KISPÁL ÉS A BORZ

  • Iványi Zsófia
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Olyan, mintha még mindig a HÉV-en lennék, csak ott melegebb volt, és senki sem öntött le sörrel. Miután nem tudok megfelelő választ adni a fülembe többször is azt üvöltő srácnak, hogy "ezért az egy hétért érdemes csak élni, hát nem?", inkább odébb araszolok a perctől percre duzzadó tömegben, és letáborozok egy negyvenes fickó mellett, aki folyamatosan Lovasit egy sorral megelőzve énekli a szöveget. Legalább nem ér meglepetés. A színpad felől legalábbis semmiképp: mennek a jól ismert slágerek, néha egy-egy elfeledettebb példány is felcsendül, a szünetekben Lovasi aranyköpéseit élvezheti a nagyérdemű. Én speciel duplán; a mögöttem tartózkodó tinilánycsapat mindet elismétli, majd miután megadták a poénnak járó tiszteletet, tovább ugrálnak. Viháncolásuk láthatóan cseppet sem zavarja a fűben heverésző nagypapa korú fickót, akit csak az Emese és a Szőkített nő tud rávenni arra, hogy felálljon, és Travoltát megszégyenítő mozdulatsorokkal bizonyítsa, hogy nem csak a húszéveseké a Kispál. Főleg, hogy nevezettek még a világon sem voltak, mikor hőseink már iparszerűen húzták a talpalávalót.

Nem csoda, hogy a közönség tetemes hányada a zenekar mellett láthatóan saját fiatalságát is siratja, és bánatában még azt is elnézni, hogy olyan alapdarabok, mint a Barlangba dobolok vagy a Tinglitangli kimaradnak a repertoárból. Cserébe vannak sztárvendégek; a prímet persze a Csík zenekar prímásai viszik, de Németh Juci és Kiss Tibi is jól mutat az "alter" tán legfőbb honi megalapozóinak körében. Az, hogy - a kinek fenyegetés, kinek ígéret szerint - utoljára játszanak együtt, láthatóan nem lombozza le a kultzenekar tagjait: kedélyesen pörögve nyomják le a majd' háromórás koncertet. Az pedig hangulati és szociálpszichológiai szempontból sem kismiska, mikor több tízezer összepasszírozódott ember fejhangon üvölti, hogy "az egyetlen forradalmár vagyok a városban!".

Nagyszínpad, augusztus 9.

****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.