színház - ARZÉN ÉS LEVENDULA

Zene

Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverő két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendőrség flúgos közegeiről több mint hatvan éve visszatérő vendége a hazai színpadoknak, s ez idő alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a főszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhető a történetileg legerősebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás főterhét.
Joseph Kesselring 1939-es fekete komédiája az angyalian kedélyes, s egyszersmind méregkeverõ két vénkisasszonyról, terhelt hozzátartozóikról és a brooklyni rendõrség flúgos közegeirõl több mint hatvan éve visszatérõ vendége a hazai színpadoknak, s ez idõ alatt rendre a két éltes hölgy megformálóin állt vagy bukott a mindenkori produkció sikere. Ezúttal a Pesti Magyar Színház két kiválósága, Béres Ilona és Csernus Mariann vállalkozott a fõszerepekre, s ha összjátékuk nem is mérhetõ a történetileg legerõsebb páros, Bulla Elma és Sulyok Mária legendás attrakciójához, azért teljesítményük így is vígan elhordja a komédiázás fõterhét. Jóllehet Pinczés István rendezése korántsem pergeti mindvégig az optimális ütemben a cselekményt, s fájdalmasan nyilvánvaló az is, hogy a halál körül bukfencezõ színmû játékmestere, Iglódi István már nem fejezhette be poentírozói munkáját. Béres Ilona mindenesetre így is kislányos bájjal és hideglelõsen derûs elmeháborodottsággal mozog a színen: gesztusaiból, mikrojátéknyi sziporkáiból mindegyre kitetszik a bohóchumorral kacérkodó nagy komika. Kissé szikárabban, ám ugyancsak sikerrel abszolválja a másik aggszûzt Csernus Mariann, míg a kisebb szerepekben fõképp az echt káromkodásával ("Scheisse!") meg-megvillanó, fesztelenül közveszélyes német bûnözõ, azaz Jegercsik Csaba és a titkos drámaíróként megelevenedõ rendõrinspektor, vagyis Fillár István érdemel külön is említést.

"Színikritikusnak is lennie kell a világon!" - hangzik a nyitójelenet egyik legelsõ poénja, hogy utóbb - mint az egyetlen épeszû családtag - színre is lépjen az emlegetett ítész. A kritikusok jóindulatáért ilyesformán igazán mindent elkövet Kesselring darabja, s ezért még akár azt is elnézhetjük az új színrevitelnek, hogy a ládába be- és kiemelt, pincébe lecipelt holttetem mellett olykor a játékot is csak vonszolják a színpadon.

Pesti Magyar Színház, február 3.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.