sziget - TRICKY

  • - minek -
  • 2009. augusztus 20.

Zene

A bombaerős pályakezdés után "eltévedő", egy időre el is tűnő, majd diszkrét comebacket produkáló Tricky produkcióját (a jelentős várakozás mellett) hajlamos a szerző némi oktalan gyanakvással fogadni - de mennyire téved! A felütés mondhatni emblematikus: a Eurythmics Sweet Dreamsének emlékezetes szintiriffjei szólnak végtelenítve (diszkrét utalásként a 2001-es Blowback album egyik dalára: a You Don't Wanna ugyanis éppen erre épül), majd érkezik a Puppy Toy, a Knowle West Boy album nyitószáma. Hamar kiderül, hogy az új lemezanyag - gondoljunk bármit is felőle otthoni, magányos zenehallgatás közben - a színpadon "megszólal", s hogy így történik, azért jelentős részben Tricky hihetetlenül intenzív színpadi jelenléte a felelős.
A bombaerõs pályakezdés után "eltévedõ", egy idõre el is tûnõ, majd diszkrét comebacket produkáló Tricky produkcióját (a jelentõs várakozás mellett) hajlamos a szerzõ némi oktalan gyanakvással fogadni - de mennyire téved! A felütés mondhatni emblematikus: a Eurythmics Sweet Dreamsének emlékezetes szintiriffjei szólnak végtelenítve (diszkrét utalásként a 2001-es Blowback album egyik dalára: a You Don't Wanna ugyanis éppen erre épül), majd érkezik a Puppy Toy, a Knowle West Boy album nyitószáma. Hamar kiderül, hogy az új lemezanyag - gondoljunk bármit is felõle otthoni, magányos zenehallgatás közben - a színpadon "megszólal", s hogy így történik, azért jelentõs részben Tricky hihetetlenül intenzív színpadi jelenléte a felelõs. Negyedórát sem kell játszaniuk, hogy kiderüljön: az amúgy egy komplett, rendkívül feszesen, s ha kell, igencsak keményen szóló rockzenekar és egy énekesnõ kíséretében fellépõ frontember egyszerûen megeszi vacsorára a közönséget - a csupa izom és csupa ideg figura mozgását nem lehet eksztázis nélkül követni. Néhány széttördelten lassú, ködös-füstös hangulatú számmal indítanak, majd a klasszikus Black Steellel megkezdik az aprítást - mintegy utalva arra, hogy ezen az estén akár pogózni is lehet. A ceremóniamester nemes egyszerûséggel a színpadra invitál néhány tucat rajongót, majd miután tele a pódium, a zenekar lenyomja nekik a Motörhead Ace of Spadesét (!). Ezzel a gesztussal mintegy meg is vette lábon a publikumot - játszhatnak õrjöngõ tónusú garázsrockot, bluest vagy régi klasszikust (Overcome), a népség-katonaság transszal határos teljes odaadással, a dinamikusabb részeknél vad léggitározással kísért ugrándozással reagál minden húzásra. S a fõhõs a koncert végeztével sem szégyelli megmutatni magát: fotósok és rajongók hadától kísérve tesz egy tiszteletkört a nézõtéren - joggal gondolhatja: marad még holnapra is abból, amit útravalóként csomagolt nekünk.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 13.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.