Színészdal 2. - Kenneth Branagh: Mesterdetektív (Film)

  • - ts -
  • 2008. január 24.

Zene

Mi különbözteti meg a színészt a fodrásztól? Nem mindegy? Esetünkben kétségkívül nem, bár a választ így is szívesen megspórolnánk. Hacsak nem a frizurája. Így, vagy valahogy máshogy van ez a szimpátiakeltéshez fűződő viszonyukkal is. Ki bánja, ha a zseniális figaró egy kiállhatatlan tuskó, ha a költeményével lenyomom az öszszes csajt a reklámügynökségen?

Mi különbözteti meg a színészt a fodrásztól? Nem mindegy? Esetünkben kétségkívül nem, bár a választ így is szívesen megspórolnánk. Hacsak nem a frizurája. Így, vagy valahogy máshogy van ez a szimpátiakeltéshez fűződő viszonyukkal is. Ki bánja, ha a zseniális figaró egy kiállhatatlan tuskó, ha a költeményével lenyomom az öszszes csajt a reklámügynökségen? Ki bánja, ha Othello feszt szekálja az öltöztetőjét, de olyan jó nézni a pofáját? Asszem, ennyiben (mintegy dióhéjban) sikerült is összefoglalni Anthony Shaffer (galád család: az equusos, amadeusos kolléga ikre) színművének és különböző adaptációinak perdöntő tartalmi kérdéseit éppúgy, mint kevéssé úttörőnek tűnő pozícióját az egyetemes művelődéstörténetben.

A dráma elkészültének fő motivációja átélten hozzá nem értő feltételezésünk szerint a következő: a hatvanas-hetvenes évek fordulóján járunk a múlt században és a ködös Albionban. Derbyshire felől feltámad a parti szél. A híres londoni színház, a Royal Theather Underfrog épp 237. éve tartja repertoárján Agatha Christie (vagy a dédmamucikája) Egérfogó című darabját. Odakünn Cornwall egén bealkonyul, a távolban hallalit kiált a lordmajor, szerfelett borzasztó hely ez. Valaki rájön (a Shaffer iker), hogy jól lehet keresni az ilyesmivel (bűnügyi egerészés).

Kihívják az esethez azonnal Sir Laurence Olivier-t és Michael Caine-t (Budapesten Mensáros és Márkus Lászlókat). Eltelik (ólomlábon, ofkorsz) a máig tartó idő, és Branagh rendezőnek felötlik, hogy újra kéreti a nagy Caine-t (ezúttal Sir Laurence szerepére), nem-e lehetne-e keresni egy keveset, és Caine-ére Jude Law-t, hogy lehetne-e kicsit többet is. Min csodálkoznak? Hogy eddig Branaghnak effélék (£; ´; $) Shakespeare-ről vagy Schygulláról jutottak eszébe? Az iniciálékra gerjed, csak Shakespeare-t félreismerte.

Arról van szó, hogy egy öreg író és egy fiatal színész (most, régen: fodrász) párbajozik életre-halálra egy nőügy kapcsán a logika és az ész (és a kamaradrámák) eszközeivel. De vagy nincsenek is a mondottaknak semmiféle eszközeik, vagy semmi szükség rájuk vagy Shaffer nem ismerte azokat. Első esetben feleslegesen vette be a Branagh a buliba Harold Pintert adaptálni. Másodikban Pinter és Branagh szállítja a fodrászt, mint az ész és a logika letéteményesét. A harmadik a legvalószínűbb: Shaffernek lövése sincs észről, logikáról, de pontosan tudja, mi a kamaradráma. Az tudniillik, hogy Caine-t, Law-t, mint Mensárost, Olivier-t vagy Márkust és még sok másokat, milyen jó nézni (és lehet is, másfél órán át is). Ám kétségkívül nem minden esetben érdemes.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.