sziget - TANKCSAPDA

  • K. B.
  • 2009. augusztus 20.

Zene

Harmincötezer néző egy magyar rockzenekar koncertjén - nem tudom, hogy ez utoljára az Illésnek vagy az Omegának sikerült-e, a Tankcsapda 20. születésnapi szuperkoncertjén mindenesetre többen voltak, mint egy éve ugyanitt Iron Maidenen. Ha valaki utoljára a tízéves jubileumon látta a Tankcsapdát, annak halvány fogalma sem lehetett, hogy mi a franc történik a színpadon - mit keres ott a tizennyolc kamerás stáb, a háromszáz lámpa, a nyolcméteres tűzoszlopok, a mozgatható LED-fal, több kivetítő, az állami ünnepeket idéző tűzijáték (még a közönség feje fölé is kilőnek néha két-két rakétát).
Harmincötezer nézõ egy magyar rockzenekar koncertjén - nem tudom, hogy ez utoljára az Illésnek vagy az Omegának sikerült-e, a Tankcsapda 20. születésnapi szuperkoncertjén mindenesetre többen voltak, mint egy éve ugyanitt Iron Maidenen.

Ha valaki utoljára a tízéves jubileumon látta a Tankcsapdát, annak halvány fogalma sem lehetett, hogy mi a franc történik a színpadon - mit keres ott a tizennyolc kamerás stáb, a háromszáz lámpa, a nyolcméteres tûzoszlopok, a mozgatható LED-fal, több kivetítõ, az állami ünnepeket idézõ tûzijáték (még a közönség feje fölé is kilõnek néha két-két rakétát). Persze, ha az ember ennyi embernek játszik, minek tegyen úgy, mintha még mindig garázsrockzenekar volna - arról nem is beszélve, hogy a nosztalgiára hajlamosoknak ott volt az év eleji klubturné, ahol csak az elsõ négy lemez anyagát játszották nagyjából akkora helyeken, ahová a mostani koncert technikai személyzete sem férne be kényelmesen.

Ezúttal viszont - születésnap ide vagy oda - nincs szó nosztalgiáról: ez a koncert olyan, mint az elmúlt évek bármelyik 'csapda-bulija, csak hosszabb (két és fél órás) és látványosabb. Van a koncert felénél átrendezett színpad, van csajokat mutogató kivetítõ és retrospektív videoklip-bemutató, a zenében viszont nincs semmi meglepetés - hacsak a hosszú akusztikus blokkban rendhagyóan dobozgitáron játszott Félre a tréfát meg esetleg az új számot (Köszönet, doktor) ide nem soroljuk. Egyébként minden olyan, mint máskor - a három zenész teszi, amihez ért, aki pedig szereti õket (és a kimerítõen megidézett újabb lemezeiket), kizárt, hogy bármiben is csalódjon.

Nagyszínpad, augusztus 10.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.