színház - JÓKAI MÓR A KOMÉDIÁS HAD, AVAGY THESPIS KORDÉJA

  • .
  • 2008. október 16.

Zene

című darabja ritkán kerül színpadra, de például egy új korszak nyitányának egyenesen kiváló lehet, hiszen a színházcsinálás gyötrelmeiről szól, méghozzá egyenest az első magyar színházcsináló, Kelemen László idejéből. A kecskeméti Katona József Színház új direkciójának első bemutatójából a történetet nemigen tudta kisilabizálni a közönség, ezért aztán értetlenül meredt a felfújt teatralitásra, a túlkomponált képekre, a művészieskedő túlzásokra. Komédiát ígértek neki "a javából" - s ő még csak el sem húzhatta a száját. Keresztes Attila a Kolozsvári Állami Magyar Színházból magával hozta például Tompa Gábor jellegzetes színházi világának külsőségeit, majd jó alaposan szétszabdalta Jókai darabját - létfontosságú szervek estek áldozatul e műtétnek -, majd a felvonások elejére és végére applikált két, Beckettből szalajtott alakot, akik a rokokófehérben játszatott figurák közt a maguk Beckett-feketéjében lökték a halandzsaszöveget valamiről.
címû darabja ritkán kerül színpadra, de például egy új korszak nyitányának egyenesen kiváló lehet, hiszen a színházcsinálás gyötrelmeirõl szól, méghozzá egyenest az elsõ magyar színházcsináló, Kelemen László idejébõl.

A kecskeméti Katona József Színház új direkciójának elsõ bemutatójából a történetet nemigen tudta kisilabizálni a közönség, ezért aztán értetlenül meredt a felfújt teatralitásra, a túlkomponált képekre, a mûvészieskedõ túlzásokra. Komédiát ígértek neki "a javából" - s õ még csak el sem húzhatta a száját.

Keresztes Attila a Kolozsvári Állami Magyar Színházból magával hozta például Tompa Gábor jellegzetes színházi világának külsõségeit, majd jó alaposan szétszabdalta Jókai darabját - létfontosságú szervek estek áldozatul e mûtétnek -, majd a felvonások elejére és végére applikált két, Beckettbõl szalajtott alakot, akik a rokokófehérben játszatott figurák közt a maguk Beckett-feketéjében lökték a halandzsaszöveget valamirõl. Az egyikük cipõjébõl kis fácska nõtt - ez szép.

A színészek az elõadás elõtt élõszoborként állnak-ülnek az elõcsarnokban, a talapzaton lévõ kis táblácskáról mindenki elolvashatja, kit is játszanak; így aztán odabent semmi kétség: Kelemen László ül gondterhelten a színpad elején, Moor Anna leányasszony és Liptai Mária leányasszony verseng a fõbb szerepekért, a színészek meg elégedetlenek, nem tudják a szövegeiket, mármint a régi idõkben, ezért aztán a súgó viccesen ordítva súg, a színész meg viccesen követeli ezt, mármint a mai idõkben.

A második részben új látványvilággal lep meg bennünket Fodor Viola díszlettervezõ és Bianca Imelda Jeremias jelmeztervezõ: nagy-sok selyem, leplek és kékek, telibe-totálba, hadd ámuljunk mi, akik a második részre is maradtunk. Nemigen tudjuk, mit játszanak, azt még kevésbé, hogy miért - de jön a két fekete alak, és már vége is a monumentális blöffnek.

- ki -

Kecskemét, október 9.

*

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).