló instrumentális dolog az is, mint a mostani zenéim.

MN: Mi indította el a Karabekiant? Hiányzott valami a Képzelt Városból?

GYM: A szólóprojektem általában akkor volt aktívabb, amikor a Képzelt Város kevésbé működött. Ez a 2012-es időszak pont az a periódus, amikor Gergő (Oláh Gergely – B. M.) abbahagyta az éneklést, kilépett a zenekarból, és új énekest kellett keresnünk, de utána is voltak üresjáratok, amíg Marci (Miskolczi Márton, a Képzelt Város gitáros-billentyűse – B. M.) Dániában tanult hangmérnöknek.

MN: Milyen élethelyzetek indították be újra ezt a projektet?

GYM: Már a Covid alatt is terveztem, hogy kellene valami sajátot csinálni, amikor azonban vége lett a zenekarnak, elég sokáig nem nyúltam hangszerhez. Aztán szép lassan újra elkezdtem zenélni, eleinte főleg zongoráztam, mert valahogy ahhoz volt a legkönnyebb leülni. Gyűltek az improvizációk és az ötletek, de mentek is a fiókba. Végül a Velencei Építészeti Biennálé adta meg a lökést, ahol idén kiállítóként vehettem részt. Májusban nyílt és novemberig lehet megnézni a kiállítást – a kurátora Pintér Márton –, ahol pályaelhagyó építészek nem a szakmához kapcsolódó sikerprojektjeit mutatják be. Alapvetően azért kerestek meg, hogy a Terézváros városfejlesztéssel foglalkozó alpolgármestereként bemutassam az itteni hosszú távú koncepciónkat és a megvalósult terveinket, hogy hogyan tesszük zöldebbé és élhetőbbé a kerületet. Én viszont szerettem volna a másik, zenei oldalamat is megmutatni, mivel az én pályaelhagyásom – az egyetem után mindössze egy évet dolgoztam építészként – a zenélés miatt történt. Volt egy városi zajos projektem még két évvel korábbról, ahol azt szemléltettem, hogyan hat az emberre a városi zaj, hogyan borítja fel a városi hangtáj egyensúlyát a motorizáció zaja. A Nyugati pályaudvartól elindulva körbesétáltam az egész kerületet és az ott felvett több száz hangot pakoltam egymásra egy hétperces, hangszerek nélküli kísérleti zajzenébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.