sziget - TRICKY

  • - minek -
  • 2009. augusztus 20.

Zene

A bombaerős pályakezdés után "eltévedő", egy időre el is tűnő, majd diszkrét comebacket produkáló Tricky produkcióját (a jelentős várakozás mellett) hajlamos a szerző némi oktalan gyanakvással fogadni - de mennyire téved! A felütés mondhatni emblematikus: a Eurythmics Sweet Dreamsének emlékezetes szintiriffjei szólnak végtelenítve (diszkrét utalásként a 2001-es Blowback album egyik dalára: a You Don't Wanna ugyanis éppen erre épül), majd érkezik a Puppy Toy, a Knowle West Boy album nyitószáma. Hamar kiderül, hogy az új lemezanyag - gondoljunk bármit is felőle otthoni, magányos zenehallgatás közben - a színpadon "megszólal", s hogy így történik, azért jelentős részben Tricky hihetetlenül intenzív színpadi jelenléte a felelős.
A bombaerõs pályakezdés után "eltévedõ", egy idõre el is tûnõ, majd diszkrét comebacket produkáló Tricky produkcióját (a jelentõs várakozás mellett) hajlamos a szerzõ némi oktalan gyanakvással fogadni - de mennyire téved! A felütés mondhatni emblematikus: a Eurythmics Sweet Dreamsének emlékezetes szintiriffjei szólnak végtelenítve (diszkrét utalásként a 2001-es Blowback album egyik dalára: a You Don't Wanna ugyanis éppen erre épül), majd érkezik a Puppy Toy, a Knowle West Boy album nyitószáma. Hamar kiderül, hogy az új lemezanyag - gondoljunk bármit is felõle otthoni, magányos zenehallgatás közben - a színpadon "megszólal", s hogy így történik, azért jelentõs részben Tricky hihetetlenül intenzív színpadi jelenléte a felelõs. Negyedórát sem kell játszaniuk, hogy kiderüljön: az amúgy egy komplett, rendkívül feszesen, s ha kell, igencsak keményen szóló rockzenekar és egy énekesnõ kíséretében fellépõ frontember egyszerûen megeszi vacsorára a közönséget - a csupa izom és csupa ideg figura mozgását nem lehet eksztázis nélkül követni. Néhány széttördelten lassú, ködös-füstös hangulatú számmal indítanak, majd a klasszikus Black Steellel megkezdik az aprítást - mintegy utalva arra, hogy ezen az estén akár pogózni is lehet. A ceremóniamester nemes egyszerûséggel a színpadra invitál néhány tucat rajongót, majd miután tele a pódium, a zenekar lenyomja nekik a Motörhead Ace of Spadesét (!). Ezzel a gesztussal mintegy meg is vette lábon a publikumot - játszhatnak õrjöngõ tónusú garázsrockot, bluest vagy régi klasszikust (Overcome), a népség-katonaság transszal határos teljes odaadással, a dinamikusabb részeknél vad léggitározással kísért ugrándozással reagál minden húzásra. S a fõhõs a koncert végeztével sem szégyelli megmutatni magát: fotósok és rajongók hadától kísérve tesz egy tiszteletkört a nézõtéren - joggal gondolhatja: marad még holnapra is abból, amit útravalóként csomagolt nekünk.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 13.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.