színház - ARZÉN ÉS LEVENDULA

Zene

Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverő két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendőrség flúgos közegeiről több mint hatvan éve visszatérő vendége a hazai színpadoknak, s ez idő alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a főszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhető a történetileg legerősebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás főterhét.
Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverõ két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendõrség flúgos közegeirõl több mint hatvan éve visszatérõ vendége a hazai színpadoknak, s ez idõ alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a fõszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhetõ a történetileg legerõsebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás fõterhét. Jóllehet Pinczés István rendezése korántsem pergeti mindvégig az optimális ütemben a cselekményt, s fájdalmasan nyilvánvaló az is, hogy a halál körül bukfencezõ színmû játékmestere, Iglódi István már nem fejezhette be poentírozói munkáját. Béres Ilona mindenesetre így is kislányos bájjal és hideglelõsen derûs elmeháborodottsággal mozog a színen: gesztusaiból, mikrojátéknyi sziporkáiból mindegyre kitetszik a bohóchumorral kacérkodó nagy komika. Kissé szikárabban, ám ugyancsak sikerrel abszolválja a másik aggszûzt Csernus Mariann, míg a kisebb szerepekben fõképp az echt káromkodásával ("Scheisse!") meg-megvillanó, fesztelenül közveszélyes német bûnözõ, azaz Jegercsik Csaba és a titkos drámaíróként megelevenedõ rendõrinspektor, vagyis Fillár István érdemel külön is említést.

"Színikritikusnak is lennie kell a világon!" - hangzik a nyitójelenet egyik legelsõ poénja, hogy utóbb - mint az egyetlen épeszû családtag - színre is lépjen az emlegetett ítész. A kritikusok jóindulatáért ilyesformán igazán mindent elkövet Kesselring darabja, s ezért még akár azt is elnézhetjük az új színrevitelnek, hogy a ládába be- és kiemelt, pincébe lecipelt holttetem mellett olykor a játékot is csak vonszolják a színpadon.

Pesti Magyar Színház, február 3.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.