Színház - "Mi tessék rajta?" - Madách Imre: Az ember tragédiája

  • Csáki Judit
  • 2011. május 26.

Zene

Alföldi Róbert igazgató az elmúlt évadban legalább három olyan új magyar drámát mutatott be a Nemzetiben, amelyek részévé fognak válni a színházi repertoárnak. Most pedig a Bánk bán mellé odatette Madách ikonikus művét, Az ember tragédiáját is, kicsit tán remélve, hátha csökken a politikai támadás intenzitása. Vagyis a bemutatóhoz egészen biztosan van némi köze a színház körüli eseményeknek. Ez önmagában sem jó, hát még a kontextust tekintve. Nem jó, mert akik minimum leváltva szeretnék látni Alföldit, azokat egyrészt nem érdekli semmi, ami kultúra, másrészt bármit, akár magát a bemutatót is föl tudják használni ellene. Föl is használták.

Alföldi Róbert igazgató az elmúlt évadban legalább három olyan új magyar drámát mutatott be a Nemzetiben, amelyek részévé fognak válni a színházi repertoárnak. Most pedig a Bánk bán mellé odatette Madách ikonikus művét, Az ember tragédiáját is, kicsit tán remélve, hátha csökken a politikai támadás intenzitása. Vagyis a bemutatóhoz egészen biztosan van némi köze a színház körüli eseményeknek. Ez önmagában sem jó, hát még a kontextust tekintve. Nem jó, mert akik minimum leváltva szeretnék látni Alföldit, azokat egyrészt nem érdekli semmi, ami kultúra, másrészt bármit, akár magát a bemutatót is föl tudják használni ellene. Föl is használták.

Ideje bevezetni a hülyeség új mértékegységét a kultúrában, legyen ez "a Pörzse", őrizvén emlékét a "juliskázás" után annak a parlamenti fotómutogatásnak is, amely a Nemzeti Tragédia-előadásában a római színben az orgiajelenetet kárhoztatta, és rótta föl Alföldi újabb, kirúgásra érdemes bűnéül. (Nem tudom, hogy a meglódult fantáziájú Madách hogyan is képzelte színpadon az orgiát, de hogy manapság nemigen lehet megoldani bizonyos szexuális aktusokra tett képi célzások nélkül, az azért valószínű.)

A Tragédia elsősorban mégis a nézőknek szól, közülük is például azoknak a fiataloknak, akik az utóbbi időben úgy jönnek ide, mint a szép emlékű alterhelyekre, és azoknak is, akik az itt bemutatott Bánk bán junior kapcsán gondolkodtak el Katona József veretes opusán. A Tragédia képi világa ugyancsak kortársi, ismerős és otthonos; ráadásul Menczel Róbert díszlete ott épül a szemünk előtt, amennyiben az egymást követő színek hordaléka ott marad a következő jelenetre. Csinos kis domb épül a történelem szemetéből.

Mert az Úr - Blaskó Péter súlyos, kissé rezignált és kevéssé harcos, inkább szomorú Teremtőt mintáz, hiszen ő is lát a jövőbe, nemcsak Lucifer - nagyjából üres világot teremtett, és abba is jól belefáradt. Sivár paradicsom ez; nem csoda, ha Lucifer egyetlen kis piros almája elég a kíváncsi Évának, hogy rávegye párját a kalandsorozatra. Ráadásul Lucifer a nézőtérről provokál bele az Úr bizniszébe, onnan megy föl a színpadra, a mi kérdéseinket teszi föl - közülünk való. Szokásos értelmezési vonulat ez - szokatlanná az teszi mégis, hogy mivel a Föld szellemének szavait is Blaskó tolmácsolja, leszállván az égi magasságokból, figurája összetettebbé és erősebbé is válik, vagyis van ellenfél, aki olykor nem gyengíti, hanem erősíti Lucifer makacs ösztönzését. Ez a szürke öltönyös, szép beszédű Úr nem akárki, hanem nagyon valaki. László Zsolt Luciferje pedig nem gonosz és nem kaján - értelmiségi fickó, aki úgy gondolja, tudni mindig jobb, mint nem tudni. Nincsen neki szezonja mostanság, de elszánt és hajlíthatatlan - sodró alakítás, a néma jeleneteiben is beszédes, ironikus beszúrásaiban pedig keserűbb a szokottnál.

A történelmi színek (és a nem történelmiek is) minidrámák; a rendező egyenként építi föl őket, akkor is, ha döccenő nélkül fordulnak át egymásba, és egy-egy szereplő képileg is őrzi az előző jelenetek valamelyikének emlékét. Ez viszont nem könnyíti meg a főszereplő páros dolgát: Szatory Dávid amúgy színes és erős Ádámján egyelőre nem látszik, hogy hőse vinne magával valamit egyik színből a másikba, mindig "ma született bárány". Ez pedig - legalábbis Madách szerint - Éva privilégiuma, aki ezekben a dramolettekben luciferi illusztráció, és Tenki Réka többnyire az iróniára, humorra is lehetőséget adó villanásokban nyújt jó alakítást.

A leginkább jelen idejű színnek ebben az előadásban is a londoni látszik, és noha a darab egészére jellemző erős húzások itt sem kímélték például a haláltánc búcsúszavait, mégis megrázó látni aláhulló, életképtelen kortársainkat. A prágai színben Kepler tolószékbe kényszerített nyomorék - és Tenki Réka alakításának csúcspontja a mindennek ellenére megmutatott hitvesi szolidaritás.

A Madách idejéhez képest a jövőben játszódó jelenetek immár a történelmi tapasztalat tárházából valók. A Falanszter-színből a múzeumot bemutató jelenet, majd Luther, Michelangelo és a többiek megbüntetése kimarad ugyan, de hisz' annak a világnak a romjai is ott tornyosulnak akkor már a színpadon, ahogy itt vannak körülöttünk is, egy olyan korban, amelynek e szűkebb szelete épp fittyet hány rájuk. Alföldi rendezésében ezek - az Ûr, az eszkimószín is - éppen e tapasztalati ismeret miatt hatnak igazán: amit Madách elrettentő jövőképül vázolt föl az emberiség elé, ma már jelen, közelmúlt, közeljövő.

A technikailag is impozáns előadásban - az Ûr mi magunk vagyunk, köztünk egyensúlyoz a zsöllye fölötti korláton Lucifer és Ádám a leeresztett kristálycsillár szikrázó fénytörésében - a társulat helytáll; a változó szerepekben sok erős villanást látunk: Bánfalvi Eszter, Makranczi Zalán, Radnay Csilla és a többiek megcsinálják figuráikat. A vég végénél pedig meglehetősen logikusnak látszik Ádám közismert elhatározása, a meggyőzés erejét csak tompítja, de nem szegi Éva "irracionális" bejelentése, e legősibb "trükk", melynek fennmaradásunkat köszönhetjük.

Látványosan szomorú, szkeptikus előadás. Csak az az Alföldinél mindig meglévő, a mindent, a nagy egészet összerendező vízió, a színrevitel művészi, mondhatni, immanens megokolása, az alkotói teleológia nem látszik ezúttal, a számtalan gondolatot összefogó megagondolat.

Nemzeti Színház, május 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.