színház - JÓKAI MÓR A KOMÉDIÁS HAD, AVAGY THESPIS KORDÉJA

  • .
  • 2008. október 16.

Zene

című darabja ritkán kerül színpadra, de például egy új korszak nyitányának egyenesen kiváló lehet, hiszen a színházcsinálás gyötrelmeiről szól, méghozzá egyenest az első magyar színházcsináló, Kelemen László idejéből. A kecskeméti Katona József Színház új direkciójának első bemutatójából a történetet nemigen tudta kisilabizálni a közönség, ezért aztán értetlenül meredt a felfújt teatralitásra, a túlkomponált képekre, a művészieskedő túlzásokra. Komédiát ígértek neki "a javából" - s ő még csak el sem húzhatta a száját. Keresztes Attila a Kolozsvári Állami Magyar Színházból magával hozta például Tompa Gábor jellegzetes színházi világának külsőségeit, majd jó alaposan szétszabdalta Jókai darabját - létfontosságú szervek estek áldozatul e műtétnek -, majd a felvonások elejére és végére applikált két, Beckettből szalajtott alakot, akik a rokokófehérben játszatott figurák közt a maguk Beckett-feketéjében lökték a halandzsaszöveget valamiről.
címû darabja ritkán kerül színpadra, de például egy új korszak nyitányának egyenesen kiváló lehet, hiszen a színházcsinálás gyötrelmeirõl szól, méghozzá egyenest az elsõ magyar színházcsináló, Kelemen László idejébõl.

A kecskeméti Katona József Színház új direkciójának elsõ bemutatójából a történetet nemigen tudta kisilabizálni a közönség, ezért aztán értetlenül meredt a felfújt teatralitásra, a túlkomponált képekre, a mûvészieskedõ túlzásokra. Komédiát ígértek neki "a javából" - s õ még csak el sem húzhatta a száját.

Keresztes Attila a Kolozsvári Állami Magyar Színházból magával hozta például Tompa Gábor jellegzetes színházi világának külsõségeit, majd jó alaposan szétszabdalta Jókai darabját - létfontosságú szervek estek áldozatul e mûtétnek -, majd a felvonások elejére és végére applikált két, Beckettbõl szalajtott alakot, akik a rokokófehérben játszatott figurák közt a maguk Beckett-feketéjében lökték a halandzsaszöveget valamirõl. Az egyikük cipõjébõl kis fácska nõtt - ez szép.

A színészek az elõadás elõtt élõszoborként állnak-ülnek az elõcsarnokban, a talapzaton lévõ kis táblácskáról mindenki elolvashatja, kit is játszanak; így aztán odabent semmi kétség: Kelemen László ül gondterhelten a színpad elején, Moor Anna leányasszony és Liptai Mária leányasszony verseng a fõbb szerepekért, a színészek meg elégedetlenek, nem tudják a szövegeiket, mármint a régi idõkben, ezért aztán a súgó viccesen ordítva súg, a színész meg viccesen követeli ezt, mármint a mai idõkben.

A második részben új látványvilággal lep meg bennünket Fodor Viola díszlettervezõ és Bianca Imelda Jeremias jelmeztervezõ: nagy-sok selyem, leplek és kékek, telibe-totálba, hadd ámuljunk mi, akik a második részre is maradtunk. Nemigen tudjuk, mit játszanak, azt még kevésbé, hogy miért - de jön a két fekete alak, és már vége is a monumentális blöffnek.

- ki -

Kecskemét, október 9.

*

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.