KISPÁL ÉS A BORZ

  • Iványi Zsófia
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Olyan, mintha még mindig a HÉV-en lennék, csak ott melegebb volt, és senki sem öntött le sörrel. Miután nem tudok megfelelő választ adni a fülembe többször is azt üvöltő srácnak, hogy "ezért az egy hétért érdemes csak élni, hát nem?", inkább odébb araszolok a perctől percre duzzadó tömegben, és letáborozok egy negyvenes fickó mellett, aki folyamatosan Lovasit egy sorral megelőzve énekli a szöveget. Legalább nem ér meglepetés. A színpad felől legalábbis semmiképp: mennek a jól ismert slágerek, néha egy-egy elfeledettebb példány is felcsendül, a szünetekben Lovasi aranyköpéseit élvezheti a nagyérdemű. Én speciel duplán; a mögöttem tartózkodó tinilánycsapat mindet elismétli, majd miután megadták a poénnak járó tiszteletet, tovább ugrálnak. Viháncolásuk láthatóan cseppet sem zavarja a fűben heverésző nagypapa korú fickót, akit csak az Emese és a Szőkített nő tud rávenni arra, hogy felálljon, és Travoltát megszégyenítő mozdulatsorokkal bizonyítsa, hogy nem csak a húszéveseké a Kispál. Főleg, hogy nevezettek még a világon sem voltak, mikor hőseink már iparszerűen húzták a talpalávalót.

Nem csoda, hogy a közönség tetemes hányada a zenekar mellett láthatóan saját fiatalságát is siratja, és bánatában még azt is elnézni, hogy olyan alapdarabok, mint a Barlangba dobolok vagy a Tinglitangli kimaradnak a repertoárból. Cserébe vannak sztárvendégek; a prímet persze a Csík zenekar prímásai viszik, de Németh Juci és Kiss Tibi is jól mutat az "alter" tán legfőbb honi megalapozóinak körében. Az, hogy - a kinek fenyegetés, kinek ígéret szerint - utoljára játszanak együtt, láthatóan nem lombozza le a kultzenekar tagjait: kedélyesen pörögve nyomják le a majd' háromórás koncertet. Az pedig hangulati és szociálpszichológiai szempontból sem kismiska, mikor több tízezer összepasszírozódott ember fejhangon üvölti, hogy "az egyetlen forradalmár vagyok a városban!".

Nagyszínpad, augusztus 9.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.