színház - ARZÉN ÉS LEVENDULA

Zene

Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverő két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendőrség flúgos közegeiről több mint hatvan éve visszatérő vendége a hazai színpadoknak, s ez idő alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a főszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhető a történetileg legerősebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás főterhét.
Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverõ két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendõrség flúgos közegeirõl több mint hatvan éve visszatérõ vendége a hazai színpadoknak, s ez idõ alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a fõszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhetõ a történetileg legerõsebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás fõterhét. Jóllehet Pinczés István rendezése korántsem pergeti mindvégig az optimális ütemben a cselekményt, s fájdalmasan nyilvánvaló az is, hogy a halál körül bukfencezõ színmû játékmestere, Iglódi István már nem fejezhette be poentírozói munkáját. Béres Ilona mindenesetre így is kislányos bájjal és hideglelõsen derûs elmeháborodottsággal mozog a színen: gesztusaiból, mikrojátéknyi sziporkáiból mindegyre kitetszik a bohóchumorral kacérkodó nagy komika. Kissé szikárabban, ám ugyancsak sikerrel abszolválja a másik aggszûzt Csernus Mariann, míg a kisebb szerepekben fõképp az echt káromkodásával ("Scheisse!") meg-megvillanó, fesztelenül közveszélyes német bûnözõ, azaz Jegercsik Csaba és a titkos drámaíróként megelevenedõ rendõrinspektor, vagyis Fillár István érdemel külön is említést.

"Színikritikusnak is lennie kell a világon!" - hangzik a nyitójelenet egyik legelsõ poénja, hogy utóbb - mint az egyetlen épeszû családtag - színre is lépjen az emlegetett ítész. A kritikusok jóindulatáért ilyesformán igazán mindent elkövet Kesselring darabja, s ezért még akár azt is elnézhetjük az új színrevitelnek, hogy a ládába be- és kiemelt, pincébe lecipelt holttetem mellett olykor a játékot is csak vonszolják a színpadon.

Pesti Magyar Színház, február 3.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.