KISPÁL ÉS A BORZ

  • Iványi Zsófia
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Olyan, mintha még mindig a HÉV-en lennék, csak ott melegebb volt, és senki sem öntött le sörrel. Miután nem tudok megfelelő választ adni a fülembe többször is azt üvöltő srácnak, hogy "ezért az egy hétért érdemes csak élni, hát nem?", inkább odébb araszolok a perctől percre duzzadó tömegben, és letáborozok egy negyvenes fickó mellett, aki folyamatosan Lovasit egy sorral megelőzve énekli a szöveget. Legalább nem ér meglepetés. A színpad felől legalábbis semmiképp: mennek a jól ismert slágerek, néha egy-egy elfeledettebb példány is felcsendül, a szünetekben Lovasi aranyköpéseit élvezheti a nagyérdemű. Én speciel duplán; a mögöttem tartózkodó tinilánycsapat mindet elismétli, majd miután megadták a poénnak járó tiszteletet, tovább ugrálnak. Viháncolásuk láthatóan cseppet sem zavarja a fűben heverésző nagypapa korú fickót, akit csak az Emese és a Szőkített nő tud rávenni arra, hogy felálljon, és Travoltát megszégyenítő mozdulatsorokkal bizonyítsa, hogy nem csak a húszéveseké a Kispál. Főleg, hogy nevezettek még a világon sem voltak, mikor hőseink már iparszerűen húzták a talpalávalót.

Nem csoda, hogy a közönség tetemes hányada a zenekar mellett láthatóan saját fiatalságát is siratja, és bánatában még azt is elnézni, hogy olyan alapdarabok, mint a Barlangba dobolok vagy a Tinglitangli kimaradnak a repertoárból. Cserébe vannak sztárvendégek; a prímet persze a Csík zenekar prímásai viszik, de Németh Juci és Kiss Tibi is jól mutat az "alter" tán legfőbb honi megalapozóinak körében. Az, hogy - a kinek fenyegetés, kinek ígéret szerint - utoljára játszanak együtt, láthatóan nem lombozza le a kultzenekar tagjait: kedélyesen pörögve nyomják le a majd' háromórás koncertet. Az pedig hangulati és szociálpszichológiai szempontból sem kismiska, mikor több tízezer összepasszírozódott ember fejhangon üvölti, hogy "az egyetlen forradalmár vagyok a városban!".

Nagyszínpad, augusztus 9.

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.