színház - ÉJJELI MENEDÉKHELY

  • - sisso -
  • 2009. február 19.

Zene

Gorkij több mint százéves, sok színházi kísérletet megért darabja egy kőszínház pincéjében mint kortárs fizikai színházi revü lett előadva, egy orosz, krómozott gyorsbüfében (egyértelmű McDonald's parafrázis) Playboy-nyuszik, bohócok, konyhalányok meg utcai harcosok között. Horváth Csaba rendező-koreográfus úgy döntött, hogy felkavarja a kedélyeket Angyalföld peremén.
Gorkij több mint százéves, sok színházi kísérletet megért darabja egy kõszínház pincéjében mint kortárs fizikai színházi revü lett elõadva, egy orosz, krómozott gyorsbüfében (egyértelmû McDonald's parafrázis) Playboy-nyuszik, bohócok, konyhalányok meg utcai harcosok között. Horváth Csaba rendezõ-koreográfus úgy döntött, hogy felkavarja a kedélyeket Angyalföld peremén. Szép feladat, bár egyre kevésbé értem a fizikai színház mint önálló mûfaj sulykolását, hiszen a fizikalitásnak, a táncnak és a szövegnek most már inkább szorosan együtt kéne mûködnie; az analízis, a szöveg és a mozgás szétbontása nagyon nehézzé teszi a befogadást.

Klausztrofóbiaszínház zajlik az elsõ részben, egyszerre van mindenki a színpadon, a Fortedanse társulat, egy aktív zenész és néhányan a József Attila Színház tagjai közül; mindenkire külön oda kellene figyelni, én az elõtérben ülõ, Lukát játszó Méhes Lászlót bámulom, akirõl késõbb sem tudom levenni a szemem, igazi, vészjósló, bölcs bohóc, koncentráltak a mozdulatai. Az elsõ felvonás a "mûfajra való" hangolódással telik.

A második rész elején Bakó Márta, egy elõzõ színházi világ nagy tanúja felolvassa a hajléktalanok eltávolítását elõsegítõ önkormányzati rendeletet. Elég groteszk, majd egy hajléktalanszállón folytatódik a halálig tartó, immár feszült fizikai és lelki küzdelem. Végre megcsillannak a szokott teljesítmények: Krisztik Csaba, Andrássy Máté és a helyi erõ, Zöld Csaba úgy rakják össze a szöveget és a mozdulatsorokat, hogy az már egy, a fizikain túli metaszínházban is érthetõ. A kísérlet végül nem fullad kudarcba, a játék feszült az Arbatot és a Teréz körutat egyszerre idézõ térben, folyik a gyilkolás, kecsap kerül a mûfalra, a háttérben pedig csendesen bálványokat döntenek.

József Attila Színház, január 24.

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.