színház - ÉJJELI MENEDÉKHELY

  • - sisso -
  • 2009. február 19.

Zene

Gorkij több mint százéves, sok színházi kísérletet megért darabja egy kőszínház pincéjében mint kortárs fizikai színházi revü lett előadva, egy orosz, krómozott gyorsbüfében (egyértelmű McDonald's parafrázis) Playboy-nyuszik, bohócok, konyhalányok meg utcai harcosok között. Horváth Csaba rendező-koreográfus úgy döntött, hogy felkavarja a kedélyeket Angyalföld peremén.
Gorkij több mint százéves, sok színházi kísérletet megért darabja egy kõszínház pincéjében mint kortárs fizikai színházi revü lett elõadva, egy orosz, krómozott gyorsbüfében (egyértelmû McDonald's parafrázis) Playboy-nyuszik, bohócok, konyhalányok meg utcai harcosok között. Horváth Csaba rendezõ-koreográfus úgy döntött, hogy felkavarja a kedélyeket Angyalföld peremén. Szép feladat, bár egyre kevésbé értem a fizikai színház mint önálló mûfaj sulykolását, hiszen a fizikalitásnak, a táncnak és a szövegnek most már inkább szorosan együtt kéne mûködnie; az analízis, a szöveg és a mozgás szétbontása nagyon nehézzé teszi a befogadást.

Klausztrofóbiaszínház zajlik az elsõ részben, egyszerre van mindenki a színpadon, a Fortedanse társulat, egy aktív zenész és néhányan a József Attila Színház tagjai közül; mindenkire külön oda kellene figyelni, én az elõtérben ülõ, Lukát játszó Méhes Lászlót bámulom, akirõl késõbb sem tudom levenni a szemem, igazi, vészjósló, bölcs bohóc, koncentráltak a mozdulatai. Az elsõ felvonás a "mûfajra való" hangolódással telik.

A második rész elején Bakó Márta, egy elõzõ színházi világ nagy tanúja felolvassa a hajléktalanok eltávolítását elõsegítõ önkormányzati rendeletet. Elég groteszk, majd egy hajléktalanszállón folytatódik a halálig tartó, immár feszült fizikai és lelki küzdelem. Végre megcsillannak a szokott teljesítmények: Krisztik Csaba, Andrássy Máté és a helyi erõ, Zöld Csaba úgy rakják össze a szöveget és a mozdulatsorokat, hogy az már egy, a fizikain túli metaszínházban is érthetõ. A kísérlet végül nem fullad kudarcba, a játék feszült az Arbatot és a Teréz körutat egyszerre idézõ térben, folyik a gyilkolás, kecsap kerül a mûfalra, a háttérben pedig csendesen bálványokat döntenek.

József Attila Színház, január 24.

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.