színház - ÉJJELI MENEDÉKHELY

  • - sisso -
  • 2009. február 19.

Zene

Gorkij több mint százéves, sok színházi kísérletet megért darabja egy kőszínház pincéjében mint kortárs fizikai színházi revü lett előadva, egy orosz, krómozott gyorsbüfében (egyértelmű McDonald's parafrázis) Playboy-nyuszik, bohócok, konyhalányok meg utcai harcosok között. Horváth Csaba rendező-koreográfus úgy döntött, hogy felkavarja a kedélyeket Angyalföld peremén.
Gorkij több mint százéves, sok színházi kísérletet megért darabja egy kõszínház pincéjében mint kortárs fizikai színházi revü lett elõadva, egy orosz, krómozott gyorsbüfében (egyértelmû McDonald's parafrázis) Playboy-nyuszik, bohócok, konyhalányok meg utcai harcosok között. Horváth Csaba rendezõ-koreográfus úgy döntött, hogy felkavarja a kedélyeket Angyalföld peremén. Szép feladat, bár egyre kevésbé értem a fizikai színház mint önálló mûfaj sulykolását, hiszen a fizikalitásnak, a táncnak és a szövegnek most már inkább szorosan együtt kéne mûködnie; az analízis, a szöveg és a mozgás szétbontása nagyon nehézzé teszi a befogadást.

Klausztrofóbiaszínház zajlik az elsõ részben, egyszerre van mindenki a színpadon, a Fortedanse társulat, egy aktív zenész és néhányan a József Attila Színház tagjai közül; mindenkire külön oda kellene figyelni, én az elõtérben ülõ, Lukát játszó Méhes Lászlót bámulom, akirõl késõbb sem tudom levenni a szemem, igazi, vészjósló, bölcs bohóc, koncentráltak a mozdulatai. Az elsõ felvonás a "mûfajra való" hangolódással telik.

A második rész elején Bakó Márta, egy elõzõ színházi világ nagy tanúja felolvassa a hajléktalanok eltávolítását elõsegítõ önkormányzati rendeletet. Elég groteszk, majd egy hajléktalanszállón folytatódik a halálig tartó, immár feszült fizikai és lelki küzdelem. Végre megcsillannak a szokott teljesítmények: Krisztik Csaba, Andrássy Máté és a helyi erõ, Zöld Csaba úgy rakják össze a szöveget és a mozdulatsorokat, hogy az már egy, a fizikain túli metaszínházban is érthetõ. A kísérlet végül nem fullad kudarcba, a játék feszült az Arbatot és a Teréz körutat egyszerre idézõ térben, folyik a gyilkolás, kecsap kerül a mûfalra, a háttérben pedig csendesen bálványokat döntenek.

József Attila Színház, január 24.

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.