színház - ARZÉN ÉS LEVENDULA

Zene

Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverő két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendőrség flúgos közegeiről több mint hatvan éve visszatérő vendége a hazai színpadoknak, s ez idő alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a főszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhető a történetileg legerősebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás főterhét.
Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverõ két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendõrség flúgos közegeirõl több mint hatvan éve visszatérõ vendége a hazai színpadoknak, s ez idõ alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a fõszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhetõ a történetileg legerõsebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás fõterhét. Jóllehet Pinczés István rendezése korántsem pergeti mindvégig az optimális ütemben a cselekményt, s fájdalmasan nyilvánvaló az is, hogy a halál körül bukfencezõ színmû játékmestere, Iglódi István már nem fejezhette be poentírozói munkáját. Béres Ilona mindenesetre így is kislányos bájjal és hideglelõsen derûs elmeháborodottsággal mozog a színen: gesztusaiból, mikrojátéknyi sziporkáiból mindegyre kitetszik a bohóchumorral kacérkodó nagy komika. Kissé szikárabban, ám ugyancsak sikerrel abszolválja a másik aggszûzt Csernus Mariann, míg a kisebb szerepekben fõképp az echt káromkodásával ("Scheisse!") meg-megvillanó, fesztelenül közveszélyes német bûnözõ, azaz Jegercsik Csaba és a titkos drámaíróként megelevenedõ rendõrinspektor, vagyis Fillár István érdemel külön is említést.

"Színikritikusnak is lennie kell a világon!" - hangzik a nyitójelenet egyik legelsõ poénja, hogy utóbb - mint az egyetlen épeszû családtag - színre is lépjen az emlegetett ítész. A kritikusok jóindulatáért ilyesformán igazán mindent elkövet Kesselring darabja, s ezért még akár azt is elnézhetjük az új színrevitelnek, hogy a ládába be- és kiemelt, pincébe lecipelt holttetem mellett olykor a játékot is csak vonszolják a színpadon.

Pesti Magyar Színház, február 3.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)