Szétfolyva - Bloc Party: A Weekend In The City (lemez)

  • Hó Márton
  • 2007. február 8.

Zene

Mit szólnánk ahhoz, ha a feszes popdalaival befutott Franz Ferdinand hirtelen elkezdene "pinkfloydizálódni"? Nem vennénk éppen jó néven - tánczenére ugrálás helyett nem esik jól a cipőbámulás.

Mit szólnánk ahhoz, ha a feszes popdalaival befutott Franz Ferdinand hirtelen elkezdene "pinkfloydizálódni"? Nem vennénk éppen jó néven - tánczenére ugrálás helyett nem esik jól a cipőbámulás. A 2005-ös év első számú indie-felfedezettje, a sokak által "következő Franz Ferdinandnak" titulált Bloc Party új lemezével ezen az úton halad - az erős bemutatkozó lemez (Silent Alarm) és az azt megelőző-követő kislemezek (Little Thoughts, Two More Years) alapján valahogy nem ezt vártuk az észak-londoni négyestől. Ez a zenekar két éve sűrű, egymásnak válaszolgató, lefelé pengetett gitárokkal és sajátos ritmusértelmezésekkel teli, azonnal ható tánczenés himnuszokat (Banquet, Like Eating Glass) tett le az asztalra, amelyekben nem volt nehéz megszeretni a sajátos részleteket: Matt Tong szétcsúszottnak hangzó, mégis pontos dobjátékát, Gordon Moakes dögös basszusfutamait, Russell Lissack gitáros szürreális gitárszólóit, vagy a nigériai származású Kele Okereke emocionális énekstílusát és politikailag érzékeny, a nagyvárosi életforma elé görbe tükröt tartó szövegeit. A BP minőségi indie-dance újításaival rászolgált arra, hogy ismert és elismert legyen a globális popzenében, de a nagy kérdés most bizony aktuálissá vált: megmarad-e a banda úgynevezett egylemezes zenekarnak vagy sem?

Az A Weekend In The City meghallgatása után nehéz válaszolni. Van ugyan néhány dal, amely feszességével és húzásával még a megszokott Bloc Party-s zenei világot képviseli - ilyen a Song For Clay (Disappear Here), a Hunting For Witches vagy a legerősebb Waiting For The 7.18 -, de a lemez nagy részében fölöslegesen hosszú intrók, belassulások, stílusidegen mantrázások és szokatlan finomkodások vannak - ez részben valószínűleg a producer Jacknife Lee-nek köszönhető, aki többek között a U2 mellett szerzett hírnevet magának. Ami az előző lemezen revelatív, ötletes volt, az most modoros kísérletezgetésnek adta át a helyét - nincs meg az egység, szétfolyik az album. Kísérletezni ügyesen is lehet (halld Mars Volta, Explosions In The Sky), de a Bloc Partynak egyszerűen nem áll jól az experimentál.

V2/CLS, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.