Színház - A zsarnok téved - Székely János: Caligula helytartója

  • Csáki Judit
  • 2011. január 27.

Zene

Nemigen tudok elképzelni olyan történelmi pillanatot, társadalmi berendezkedést, szellemi-anyagi diszpozíciót, amelyben - vagy amelynek ellenére - ne lenne lehengerlően aktuális Székely János remekműve, a Caligula helytartója. Amiként nemigen tudok elképzelni olyan egyéni, ha tetszik, magánéleti állapotot, amelyből a figyelem egyszer csak ne navigálna végképp a dráma súlyos dialógusaira.

Nemigen tudok elképzelni olyan történelmi pillanatot, társadalmi berendezkedést, szellemi-anyagi diszpozíciót, amelyben - vagy amelynek ellenére - ne lenne lehengerlően aktuális Székely János remekműve, a Caligula helytartója. Amiként nemigen tudok elképzelni olyan egyéni, ha tetszik, magánéleti állapotot, amelyből a figyelem egyszer csak ne navigálna végképp a dráma súlyos dialógusaira.

A Caligula helytartóját amúgy filozófus írta, és ezt azért (is) muszáj most megjegyezni, mert ebből is megérthető, miért csípné bármely hatalom urainak szemét egy tézisből, tételből írott vitadráma, ha megnéznék egyáltalán, amelyben morális fel- és leépülésekről, elkerülhetetlen, mondhatni szükségszerű fordulatokról van szó; Székely költői-írói zsenialitásából fakadóan izgalmasan és lebilincselően, egyszersmind zabolázhatatlan erkölcsi szilárdsággal. Mondja, amit mond, mert másképp nem tehet. Akárcsak Barakiás, a zsidó főpap.

Petronius, Caligula császár helytartója parancsot akar végrehajtani: bevinni a császár szobrát a zsidók templomába. Könnyed erőszakkal meg is tehetné, hiszen bármennyi zsidó gyűlik össze odakint, a téren, bárhogy is tiltakozik Barakiás, a főpap és Agrippa, a zsidók királya - ezek a zsidók sem kórusos hangoskodásra, sem fizikai ellenállásra nem hajlandók. Csak szórják a hamut a fejükre...

Petronius, a helytartó képességes ember: szolgálatban, lojalitásban is az, nyilván ezért vitte ilyen magasra. Olyan magasra, ahol az esze már hátráltatja a vak hűség gyakorlásában, ahol a fölhorgadó kérdőjelek már akadályozzák a gyors, célirányos cselekvést.

Hiszen nem kellene neki törődnie azzal, hogy - mint Barakiás a darab egyik legfrappánsabb dialógusában kifejti - ha beviszi a szobrot a templomba, akkor a templom megszűnik templom lenni, vagyis az aktus megszünteti önnön célját; a helytartóság megkövetelte cinizmussal élve mindez smafu. De Petronius - mondom, túl okos - tudja, hogy ha így van, akkor a parancs végül is nincs teljesítve, másrészt a zsidóknak okozott kár, sérelem sem elég látványos. Ez ám a dilemma.

A kecskeméti Katona József Színház és a Thália Színház közös produkcióját Bagó Bertalan rendezte, aki a velejéig értést és értetést állítja középpontba. Semmi fölös cifrázat nincs a szövegen (tán az olykor felhangzó, sokszor ismételt ismeretterjesztő mondatokat lehetne rövidíteni vagy elhagyni); van egy fényes tér, melynek padlóját sakktáblaszerűen felvitt ezüst és matt négyzetek alkotják, oldalfalait tükörszerű felületek - e közkeletű stilizáció a szereplők és a közönség többoldali tükröződésével ezúttal jól játszik, amiként Vereckei Rita archaikusnak tetsző, de semmi konkrét kort nem idéző jelmezei is. A térben mindvégig ott a láda, amelyet be kellene vinni a templomba, ezenkívül csak egy plexiszék van, Petronius olykori ülőhelye. A zsidók állnak, ahogy mindenki más is.

A rendező kezében van a játék íve, ami, vitadrámáról lévén szó, különösen fontos ügylet: az érvek és ellenérvek építményének (és csúcspontjának) transzparensnek kell lennie, különben a néző kimarad a játékból, márpedig az nemcsak neki, hanem vele és róla szól. Bagó Bertalan két csúcspontot épít föl a szokásos egy helyett: a racionális összeomlás mellett egy érzelmi is gyöngíti Petronius személyiségének integritását. A szokásos ugyanis Barakiás és Petronius vitája, a darab első felében, melyben nemcsak a szobor bevitelének fizikai lehetségessége és szellemi lehetetlensége feszül egymásnak, hanem a szolid állhatatosság (diktálja hit vagy morál) és a megértés támasztotta kétely. Utóbbi a zsarnok, önmagát istennek képzelő császár eszement utasításaihoz való föltétlen engedelmességet kérdőjelezi meg - és ezzel Petronius lojalitásból és föltétlen hűségből kovácsolt személyisége és karrierje máris megtörik. Ezt támasztja meg a másik: két segédtisztjében megrendült bizalma, majd a két segédtiszt megöletése, aztán a fölismerés, hogy hibázott - és a fölismerésből levont következtetések immár atomjaira bontják az addig győztes, sikeres helytartót. Bagó tesz még a végére egy vizuális poént: Petronius kinyitja a dobozt. Hogy mi volt benne, ekkorra már mindenki tudja.

Dunai Tamás Barakiása a magától értetődő szilárdság, és sehol semmi rabbiparódia vagy -idézet. Hitében biztos ember - nincs mitől megrendülnie benne, és nincs mitől félnie sem, hisz oly egyszerű ez: a szobrot nem lehet bevinni a zsidók templomába. Dunai játéka szép és súlyos, akár a figurája.

Kőszegi Ákos alakítása is, figurája is mozgásban van, és izgékony, vibráló idegesség fűti. Kőszegi számomra mindig túlpoentírozott, egy hajszálnyival mindig túl sokká váló színészete ezúttal a helyén van: ez a Petronius ugyanis egyszerre éli és mutatja a megbillenés fázisait, és a mutatás is segíti a következő, immár szükségszerű lépés megtételét. A végéig.

A többiek is jók, pontosan játszanak - ettől aztán jó is lesz az amúgy fontos előadás, melynek legfőbb tanulsága, hogy a zsarnok sem tehet meg bármit, mert előbb jól cserbenhagyják, aztán meg jó rondán végzi övéi kezétől - és ettől aztán fényes jókedvem lett hazafelé.

Thália Színház, január 21.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.